Vzestupy a pády počtu WoW předplatitelů

/pic/uploaded/konec_wow

Vzestup a pád

Od vydání World of Warcraft v listopadu roku 2004, přes uvedení prvního datadisku The Burning Crusade v lednu 2007, až po říjen 2010, kdy už byl vydán druhý datadisk Wrath of the Lich King i v Číně popularita hry stále rostla a úměrně tomu přibývali i aktivně platící hráči na oficiálních serverech. V té době i bez započítání hráčů hrajících na free serverech dosáhl počet předplatitelů svého vrcholu, což v tomto případě bylo číslo o něco vyšší než 12 milionů. Toto číslo se poté stalo pomyslnou hranicí, kterou se už nikdy nepodařilo překonat, a počet předplatitelů začal pomalu klesat. Po vydání třetího datadisku nesoucího název Cataclysm v prosinci 2010 začali hráči pozvolna ubývat a v srpnu roku 2012 bylo platících hráčů už jen 9,1 milionů. Tento úbytek nezapříčinil jen samotný datadisk, ale i další faktory. Blizzard v datadisku sice aktualizoval celý Azeroth, ale zároveň přidal jen pět levelů, což je o polovinu méně než u předchozích datadisků a finální obsah taky mezi fanoušky moc nezabodoval. Začala se ve větší míře objevovat nová konkurence jak na poli klasických MMORPG (Rift), tak i mimo něj v podobě Free/Pay to Play her. Taky klasičtí hráči, kteří hráli už dlouhou dobu, dospěli a přestali mít na hraní čas a chuť. Taktéž sílily hlasy tvrdíce, že hra je neustále zjednodušována a volající po bojkotu, dokud nedojde k nápravě. Nic netrvá věčně a ani hry se neudrží svou popularitu donekonečna a jednou skončí. Přece jen to bylo už 8 let od vydání základní verze World of Warcraft.

Zmařené naděje

Ale po vydání čtvrtého datadisku Mists of Pandaria v září 2012 se stalo nečekané. Počet platících hráčů poprvé od roku 2010 stoupnul. A to rovnou o 900 tisíc na 10 milionů předplatitelů. To nikdo nečekal a Blizzard mohl začít jásat. Staré české přísloví ale praví: „Neříkej hop, dokud nepřeskočíš,“ a lidé v Blizzardu řekli: „Hop!“ dříve, než doskočili. A hořce na to doplatili. Po počátečních úspěších nastal největší a nejrychlejší odliv hráčů v celé historii World of Warcraftu. Dle nejnovějších čísel z tohoto měsíce odešlo za necelý rok ze hry více než 2,3 milionů hráčů a vypadá to, že jestli se tvůrci rychle neseberou a neprovedou ve hře zásadní změny, bude úbytek pokračovat.

Finanční stránka WoW

Z událostí několika posledních měsíců mám však dojem, že Blizzard dělá velkou chybu tím, že se snaží odliv hráčů vykompenzovat mikrotransakcemi ve hře. Zdá se, že čím více hráčů odchází, tím více věcí přibývá v oficiálním e-shopu, ať už jde o non-combat pety, mouty nebo jiné doplňky. A já se ptám, je dobré chtít po hráčích, aby si koupili hru, všechny datadisky, měsíčně platili nemalé částky na poplatcích a ještě navíc z nich tahat peníze za drobnosti do hry? Není toho už trochu moc? Někteří z vás mohou namítat, že je vše dobrovolné. Kdo nechce hrát, nemusí. Kdo chce začít, může to vyzkoušet až do 20. úrovně zdarma a popřípadě přestat, aniž by musel cokoliv platit. Kdo si chce koupit hru a datadisky, může je koupit levně při speciálních akcích. A kdo si nechce zakoupit doplňky, nemusí. Nejsou povinné a jejich koupě závisí čistě na hráči. Já si však myslím, že Blizzard má vše dobře spočítané. Takovéto „speciální“ věci znamenají prestiž a lidé je budou kupovat, jen aby se ve hře mohli předvést. Navíc se mi zdá, že i tvůrci cítí blížící se konec a chtějí ze hry vytěžit, co se dá. Proto nezbývá než doufat, že se pletu, a že se osud naší oblíbené hry v dobré obrátí, tvůrci dostanou rozum a čísla hráčů se zvednou stejně jako fénix z popela. Nebo pomyslnou štafetu po WoW rovnou přebere připravované next-gen MMORPG Titan? Toť otázka. Ale nesmíme zapomínat, že World of Warcraft je stále velice populární, dokázal porazit všechny dosavadní vyzyvatele (Warhammer Online, Star Wars: The Old Republic, Age of Conan, Lord of the Rings Online aj.) a své první pozice mezi placenými MMORPG hrami se drží zuby nehty.
Počty předplatitelů v kostce zdroj

  • listopad 2004 - vydání WoW v USA a Australasii
  • únor 2005 - vydání WoW v Evropě
  • leden 2008 - 10 mil. hráčů (2 mil. v Evropě, 2,5 mil. v Severní Americe a 5,5 mil. v Asii) - Blizzard děkuje za dosavadní podporu
  • říjen 2008 - 11 mil. hráčů - WotLK beta - Mike Morhaime, spoluzakladatel Blizzardu, děkuje a cítí se poctěn zájmem hráčů
  • září 2009 - stále 11 mil. hráčů - problémy v Číně
  • říjen 2010 - 12 mil. hráčů - WotLK konečně v Číně; očekávání Cataclysmu
  • březen 2011 - 11,4 mil. hráčů - po začátku Cataclysmu - pokles hráčů, ale vzestup příjmů Blizzardu
  • srpen 2011 - 11,1 mil. hráčů - Blizzardu zaznamenal nárůst počtu accountů v souvislosti se Starter Edition; Mike Morhaime tvrdí, že novým obsahem chtějí udržet současné hráče a přitáhnout zpět odchozí a nové hráče
  • listopad 2011 - 10,3 mil. hráčů - ztráty v Číně (banování gold-sellerů); očekávání nárůstu hráčů po vydání nového obsahu
  • únor 2012 - 10,2 mil. hráčů - očekávaný vzestup spolu s vydáním MoP; konkurence v podobě SW: ToR; označení Annual Passu jako úspěchu
  • květen 2012 - 10,2 mil. hráčů - nic se nezměnilo, čeká se na MoP
  • srpen 2012 - 9,1 mil. hráčů - úbytek hlavně v Asii a Evropě; přechod hráčů k Diablu III; stále se čeká na MoP
  • listopad 2012 - 10 mil. hráčů - vydání MoP; v Číně opět 1 mil. hráčů (skoro stejně jako za dob tBC)
  • únor 2013 - 9,6 mil. hráčů - MoP zjevně pomohlo jen dočasně
  • květen 2013 - 8,3 mil. hráčů - nejvíce v Asii; Blizzard počítá s propadem předplatitelů, a proto chce zajistit lepší podmínky pro start ve hře pro navrátilce i nováčky; objevuje se velká konkurence ve Free to Play
  • srpen 2013 - 7,7 mil. hráčů - WoW stále jedničkou na poli placených MMORPG



Naposledy upravil/a Serwak 23.08.2013 v 20:42:06.

Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

barrny 23.08.2013 08:07

Ja bych tady zminil jeden detail, ktery zde nebyl zminovan a to je velice stereotypni kolotoc hry, neboli porad dokola totez. Takze vyleveluj max, dungeony, HC dungeony ,LFR, normal raidy, HC raidy a jedeme od zacatku u alta a kdyz uz na konci datadisku, maji vsichni fialky zadarmo, tak zacneme odznova tim, ze vydame dalsi datadisk a jsme opet na zacatku k tomu si pripocitejte, nucene delani DQ a dalsich nesmyslu, ktere jen zdrzuji a otravuji hrani a je vymalovano ... No uznejte, ze tohle nejde produkovat do nekonecna a kazdy ma svou mez ... Soucastny stav ve WoW je vymlatit a vytriskat co nejvice to z hracu jde ... nejsmutnejsi je fakt, ze zavisli fanatici jim tohle zerou a kupuji vse co jim blizzard predhodi jako smyslu zbaveni, coz je opravdu smutne

Talos 23.08.2013 00:47

sakra co je to s těma lidma! v jednu chvíli to hrajou a v druhé okamžitě přestanou, navíc Blizzard wowko zjednodušuje kvůli tomu že to hráči sami chtěly je to bída dnes se nedá zavděčit nikomu :/ snad lidi v příštím datadisku příjdou k rozumu .

Metiu 22.08.2013 23:24

Problem neni ani v datadiskoch a obsahu ale v rokoch kde bodovalo TBC bolo takychto hier v style wow minimalne a teraz s pokrocilejsou technologiou a narastom poctu takychto hier ktore su este k tomu bez mesacnych poplatkov je pochopytelny ubytok

Hromovapest 22.08.2013 23:01

Kdyby hrali jen 2 miliony tak je me to jedno :-)

Muradin 22.08.2013 22:58

Ano jedním z velkých důvodů je to , že je pryč většina starých hráčů přece jen ted lidé WoW už vidí jinak. I když ubytek hráčů byl předpokládatelný taky je dost škoda , že spoustu hráčů bylo poměrně zatvrzelích na Wotlku a MoP odsoudili předem. S příštím datadiskem se jistě počet hráčů zvýší , ale otázka je na jak dlouho to vydrží. Myslím , že by to mohlo ubytek hráčů na delší chvíli zpomalit s novým přístpupem , který přišel s MoP se totiž WoW změnilo a lidem se to dost líbí a jak lore tak i obsah se zlepšili a navíc bude po-jak mnoho lidí říká- nejhorším datadisku všech dob tak doufám , že by se na delší dobu mohl počet hráčů zlepšit.

Nightward 22.08.2013 22:55

Velmi pekne napisany clanok. Bohuzial je to kruta realita. Ja by som to asi nejak zhrnul tak ze hraci, ktory maji pre WoW slabost ( ci uz lore, pve, pvp atd... ) u hry zostanu a len tak ju nepustia. Ale hraci ktory hraju uz dlho ( vannila, TBC ) iste uznaju ze WoW uz nieje to co byvalo. Nieje to rokmi, ktore hra ma ale fakt ze Blizzard nieje schopny vymysliet nic poriadne . To vsak zavisi z akeho uhla pohladu sa na to clovek podoba. Avsak uz konecne aspon skoncia dohady o tom aka je Pandaria oblubena. Myslim ze ten pokles o 2,3 miliona hracov hovori za seba. Nezostava uz nic ine nez cakat na nejake nove MMORPG ktore by snad mohlo u ludi zabodovat. A tento rok ich par vychadza tak sa nechajme prekvapit... trebars sa aj WoW spameta a dockame sa noveho a plnohodnotneho datadisku. Patch ktory sa chystaju nahodit je len cista kopia nemenovanych inych MMORPG ( ano viem ze je tazke nieco nove vymysliet ale mikrotransakcie, nahodne eventy a spol uz existuju dlho a blizzad teraz robi z toho nieco hrozne noveho ).

Anstriber 22.08.2013 22:45

a hele serwak ještě žije

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet