Polní Příručka Protection Paladina - díl 2.

*** Článek není aktuální ***
Musím se přiznat, že z mého posledního serveru jsem se přesunul na T*****, kde už za paladina nehraji (resp. ještě jsem si ho nezaložil). Pokud bude nějaká informace "out of date", prosím, abyste mě slušnou formou o tom informovali v komentářích. Jelikož se moje finanční situace pomalu ale jistě zlepšuje, s trochou štěstí si pořídím Catyclysm a přejdu na ofík, kde si založím taurena paladina. Pak se můžete těšit na update... snad :-D Posledně jsme si rozebrali základy, defense a hit cap, talenty, návratnost many a vaše priority. Dnes se podíváme na to, co budeme dělat v onom bitevním poli.

6. Expertise

Ještě předtím si probereme vlastnost Expertise a její důležitost. Expertise je jakési umění se zbraní (nikoliv skill) a slouží k zabránění oponenta vyhnout se (dodge) nebo vykrýt úder (parry). Její cap je 26 (6.5%) pro eliminaci dodge a 56 (14%) pro eliminaci parry [2]. Protection paladin rozhodně expertise nestackuje pomocí gemů nebo enchantů. Talent Combat Expertise přidá 6 bodů a Glyph of Seal of Vengeance/Corruption dalších 10. Dříve nebo později najdete tankovací gear s tímto statem.

7. Buff me up!

Teď si probereme buffy, které by měl každý dobrý tankadin na sobě mít: 1. Righteous Fury - Nejdůležitější buff vůbec. Přidává 80 % threatu, čímž si často udržuje slušný aggro náskok. Pozor však na kolegy paladiny, zvláště retri co rádi PvP (talent na 6% redukci dmg je velmi nízko v protect stromu) a na neználky. Vždy je zkontrolujte a případně jim vysvětlete podstatu tohoto buffu (a že pokud se budou dobře chovat, 6% dmg redukci potřebovat nebudou). 2. Seal of Vengeance/Corruption - Nejpoužívanější seal v PvE (jak protect, tak retri). Nahodí na bosse DoT efekt, který se stackuje 5x, a za každý stack se zvyšuje dmg judgementu o 10%. To se samozřejmě nejvíc projeví u mobů, kteří do těch 5 stacků vydrží, a u bossů. Na trash, který padá příliš rychle se doporučuje spíše Seal of Righteousness, případně na hodně mobů Seal of Command, který nyní (od 3.3 nebo 3.3.2) funguje jako cleave (viz první část). 3. Blessing of Sanctuary - Od patche 3.2.2 bez diskuze nejlepší blessing pro tanka. Nejen, že vrací manu za každé parry, dodge a block, ale také redukuje příchozí dmg o 3% a zvyšuje sílu a staminu o 10%. Dá vám to, co potřebujete z Blessing of Kings (který nemůžete mít současně s BoS)a ještě hodně navíc. 4. Divine Plea - Ač trvá jen 15 sekund, s příslušným talentem se doba trvání prodlouží na nekonečno. Tedy za předpokladu, že stále do něčeho mlátíte. Navíc s Glyph of Divine Plea získáváte další 3% redukci přijatého dmg. 5. Sacred Shield - Poněkud ošemetný buff. Pokud není v raidu holy paladin, dáváte ho vy jakožto tank. Pokud ano, dává ho on, neboť holy paladin využije efekt +50% crit chance Flash of Light, ale hlavně je silnější. V popisku se to sice nepíše, ale skutečné absorbované množství záleží na spell poweru a platí: Absorbuje [500 (600 v talentech tankadina) + 75% SP] dmg.

8. Rotace

Při jednom mobovi nebo na bossovi je pořadí následující: 1. Judgement (8-9s CD) 2. Holy Shield (8s CD) 3. Shield of Righteousness (6s CD) 4. Consecration (8s CD) 5. Hammer of the Righteous (6s CD) Při trashi nebo addech začneme od konce HotR, pak Consecration. Consecration se u jednodušších bossů může vynechat (teď mluvím spíše o HC dungeonech), přece jen je to velký žrout many. Na pullování má tankadin hned tři ability. Tou první je Avenger's Shield, který nepřítele nejen zpomalí, ale hlavně umlčí (tedy nahodí silence efekt) a pak přeskočí na další 2 cíle. Má ovšem celkem dlouhý CD, takže pokud skončíte boj a jste hrr do další smečky mobů, přijde na řadu Hand of Reckoning. Tento taunt narozdíl od tauntů ostatních tanků uděluje i malé množství dmg (jak vidíte z wowhead popisku, je to polovina vaší AP + 1). Samozřejmě nefunguje, pokud na vás cíl už útočí. Poslední abilitou je speciální taunt Righteous Defense. Tuto dovednost použijte pokud někdo přebral větší množství mobů a nezapomeňte, že sdílí CD s Hand of Reckoning. A nakonec máte ještě speciální schopnost, jak předejít přeaggrování jiného člena raidu. Hand of Salvation použijte tedy pokud se někdo blíží k hranici vašeho aggra (snad nemusím říkat, že musíte mít nějaký threat metr jako třeba Omen).

9. Na rychlosti zbraně... nezáleží

Všeobecně panuje představa, že pro tankování se má používat co nejpomalejší zbraň. To platí pro Warriory a Death Knighty, ale pro Paladiny? Nikoliv. Protože téměř všechny ability se počítají z Attack Power a Spell Poweru, rychlost zbraně nerozhoduje. Tedy existují 2 výjimky. 1. Seal of Command - Pokud používáte Seal of Command namísto Vengeance/Corruption, jeho dmg a judgement efekt se odvíjí od minimum weapon dmg (to mw v popisku z wowhead) a maximum Weapon Dmg (ono MW). Tedy čím pomalejší zbraň, tím jsou tato čísla větší. Samozřejmě ovšem také platí, že pokud je zbraň rychlá, budete se trefovat častěji a threat se vám vyrovná. 2. Parry - Pokud vykryjete bossův/mobův útok, zresetuje se vám tzv. Swing Timer [2] a váš další útok zbraní bude následovat ihned namísto času avizovaného v popisku charakteru. Opět se jedná o minoritní záležitost - bílá dmg, minimum threatu. Jen je tento efekt znatelnější u pomalejší zbraně než rychlejší [1]. Proto je tak důležitá expertise, pokud dá parry boss, zresetuje se jeho swing timer a to vy ani váš healer nechcete. Tankovací zbraně mají navíc obvykle rychlost od 2 do 2.5, takže takové věci se málokdy řeší. Ještě tu zmíním, že hodnota útoku Hammer of the Righteous se počítá z DPS zbraně. Opět nezáleží na rychlosti.

10. Hogger útočí. Házej 1k100 aneb Hit Table [1]

Teď trochu matematiky, která přijde vhod všem tankům a nejen jim. Hádám, že hodně lidí, co hrají World of Warcraft, hrálo někdy i nějaké papírové RPG jako Dračí Doupě nebo Dungeons and Dragons. Představme si WoW server jako Pána jeskyně/Game Mastera, který nedělá nic jiného, než že hází stostěnnou kostkou. Teď předpokládejme, že máme nahého, netalentovaného tanka, s víčkem od konzervy jako štítem (ok, přesně tohle je Cathelyn příklad na Elitist Jerks a já to jen přeložil). Náš tank má 2.62% dodge (uvažujme 3% pro jednoduchost), 5% parry a 5% block. Proti němu stojí mob lvl 81, který má 5% šanci, že se netrefí, a 5% šanci, že dá critical. Server hodí kostkou a podle toho co padne se provede akce: 01-05 Miss - Mob se netrefí 06-08 Parry - Tank vykryje 09-13 Dodge - Tank se vyhne 14-18 Block - Tank vyblokuje ránu štítem 19-95 Hit - Mob se trefí do tanka plnou dmg 96-100 Crit - Mob se trefí do tanka critical strikem Na 86% (protože crit je hit a víčko od plechovky prd blokne) se Mob do tanka trefí což je příliš moc. Teď obětuji svůj char a použiji svoje nynější někdejší staty (hodnoty jsou z patche 3.1.3). 01-10 Miss - Miss (Defense rating snižuje i šanci, že se mob netrefí vůbec) 11-27 Parry - Vykryju (17%) 28-44 Dodge - Vyhnu se (17%) 45-60 Block - Bloknu a muj blok zastavi cca 1000dmg (16%) 61-100 - Hit (40%) 40 % je daleko lepší než než 86 %. Navíc, když teď zapnu Holy Shield, dostanu 30 % k blocku, pokud se navíc spustí Redoubt je to dalších 30 % a v ten moment mě Mob/Boss nemůže trefit. Ovšem block vyblokuje jen tolik dmg, kolik je block value, což je u mě jen oněch 1000 dmg. Úkolem tanka v Hit Table je, aby úplně vypudil možnost, že by ho mob/boss mohl trefit. Nejefektivnější by tedy bylo stackovat Dodge a Parry, jelikož tyto dva efekty dmg zcela odrážejí. Na druhou stranu paladin těží hodně z boje se štítem a některé ability se odvíjí od Block Value (např. Shield of Righteousness).

11. Avoidance, Mitigation & Soaking [1]

Existují tři typy tanků - každý má své výhody a nevýhody. 1. Avoidance tank se snaží, aby ho nezasáhla žádná dmg, jeho hlavní prioritou jsou staty Parry a Dodge 2. Mitigation tank se snaží udělenou dmg zredukovat na co možná nejmenší poškození - zde se tedy jedná o armor a Block Value (a rating) 3. Soaking tank se specializuje na co největší zdraví (HP) tedy přidává staminu všude tam, kde je to jen trochu možné. Asi vás nepřekvapí, že ani jeden typ nebude nikdy čistý, vždy v sobě bude mít něco z dvou ostatních. Poslední věcí, o které se v nudné teoretické části zmíním, je tzv. Diminishing Returns, tedy ekonomický termín "zákon klesajících výnosů". Pod některými popisky statistik v okně s charakterem můžete narazit na větu "Before Diminishing Returns", co to znamená? V ekonomice to znamená toto [4]:
Za předpokladu, že ostatní vstupy do výroby jsou konstantní, při vkládání dodatečných jednotek jednoho variabilního vstupu k fixním vstupům se mezní výstup (přírůstek výstupu) zmenšuje.
A ve World of Warcraft? Pokud budete stackovat stále jednu statistiku, brzy zjistíte, že potřebujete víc a víc ratingu k překročení dalšího procenta až se dostanete k bodu, kdy nedostanete nic (to je ovšem jen teorie, pro dodge byste museli mít přes 88 %, ale pro parry jen 47 % [1, 2], abyste už nemohli nic přidat). Diminishing Returns jsou ovlivněny tyto combat ratingy: Parry, Dodge, Defense a Armor (tam se to nepíše, protože je to s ním o něco záludnější). Existuje ještě jeden význam diminishing returns, ten, který určitě znáte z PvP. Pokud například dáte druhému hráči fear, který je na 20s a až vyprší zakouzlíte ho znovu, bude již jen na 10s. To se ale PvE téměř vůbec netýká.

12. O Bublinách a Palech

Poznávací znamení, definice, podstata. Když se řekne bublina, WoWkaři se nemůže vybavit nic jiného než Svatý Bojovník. Paladin má ovšem více než jednu bublinu a jak vám ukáži, k tankování se hodí každá. 1. Divine Protection - Základní tankovací bublina je tato. S pomocí jednoho talentu můžete její CD snížit na 2 minuty, takže ji používejte co nejčastěji, ale dejte si pozor, ať vám vyjde na ten správný okamžik (většinou, když bossové dostanou enrage). Na rozdíl od následující bubliny vám neresetuje aggro. 2. Divine Shield - V první části jsme si řekli něco o talentovém spellu Divine Sacrifice. Tento fígl může použít off-tank v náročnějších bojích, kdy nejprve spustí Divine Shield, který zablokuje veškerou přijatou dmg na 12s a hned poté Divine Sacrifice, která převádí 30% veškerá dmg party/raidu na paladina na 10s. Tato dmg se ovšem roztříští o Divine Shield. A kdyby ne, tento efekt se stejně přeruší, jakmile off-tankovo zdraví klesne pod 20%. Navíc při použití talentu Divine Guardian všem účastníkům raidu (v okruhu 30 yardů) se redukuje přijatá dmg o 20%. Jsou situace, kdy i main tank může použít tenhle "cheat" (boss lítá ve vzduchu, provádí speciální útok), ale nedoporučuji to. Divine Shield totiž po dobu trvání resetuje váš threat na všech targetech, takže ti se okamžitě rozběhnou po dalším v pořadí a wipe je na spadnutí. Přece jen máte zodpovědnost za raid, a kdyby se něco pokazilo, jde vše na vaši hlavu. 3. Hand of Protection - Ne tak užitečné, i když občas můžete někomu zachránit život. Všimněte si, že v popisku je "physical". Před spelly tohle nikoho neochrání.

That's gonna be all... folks!

O enchantech, gemech a glyphech, se tu rozepisovat nebudu. Jednak už to udělal nssBoB na fóru [3] a jednak je to nevděčná a zdlouhavá práce :) Do komentářů mi napište, jestli vám tu ještě něco chybí (mimo výše uvedeného) nebo jestli něco víte přesněji než já (v tom případě pokud možno uveďte zdroj) Tak to by bylo vše, takže koukejte tankovat, až se z vás bude kouřit, protože zas tolik času nemáte. Až totiž vyjde Cataclysm, tenhle článek bude jen hromadou žvástů. Seznam použité literatury: [1] Elitist Jerks forum: The Protection Paladin Field Manual (EJ) [2] WoWWiki (WW) [3] Staré Fórum (OF)/nssBoB - Protection Paladin - Jak na to? [4] Helena Fialová: Malý ekonomický výkladový slovník

Naposledy upravil/a Ellendway 12.03.2011 v 14:55:27.

Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Roak 30.10.2010 13:05

Chodim s Last Laugh co je spomedzi tankovacich zbrani jedna s tym mensim ilvl... A pustene swordy z onyx25 ani nemusim ratat...zbran pomalsia jak 1,8 nieje pre prot warra...

Dremoran 28.10.2010 12:53

Jeden říká to a druhý zase ono. A stejně nic z toho už neplatí (nebo jen malá část). Stejně sis vzal tankovací zbraň, která zrovna padla a měla větší ilvl než tvá současná, tak je to asi taky jedno

Roak 24.10.2010 12:00

Na paladina celkom pekne ale pobavila ma cast, ze warrior ma mat pomalu zbran... Za warra tankujem uz nejaku tu chvilu a zo skusenosti mozem povedat presny opak ako vravis ty... Sice rychlou zbranou mierne stracam dmg na Devastate a deep wounds, pomalou ziskam podstatny boost pri heroic strike a cleave, ktore nielenze prevysia v threate deficit dmg u devastate ale tez napomosu v zbavovani sa rage... nehovoriac o pomoci pri plosnom aggre u ktoreho je cleave zaklad kedze s devastate sa daju dosiahnut max 2 targety aj to len buffom... akoze nevravim ze pomala zbran je uplna blbost, a niekto mozno uprenodstni tento styl hry, ale rychla sa vyplati viac a teda poprosim nabuduce neodkazovat tak ejdnoznacne na ine classy, este k tomu ked sa neunuvas si nieco o nich zistovat... aj ked u DK si mal pravdu, tam kvoli aggru sa oplatia skutocne pomalsie zbrane (aj ekd zase su vo frost ludia co an rychly offhand daju frost dmg bonus kvoli aggru a obetuju tych par def rat, ale je zase vec stylu hry)... Ale kazdopadne co sa palacha tyce urcite napomocne...

Dremoran 04.10.2010 19:51

Díky, ale abych mohl napsat návod pro healery, to bych za nějakého musel nejprve hrát (a umět hrát). Zkoušel jsem Holy i Disco Priesta, ale je to pro mě mnohem těžší než tankování

Nesingwary 04.10.2010 19:35

hehe pěkná práce , ikdyž za palu nehraju, dycky se hodí také věci do raidů znát...navíc je to i čtivě napsané(nechceš udělat něco podobného pro healery? ?:-)

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet