Netrpělivě očekávaný film
Warcraft přichází do kin
16. června 2016 a jeho režisér,
Duncan Jones (
Zdrojový kód,
Moon), slibuje, že půjde nejen o významnou novou součást fantasy žánru, ale že by měl tento film také smýt stigma z filmů podle her, které se až na pár světlých výjimek nikdy příliš nevyvedly. Pojďme se tedy podívat na rozhovor s Duncanem Jonesem, v němž osvětluje svůj náhled na film, svěří nám pár střípků z natáčení a podává důvody, proč má být tento počin ve filmovém fantasy žánru unikátním. (A také odpovídá na několik extrémně hloupých, typicky amerických otázek.) Rozhovor s Jonesem vedl portál
TIME.
Hraní videoher je velmi aktivní zážitek, v němž hráč činí četná rozhodnutí. Naproti tomu filmy jsou mnohem pasivnější a lineárnější. Podařilo se vám ve filmu zachytit tohoto videoherního ducha? Mým záměrem není kopírovat zážitek z hraní. Blizzardu, z jehož dílny tyto hry pochází, se za 20 let podařilo vytvořit celé fantasy univerzum a za tím vším stojí nesmírné množství práce. Hlavní obtíž spočívala v tom najít zde jedinečnou příběhovou linku, která půjde zpracovat jako film. Rozhodli jsme se pro úplně první příběh, kde se poprvé střetli lidé a orkové. (
Warcraft: Orcs and Humans, pozn. překl.)
Jak jste přenesl lidskou zkušenost do postav nelidí? To bylo v podstatě i pointou mých předchozích filmů: hledání lidskosti v situacích, které jsou odlidštěné. V
Moon vystupuje postava Sama, který je klon, a tudíž není člověk v tom smyslu, jak tento pojem chápeme. Zároveň mu však nechybí lidskost ani soucit. V podobné situaci je i Colter Stevens, postava ze
Zdrojového kódu, hraná Jakem Gyllenhaalem. Ale do obou těchto postav se může publikum vcítit. Pro mě tudíž není nijak nadsazené říci, že orkové ve
Warcraftu mají životy. Mají manžely, manželky a děti. Mají své potřeby a jednou z nich je třeba starost o jejich rodinu. Vyprávějme tedy jejich příběh a nechme diváky, ať se s nimi ztotožní. Struktura filmu – která je poněkud nestandardní, především pro fantasy – spočívá v existenci dvou stran, z nichž každá má své hrdiny a obecenstvo bude tudíž rozpolceno, neboť jim bude záležet na obou těchto stranách. A zároveň budou vtaženi do konfliktu, jemuž se nebude možno vyhnout.
Hledal jste inspiraci v nějakém konkrétním filmu? Tahle představa konfliktu, který není o dobru a zlu a není tudíž černobílý, pro mě byla nová, ale zároveň je velmi aktuální. Pokud se nad tím zamyslíte, zjistíte, že lidé se ve filmech často nějak zachovají buď proto, že mají pocit nutnosti, nebo naopak proto, že jsou prostě zlí. Myslím, že tohle stojí za prozkoumání i ve fantasy žánru.
Tento typ příběhu, který se soustředí na obě strany konfliktu, není v knihách ani v televizi nic nového, ale obvykle byl vyprávěn na tisících stránkách nebo v průběhu mnoha a mnoha hodin. Jak se vám podařilo zachytit jej ve dvouhodinovém filmu? Doufám, že pokud bude film úspěšný, dostaneme šanci udělat celou trilogii a vyprávět tudíž delší, šestihodinový příběh. Ale ano, soupeříme s televizními seriály, které mohou během šesti nebo dvanácti hodin, které připadají na jednu sérii, vyprávět detailnější a bohatší příběh. Některé filmy ale mají možnost učinit totéž v ještě větším měřítku.
Warcraft je ve své samé postatě svým měřítkem nesmírně epický. Myslím, že vidět něco takového na filmovém plátně a s dechberoucími efekty je nesrovnatelné s tím vidět totéž v televizi.
Vaše předchozí filmy byly mnohem intimnější a postavy zpracovávaly opravdu velmi detailně. Jak dostanete stejné výkony z herců, kteří budou předstírat, že bojují s CGI orky? Účastnil jsem se psaní scénáře a přistupoval jsem k tomu stejně jako k čemukoli, co jsem dělal dřív: soustředil jsem se primárně na postavy. Bude to fungovat, jedině když bude divákům záležet na vztazích mezi postavami. Naši herci, kteří hrají lidi, jsou samozřejmě skvělí, ale oni se nemuseli otravovat s nošením motion-capture obleku a s tím, že jim do obličeje neustále mířily dvě mini-kamery. Od herců, kteří hráli orky, jsem naproti tomu žádal opravdu hodně. A oni obstáli se ctí, i když u toho vypadali směšně. Je to dost ošidné – když jste herec, který se snaží vžít do toho momentu, ale zároveň na sobě máte tohle stříbrné pyžamo – je těžké brát to celé vážně.
Domníváte se tedy, že herci, kteří hráli orky, museli mít k tomu zvláštní schopnosti? Rozhodně. Pro některé herce je to přirozené, zatímco jiní se u toho cítí trapně. Vy ale brzo zjistíte, kdo to zvládne a kdo ne.
Dřív jsem neměl o Warcraftu nejmenší tušení, když nepočítám tu epizodu South Parku. Proč by lidé jako já, kteří hru nikdy nehráli, měli na tenhle film jít? Asi budu muset hodně žadonit. „Moc mě mrzí, že váš partner paří 16 hodin denně. Ale i tak můžete dát tomu filmu šanci!“ Vážně si myslím, že jsem vytvořil kvalitní film. A udělám, cokoli bude v mé moci, abych přesvědčil diváky, že je to film pro každého. Když Peter Jackson přišel s
Pánem prstenů, pamatuju si, že panovaly obavy, že lidé, kteří Tolkiena nečetli, se na první film podívat nepůjdou. Ale ty filmy byly natolik skvělé samy o sobě, že obecenstvo přerostlo čtenáře knih. A já doufám, že totéž se podaří nám.
V současné době je aktuální debata na téma toho, jak je v herním světě zacházeno se ženami – jak jsou zpodobňovány ve videohrách, nebo misogynní útoky na hráčky. Zabýváte se ve filmu problémem sexismu? Musíte být tak aktivní, jak jen to jde. Warcraft měl vždycky mnohem vyšší procento hráček než jiné hry. Pro ženy to vždycky bylo přívětivé prostředí. Vím, že dámy i pánové pracující v Blizzardu se vždycky snažili, aby se v tomto prostředí cítil vítán každý. V herním světě se můžete oblékat, jak chcete. A nemusí to být „slutty“ kostýmy. Můžete se oblékat jako postava, kterou máte ve své hlavě. Když jsme pracovali na filmu, bylo pro mě zachování této herní rovnováhy velmi důležité. Několik klíčových postav příběhu jsou ženy, kolem kterých zároveň není žádná romantická zápletka. Jsou to postavy, které si v příběhu vydobyly své vlastní místo.
Jak to udržíte v rovnováze s tím, aby se to zároveň líbilo hardcore fanouškům? To není žádný problém. Warcraft vždycky spravedlivě zobrazoval odlišné rasy i pohlaví.
Takže se domníváte, že se nemusíte potýkat s týmž problémem, s jakým byste se musel potýkat třeba při adaptaci Tolkiena? Přesně tak. Tohle nenapsal postarší bílý muž v zákopech první světové války. Bude to mít odlišnou atmosféru.
Teď, když jste s filmem už v podstatě hotov, co bude dál? Hodlám se pokusit o indie sci-fi film.
Warcraft vyjde v červnu příštího roku. Rád bych se pustil do dlouhodobějšího projektu takového menšího science fiction podobného ražení jako
Moon a dokončil ho, ještě než Warcraft vyjde.
Co si myslíte o tom, že by Warcraft film měl být "pro každého", jak se vyjádřil Duncan Jones? Myslíte si, že je vůbec možné, aby jeho dílo nadchlo jak ty nejfanatičtější fanoušky, tak lidi Warcraftem naprosto nepolíbené? Povězte nám svůj názor v komentářích!
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš
Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskuze
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet