POZOR, ČLÁNEK OBSAHUJE SPOILERY OHLEDNĚ KNIHY STORMRAGE.
Někteří si možná pamatujete na můj starší článek o
Starých bozích. Tehdy šlo víceméně pouze o známé informace (především co se týče již poražených Starých bohů – C’Thuna a Yogg-Sarona), ačkoli i tam se již objevily některé spekulace, které se nyní chystám dále rozvést v tomto článku.
Možná jste zaslechli zmínku o dalším ze Starých bohů,
N’Zothovi (ano, je to N'Zoth, nikoli N'Zath - šlo o špatný přepis), který podle Chrise Metzena „podepisuje Deathwingovy šeky“ - byl to nejspíš právě on, kdo před věky způsobil Deathwingovo šílenství. A pokud jste obeznámeni s dějem knihy
Stormrage, pak vězte, že to byl s velkou pravděpodobností N’Zoth, kdo skutečně stál za Noční můrou, a Xavius byl jeho služebníkem, který pouze konal dle jeho vůle.
Podívejme se na tohoto tajemného N’Zotha trochu blíže. Co o něm vlastně víme? Je to Starý bůh, jehož podobu zatím neznáme, ale je velmi pravděpodobné, že bude vypadat podobně jako jeho bratři – takže nějaká ta chapadla a nejspíš ještě spoustu dalších možných i nemožných částí těla na těch nejnemožnějších místech. Myslíte, že tady jsme se spekulacemi skončili? Omyl. Vezměme si na pomoc jeden nadmíru zajímavý a také velmi podivný
artefakt z archeologie. Je jím
Puzzle Box of Yogg-Saron, malá krabička plná jakýchsi panelů, pantů a svorek. Co je na ní asi nejzajímavější, je fakt, že není možné ji otevřít, a to naprosto žádným způsobem, ať s ní člověk manipuluje jakkoli. Snahu o proniknutí do krabičky ještě navíc značně ztěžuje fakt, že člověku neustále našeptává „Byla to tvoje vina. Byla to tvoje vina...“
Naštěstí (protože jinak bychom se v naší analýze moc daleko nepohnuli) to není to jediné, co nám krabička ochotně sdělí. Při každém pokusu o otevření zaslechneme jednu z 26 vět, které jsou znepokojivé, děsivé, a veskrze tajemné. Po důkladném přečtení (a volném překladu do češtiny, není zač) jsem si dovolila rozdělit je do dvou kategorií. Jedna z nich jsou věty, které mají evidentně za úkol dělat to, v čem jsou Staří bohové opravdoví přeborníci – naprosto podkopat člověku víru v sama sebe, vnést do jeho srdce nejrůznější pochybnosti a nakonec z něj udělat poslušnou loutku slepě poslouchající jejich příkazy. Do druhé kategorie, která je znatelně zajímavější, patří věty, ze kterých můžeme vyčíst všelijaké informace a vodítka. Kdo je tedy N’Zoth? A kde sídlí?
Podívejme se na ony informace blíže.
1. kategorie
There is no sharp distinction between the real and the unreal.
(Neexistuje žádný jasný rozdíl mezi skutečností a neskutečnem.)
Do you dream while you sleep or is it an escape from the horrors of reality?
(Sníš ve spánku nebo je to útěk před hrůzami reality?)
Tohle není příliš překvapivé. Pokud si přestanete být jisti, co je realita a co sny nebo vize, jste plně v jejich moci. Budete věřit tomu, čemu oni budou chtít, abyste věřili. Začnete svět vidět jejich očima.
All places, all things have souls. All souls can be devoured.
(Všechna místa a všechny věci mají duši. A každá duše může být pozřena.)
The void sucks at your soul. It is content to feast slowly.
(Prázdnota vysává tvou duši. A bude na ní hodovat pomalu.)
Tohle nejspíš nemá žádný jiný cíl, než vyvolat strach. A jaký strach může být větší, než strach o ztrátu vlastní duše...? Good job, Old Gods. Ti hoši ví, jak na to.
Open me! Open me! Open me! Then only will you know peace.
(Otevři mě! Otevři mě! Otevři mě! Jedině tehdy poznáš mír.)
Totéž v bledě modrém. My jsme cesta, vydej se po ní. Oním mírem je podle mého skromného názoru myšlena buď smrt nebo totální vymytí mozku. Kdy už nebudete muset přemýšlet nad ničím a budete jenom slepě poslouchat jejich příkazy.
It is standing right behind you. Do not move. Do not breathe.
(Stojí to přímo za tebou. Nehýbej se. Nedýchej.)
Ano, ve chvíli, kdy už se třesete strachy o svoji duši, je poslední věc, kterou byste si přáli, zjištění, že ta věc, která vás o duši hodlá připravit (a pomalu na ní hodovat), už vám dýchá na záda. Jestli si i teď udržíte zdravý rozum, máte u mě zlatého bludišťáka.
You will all be alone in the end.
(Na konci budeš sám.)
Look around. They will all betray you. Flee screaming into the black forest.
(Rozhlédni se. Všichni tě zradí. Prchni s křikem do černých lesů.)
Naprostá klasika, kterou používal už Yogg-Saron. Jsi sám, všichni přátelé tě opustili, zradili tě, nechali tě samotného a opuštěného... Jediná otázka je, zda jsou ony „černé lesy“ metafora nebo v sobě skrývají nějaký hlubší význam. Zatím to necháme být a možná se k tomu vrátíme později.
You resist. You cling to your life as if it actually matters. You will learn.
(Vzdoruješ. Lpíš na svém životě, jako kdyby na něm záleželo. Pochopíš časem.)
Další pěkný trik. Přesvědčit člověka, že na životě nezáleží. Je to přece stejně jenom iluze, protože rozdíl mezi realitou a sny neexistuje!
The tortured spirits of your ancestors cling to you, screaming in silence. Apparently they are quite numerous.
(Mučené duše tvých předků se tě drží, křičíce v tichu. A zdá se, že jich je mnoho.)
K tomuhle myslím není co dodat. Tohle ve vás vyvolá paranoiu jako z učebnice psychických poruch, kdy se budete neustále ohlížet přes rameno a naslouchat tichu, jestli neuslyšíte něčí křik...
Než se vydáme na průzkum druhé kategorie, nastolme si napřed pár spekulací ohledně N’Zotha a jeho sídla. Hned v několika větách, které vám krabička při pokusu o otevření poskytne, se vyskytuje jméno
Ny’alotha. Jednou je označována jako země, podruhé jako spící město... Existuje domněnka, že se jedná o Smaragdový sen, jelikož právě v něm se poprvé projevila N’Zothova přítomnost (viz kniha Stormrage). Myšlenka je to dobrá, podporuje ji i několik následujících vodítek, nicméně se domnívám, že je zavádějící. Proč, to vám vysvětlím vzápětí.
Druhá věc, kterou bych si ráda vyjasnila předem, je, kde vzal Blizzard inspiraci na N’Zotha, město Ny’alotha a Staré bohy celkově. Nejspíš jsem o tom již mluvila v předchozím článku, ale tehdy šlo o zmínku – tentokrát chci na tomto základě postavit většinu svých domněnek a vysvětlení.
Staří bohové jsou vytvořeni na základě mytologie hororového spisovatele
H.P.Lovecrafta a jeho
Prastarých (The Ancient Ones). Netřeba je rozebírat do detailů, takže jen ty nejdůležitější věci. Jsou to bytosti neuvěřitelné moci, kteří byli při dávné bitvě vypuzeni za hranice našeho vesmíru a snaží se vrátit zpátky. Jsou jimi
Cthulhu – viz C’thun,
Yog-Sothoth – viz Yogg-Saron, a další, o kterých si povíme později. Další věcí, kterou musíte vědět, je, že výše zmíněný Cthulhu „čeká a sní“ v potopením městě
R’lyeh, hluboko pod mořem a neznámo kde. Zde bych podotkla, že pokud si Blizzard „vypůjčí“ jednu věc, nezůstane u toho a vypůjčí si i tři další ze stejné oblasti. Proč nevyužít krásné myšlenky potopeného města?
Podívejme se konečně na další věty z naší tajemné krabičky.
Even death may die.
(I smrt může zemřít.)
Tuto větu jsem záměrně zařadila na začátek, protože nejspíš nejde o žádné vodítko, ale jenom o parafrázi mistra Lovecrafta a jeho dvojverší
"That is not dead which can eternal lie. And with strange aeons even death may die."
Nebo, je-li libo český překlad
„Co věčně dřímá a odpočívá mrtvé není, neb v záhadě věků se i smrt ve smrt změní.“
Tato věta odkazuje na Cthulhu a potopené město R’lyeh.
At the bottom of the ocean even light must die.
(Na dně uceánu musí i světlo zemřít.)
Na dně oceánu. Ano, může jít o zavádějící stopu – zmínka o dně oceánu je až příliš jasná a zřejmá. Pojďme tedy dál.
What can change the nature of a man?
(Co může změnit podstatu (povahu) člověka?)
U této věty jsem dlouho váhala, zda ji zařadit do první nebo druhé kategorie. Naznačuje sice něco v tom smyslu, že Staří bohové vás zcela změní, rozloží vaši mysl a opět si ji složí jako skládačku podle sebe, ale tím, že je to položeno jako otázka, mi to spíš napovídá, že je v tom skryto nějaké další vodítko. Jenom nevím jaké. Ale možná je odpovědí právě N’Zoth. Jde koneckonců o totéž, co provedl s Deathwingem.
There is a little lamb lost in dark woods.
(Malé jehňátko, ztracené v temných lesích.)
Tady mě popravdě páni od Blizzardu dosti zmátli. Žádnou parafrázi Lovecrafta jsem v tom nenašla; možná by to správně mělo být v první kategorii a přirovnávat člověka k bezmocnému ztracenému jehňátku. Ale kdo ví.
The silent, sleeping, staring houses in the backwoods always dream. It would be merciful to tear them down.
(Tiché, spící, upřeně hledící domy v divočině neustále sní. Bylo by milosrdné je zbořit.)
Další velmi nejasná a podivná zmínka. O jakých domech se tu mluví? Pokud jde o domy v onom městě Ny’alotha, proč by měly být zbořeny? Pokud by ovšem nešlo o podobnou situaci jako v Ulduaru a zbořením oněch „domů“ by byl N’Zoth propuštěn na svobodu. I to je možné.
The stars sweep chill currents that make men shiver in the dark.
(Z hvězd prýští chladné proudy, z nichž ve tmě mrazí.)
V tomto vidím čistě jenom narážku na Lovecrafta, který o hvězdách v podobném duchu mluvil velmi často (například ve své nedokončené povídce Azathoth). Ačkoli mě trochu mate zmínka o hvězdách – pokud přijmeme teorii potopeného města, hodně hluboko potopeného města, tak hluboko potopeného, že v něm už není žádné světlo (viz „Na dně uceánu musí i světlo zemřít.“), pak v něm asi moc hvězd nezahlédnete.
The fish know all the secrets. They know the cold. They know the dark.
(Ryby znají všechna tajemství. Znají chlad. Znají temnotu.)
Tady bych chtěla vítězoslavně vykřiknout Bingo!. Možná se mnou nebudete souhlasit, ale toto dle mého názoru naprosto smete ze stolu teorii, že Ny’alotha je odkazem na Smaragdový sen, a že N’Zoth sídlí v něm. Tohle velmi zřejmě evokuje představu nějakého toho potopeného města, trosek obrostlých chaluhami, mezi kterými proplouvají ryby, které znají chlad (v takové hloubce bude nejspíš pěkná zima) i temnotu, která tam sídlí.
In the land of Ny'alotha there is only sleep.
(V zemi Ny’alotha je pouze spánek.)
Konečně jsme se dostali k Ny’alotha. Že je v něm „pouze spánek“ je pro některé právě ten argument, že se jedná o Smaragdový sen, snové místo. Ale pozor, tady se mluví o spánku, nikoli o snění. Pamatujete si ještě, co dělal Lovecraftův Cthulhu v R’lyehu? Čekal a snil (resp. tedy spal). N’Zoth nejspíš v potopeném městě Ny’alotha dělá totéž, a proto je tam pouze spánek, nic víc.
In the sleeping city of Ny'alotha walk only mad things.
(Spícím městem Ny’alotha kráčí pouze šílené věci.)
Opět spící město, no dobrá. Buď přijmete teorii zastánců Smaragdového snu, nebo tu o potopeném městě, to je čistě na vás. A ano, „šílené věci“ mohou být odkazem na Noční můru, nebo také nemusí. Pokud existuje skutečně nějaké potopené město, myslím, že tam nic hezkého nepotkáte. A i tam se mohou noční můry stávat skutečností, nejen ve Smaragdovém snu.
Ny'alotha is a city of old, terrible, unnumbered crimes.
(Ny’alotha je město starých, děsivých, nespočetných hříchů (zločinů).)
Tohle je spíše jenom na dokreslení situace, že Ny‘alotha skutečně není prostředí, kam byste chtěli jet na dovolenou.
In the sunken city, he lays dreaming.
(V potopeném městě leží a sní.)
Opět tu máme Lovecrafta a jeho „Ve svém domě v R'lyehu mrtvý Cthulhu čeká a sní“. A zde se konečně mluví doslova o potopeném městě.
Y'knath k'th'rygg k'yi mrr'ungha gr'mula.
Lovecraft velmi rád používal nevyslovitelná jména pro své Prastaré a páni z Blizzardu to po něm velmi ochotně převzali. Co tahle příšerná věta znamená se však dozvíme teprve, až si to Blizzard bude přát. Slovník jazyka Starých bohů jsem bohužel někam založila.
Have you had the dream again? A black goat with seven eyes that watches from the outside.
(Měl jsi opět ten sen? Černá koza se sedmi očima, která pozoruje z vnějšku.)
Toto je... poněkud znepokojivé. Slibovala jsem vám další odkaz na dalšího z Lovecraftových Prastarých, tady je.
Shub-Niggurath, Černá koza z lesů. S ohledem na pohanské mytologie jde o jakýsi obraz Gaii, Matky Země, ale co to znamená u Blizzardu, to se můžeme jen dohadovat. Těch sedm očí je sice poměrně znepokojivá představa, ale není to nic šokujícího po tom, co jsme potkali C’Thuna (samé vypoulené oči) a Yogg-Sarona (samé zubaté tlamy). Proč je jich sedm? Nejspíš jenom proto, že jde o frekventované a hojně využívané číslo, stejně jako například 13. Ale co já vím, možná to má nějaký hlubší důvod. Ale proč ta černá koza pozoruje z vnějšku? Odkaz na Lovecrafta a jeho vnější dimenze, kam byli Prastaří vykázáni? Možná. Ale něco se mi na tom celém nezdá.
The drowned god's heart is black ice.
(Srdce potopeného boha je černý led.)
Ehm... Cože? Černý led... No dobrá. Nejspíš to bude nějaká metafora, ale nejsem schopná ji vzít za správný konec. Nicméně se zde opět mluví o něčem potopeném. Před chvílí jsme tu měli potopené město, nyní už i potopeného boha. Řekla bych, že umístění obojího je nyní naprosto zřejmé.
The giant rook watches from the dead trees. Nothing breathes beneath his shadow.
(Velký havran shlíží z mrtvých stromů. Pod jeho stínem nic nedýchá.)
Tady to začíná být skutečně zajímavé. Jestli si vzpomínáte, v onom minulém článku o Starých bozích jsem nastínila Karazhan jako jedno z míst, kde by mohla existovat přítomnost některého ze Starých bohů nebo přinejmenším nějakého jejich přisluhovače. A nevím jak vám, ale ve mně ten havran shlížející z mrtvých stromů naprosto jasně probouzí představu stromů v Deadwind Pass, na kterých posedávají černí ptáci. Ale tohle je skutečně jednom dohad. Nehledě na to, že by zmíněný havran mohl být odkazem na Medivha, ale to se mi nezdá příliš pravděpodobné.
Beneath the shadow of the darkened spire, there is no light, no mercy, only void, and the chaos within.
(Pod stínem potemnělé věže není ani světlo, ani milosrdenství; jen temnota a chaos uvnitř ní.)
Potemnělá věž? Proč mě zase napadl Karazhan? Kdo ví, co se v nějakých opravdu hlubokých a temných kobkách pod Medivhovou pevností může skrývat... To nás ale bohužel odvádí od tématu Ny’alothy jakožto potopeného města. Ale koneckonců i v něm může být nějaká temná věž. Kde by se ale hluboko pod mořskou hladinou vzaly stromy (přestože mrtvé), a havran? Pokud ten havran není třeba jen socha, nebo může jít opět o metaforu. Že je třeba onen „havran“ nějaký strážce, který hlídá vchod do města Ny’alotha...
Warlord Zon'ozz
Pouze drobná zmínka. Warlord Zon'ozz, boss z Dragon Soul raidu a zástupce rasy zvané
Faceless Ones (doslova přeloženo jako Beztvářní), je podle všeho věrným služebníkem N’Zotha a – což je ovšem velmi zvláštní – v čele svých vojáků vedl dlouhou a vleklou válku s armádami C’Thuna a Yogg-Sarona. Válčí tedy Staří bohové mezi sebou, místo aby se snažili sjednotit síly ke svým plánům? Toto je, alespoň pro mě, velmi překvapivé.
Rift of Aln
Rift of Aln je hluboká puklina ve Smaragdovém snu, která dle mínění elfských druidů přesahuje až do Twisting Nether. Sám Malfurion Stormrage, který do ní pohlédl, však nebyl schopen dohlédnout až na samotné dno. Prý také cítil přítomnost jakéhosi prastarého zla, jež z trhliny prosakovalo. Může se jednat o N’Zotha, původce Noční můry?
Ny’alotha aneb kde tedy N’Zoth vlastně sídlí?
Přestože podle
Puzzle Box of Yogg-Saron by mělo město Ny’alotha ležet na dně oceánu, zmínka o Rift od Aln opět nahrává spíše teorii, že sídlo N’Zotha je ve skutečnosti někde ve Smaragdovém snu. Tak kde je tedy pravda? Po pečlivém zvážení všech pro a proti jsem dospěla k názoru, že řešení možná skrývají obě tyto varianty. Rift of Aln totiž může být nějakým způsobem propojen se středem Maelstromu – zvaným The Rift. Je dokonce více než pravděpodobné, že se jedná o to samé místo a Rift of Aln je právě oním centrem Maelstromu, avšak ve sféře Smaragdového snu. Pak by mohlo být Ny’alotha skutečně nějakým podvodním městem, pozůstatkem velkolepých měst nočních elfů z doby před První invazí, a skrz něj – přesněji řečeno skrz Rift – by mohl N’Zoth „dosáhnout“ až do Smaragdového snu a vpustit do něj svoji Noční můru. Pak by on sám tedy sídlil někde hluboko pod mořem, avšak jeho působení by přesahovalo až do snové sféry; otázkou zůstává, zda je možné ho skrz Rift of Aln vypátrat, když si na ponoření se do této propasti netroufl ani samotný Malfurion. Bude N’Zoth dál klidně narušovat Smaragdový sen nebo přímo Azeroth? Bude tento Starý bůh dalším nebezpečím, kterému se budeme muset postavit?
Očekáváte střet s N’Zothem někdy v nejbližší době? Která z teorií umístění města Ny’alotha se vám osobně zamlouvá nejvíce?
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš
Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskuze
Darklifer 03.05.2012 21:53
mirdax 03.05.2012 21:47
Bellatrix 03.05.2012 21:38
Darklifer 03.05.2012 21:06
hlavně se tam nedá normálně dostat je to ve videu od Reznika ten se tam dostal
bulljoker 03.05.2012 21:02
Darklifer 03.05.2012 21:01
bulljoker 03.05.2012 20:47
bulljoker 03.05.2012 20:39
Darklifer 03.05.2012 20:17
když už jste u těch hrátek Blizz developerů tak proč je pod Darkmoon ostrovem spleť jeskyní ? náhoda nebo tam ještě něco bude ?
být ty developer Blizzu tak bych řekl, že si postavíš nejen tyto krypty jinak smekám a mohla by jsi zjišťovat dál o Old Gods i když už teď je toho víc než dost ale budu si muset přečíst Lovecrafta - ale až dočtu S. Kingaerik25 03.05.2012 19:03
http://s553.photobucket.com/albums/jj393/badassfrost/WoW-Underwater%20World/Tu máte obrázky aby ste vedeli jak to vypadá
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet