Recenze: Warcraft oživuje Azeroth fenomenálním způsobem,…

http://media.wowfan.cz/uploaded/13115306_1195894300421954_1116745449_n
Článek by neměl obsahovat spoilery a v případě jejich mírného naznačení se jedná pouze o to, co jsme viděli už dávno před premiérou v trailerech a jiných zveřejněných klipech (a že jich bylo hodně). PŘESTO ČTĚTE NA VLASTNÍ NEBEZPEČÍ. Vždycky je lepší udělat si na film nejprve vlastní názor, než si ho nechat podsouvat někým jiným ;) DŮRAZNĚ VŠAK VARUJI PŘED ČTENÍM KOMENTÁŘŮ, kde se nějaké spoilery zcela jistě objeví.

Warcraft na filmovém plátně

Tak se to konečně stalo. Fanoušci Warcraftu a WoW se po mnoha a mnoha letech dočkali filmu, který si klade ambiciózní cíl – převést jedno z nejrozsáhlejších herních univerz na filmové plátno, nic důležitého u toho nevynechat a zároveň zajistit plnou spokojenost všech diváků, hráčů i ne-hráčů. Povedlo se to panu Duncanu Jonesovi? Ne. Znamená to tedy, že film byl propadák? U Světla, to ne! Ale začněme od začátku. Koncept filmu má za sebou dlouhou historii. Hlavní zápletka i postavy se změnily tolikrát, že už se to ani nedá napočítat. Nakonec zůstalo u nejlepšího možného rozhodnutí – převyprávět naprosté jádro Warcraftu a první příběh, který miliony hráčů vtáhl na velkolepý Azeroth. Tento příběh je oproti herní předloze ve filmu pozměněný, ale o tom už všichni dávno víme. Kromě toho si troufám říci, že některé tyto změny šly spíše k duhu filmového univerza. WarcraftProblém je v tom, že samotné univerzum je nesmírně rozsáhlé a jeho postavy mají vesměs poměrně bohatou minulost. Warcraft měl tedy před sebou vskutku heroický úkol – jednak představit samotný svět a jeho zákonitosti, dále nastínit historii jeho nejvýznamnějších postav a ještě vyprávět vlastní příběh, který bude možné označit za dobrý a poutavý film. Stopáž filmu by se však musela natáhnout na dvojnásobek, pokud by všechny tyto body měly být splněny. Duncan Jones a jeho tým tedy udělali, co mohli, aby je splnili alespoň zčásti. Na tomto nutném rozhodnutí trpí především první dva body. Divák je doslova vržen nejen do nového světa, ale přímo i do samotného vřícího kotle příběhu. Ten se totiž akčně rozbíhá už v prvních pár minutách a nezastaví se až do samotného konce. Pro někoho to může být vyčerpávající – děj vám totiž nedá ani na vteřinu vydechnout. Někoho to naopak může přikovat do sedadla, přilepit oči na obrazovku a nedočkavě mu zatajit dech. Protože to, co se před jeho očima odehrává, je beze vší pochybnosti epický fantasy příběh velkých rozměrů, které samotný film značně přesahují. Podobně rychle je divák seznámen s hlavními postavami a musí se velmi rychle zorientovat. Jasně, tohle je král, tohle je náčelník, to pochopí každý bez velkého snažení. Ale na drobné nuance, které jsou skalním fanouškům předlohy dobře známé (jako například dlouholeté pevné přátelství Medivha, Lothara a krále Llanea), už není příliš místa. Jonesovi se však přesto velmi dovedným způsobem podařilo tyto detaily nenápadně vtisknout do různých míst celého filmu, kde si jich pozorný divák může všimnout. A to neplatí jenom pro postavy a jejich vzájemné vztahy. Film je plný drobností a easter eggů, které rozbuší srdce nejednoho fanouška. Duncan Jones nakonec až tak nepřeháněl, když prohlašoval, že se svým dílem snaží dosáhnout rozměrů Pána prstenů. Z Warcraftu dýchá podobná láska a úcta k předloze jako z fantasy ságy Petera Jacksona. Jen musíte mít neustále oči otevřené, aby vám tyto detaily neutekly. Jak již bylo řečeno, film vám nedá vydechnout ani na vteřinu. Ale vadí to snad? Vydýchat se můžete během závěrečných titulků. Kámen úrazu je však v tom, že film má přilákat jak dlouholeté hráče a fanoušky, tak diváky, kteří slyší jména Azeroth, Medivh nebo Aliance poprvé v životě. Film se snaží balancovat kdesi na pomezí, a i když se s tím Duncan Jones popasoval, jak nejlépe dovedl, pořád to nestačí. Divák znalý předlohy (který bude dávat neustále pozor a nebude chytat lelky) nebude mít s pochopením problém – ačkoli je třeba dodat, že i tak se ve filmu objevily scény, u kterých si nejeden skalní fanoušek zmateně říkal: „Huh?“ (Ale to se týká spíše těch několika skutečně podivných odchylek od předlohy, než nedostatečného pochopení, co se právě děje.) Horší to je však pro ty, kteří se přišli s Warcraftem seznámit poprvé. Těm raději doporučuji před návštěvou filmu krátkou instruktáž od někoho znalého. Jinak jim totiž hrozí, že budou přinejmenším zezačátku mírně zmatení, a to jim může zkazit i celkový dojem, pokud se „nechytí“ včas.

Oživlý Azeroth a jeho hrdinové

Celkově se dá říci, že film stojí na dvou věcech. Jednou z nich je nádherné, přenádherné vykreslení Azerothu (a v krátkosti i Draenoru) a jejich dvou hlavních ras, tedy orků a lidí. Film velmi citlivým způsobem představuje jejich kultury, zvyky a vše, co je dělá „lidmi“ (ano, i ty orky). Dává nám nahlédnout do jejich životů a umožňuje nám chápat, co je pro ně důležité a na jakých principech tento svět stojí. Že jej formuje válka, která však nemá dobrou a špatnou stranu, protože na obou stranách barikády stojí dobří i špatní a nic není černobílé. Právě skrz jeho obyvatele svět Azerothu skutečně ožívá a dělá tento film unikátním. I pokud jste hráli celý život World of Warcraft, nikdy jste nemohli mít takový pocit opravdové přítomnosti, jako právě při sledování filmu. A to ještě ani nepřišla řeč na scenérie. Že jste si vždycky říkali, že vypadá Stormwind, Karazhan nebo Dalaran ve hře vážně moc hezky? Tak to si v kině raději dejte pozor na infarkt. Mistrná práce s kamerou společně se CGI vám představí místa, která jste doteď mohli vidět jen na obrazovce počítače, opravdu ve velkém stylu. (A spoiler alert, proletíte se i nad Azerothem.) A teď, když už jsem zmínila CGI, tak se musím chvíli zdržet i u něj. Pro hodně lidí jako by to poslední dobou bylo sprosté slovo. Je pravdou, že všeho moc škodí. Ale pro Warcraft je CGI nezbytnost, ať už kvůli orkům, nebo právě zmíněným scenériím. A vězte, že to opravdu funguje. Tedy přesněji řečeno, film právě díky CGI vypadá jako oživlá hra. Orkové vypadají skutečně jako orkové, města jsou si až děsivě podobná se svými herními předlohami a magie je okázalá a krásně barevná. Někomu to bude vadit, někdo bude nadšen. (Jediné, co se mistrům CGI opravdu nepovedlo, jsou nechutně zářící oči kouzlících čarodějů, mágů Kirin Tor a těch pár elfů, co se ve filmu mihnou.) WarcraftTou druhou věcí, na níž film stojí, jsou jeho protagonisté. Tvůrci Warcraftu si dali velmi záležet na obsazení postav a na tom, aby to byly právě tyto postavy, kdo ponesou příběh svými charaktery, svými činy a vším tím, čím jsou jedineční. A toto je aspekt, v němž se spor hra vs. film neúprosně přiklání ve prospěch filmu. Kdo byl vlastně v herní předloze Lothar? Řekněte mi upřímně, koho opravdu zajímal příběh nějakého transparentně kladného rytíře, jehož postava neměla žádnou hloubku, žádné výrazné charakterové rysy, které by jej odlišovaly od stovek jiných, žádné přednosti a zároveň chyby, které by z něj činily lidskou bytost? Film mu tohle všechno dal. Lothar v podání Travise Fimmela, hvězdy seriálu Vikingové, je někdo, komu najednou držíte palce, bojíte se o jeho život (tedy, asi tak moc, jak se můžete bát, když předem víte, jak to dopadne, ale chápete) a smějete se jeho nemilosrdně cynickému humoru. A najednou chápete jeho motivy, to, co ho žene vpřed, chápete, proč byl pro původní příběh tak významný. I jeho orkský protějšek, Durotan, získal díky filmu mnohem větší hloubku. A navzdory tomu, že na rozdíl od Lothara je Durotan „jen“ herec (Toby Kebbell) vylepšený spoustou CGI, ani veškerá počítačová technika nedokázala zamaskovat hluboce lidské jádro náčelníka Frostwolfů, a koneckonců ani ostatních orků. I jiné postavy, které byly v předloze zoufale jednodimenzionální, získávají díky filmu další nečekaný rozměr. Že jste třeba takového Blackhanda (Clancy Brown) měli odjakživa za krutého a trochu primitivního egomaniaka, jehož jediným příběhovým účelem bylo pouštět hrůzu a nechat se sebou manipulovat Gul’danem? Pak vás asi filmový Blackhand dost překvapí. I o ostatních postavách by se dalo vykládat hodiny. Je strhující sledovat vývoj mladičkého Khadgara (Ben Schnetzer), jehož bystrost a kuráž člověka hřeje u srdce. Ben Foster, který si zahrál Strážce Medivha, nejspíš dostal placeno za každou minutu, kdy se tvářil dostatečně temně a tajemně, a kdyby to tak bylo, nejspíš by si tím vydělal dopředu na celý život. Král Llane Wrynn (Dominic Cooper) je přesně ten laskavý a moudrý král, jakého dobře známe, a Gul’danovi (Daniel Wu) teče zloba (a fel) i ušima. Poměrně zajímavého zpracování se dočkala míšenka Garona (Paula Patton). Když pominu její sexy kožený obleček ze začátku filmu (ve kterém vypadala jako každá druhá LARPařka, která jezdí za orkskou stranu), žádné další výrazné stereotypy „ženské válečnice“ z poloviny fantasy filmů se u ní nekonaly. Podobně jako u Khadgara bylo nesmírně pozoruhodné sledovat vývoj její postavy. A i když se nevyhnula povinné romantické scéně, nešlo o žádný přihlouplý vášnivý vztah, který je do filmu násilně vsazen, i když se dané postavy znají sotva půl dne, jako spíše o krátký a ostýchavý okamžik sdílené blízkosti dvou lidí, k nimž život nebyl zrovna dvakrát vlídný. Pokud jste čekali nějaký výrazný projev ostatních postav, nejspíš budete zklamáni. Durotanova družka Draka (Anna Galvin) a Llaneova manželka lady Taria (Ruth Negga) si sice pro sebe pár scén ukradnou, ale zdaleka ne tolik, kolik by si jejich postavy zasloužily. Stejně tak Orgrim Doomhammer (Robert Kazinsky), ve filmu Durotanův pobočník, se objevuje jen sporadicky a jeho potenciál je drasticky nevyužit. Zároveň se však ke konci mihne drobný příslib jeho většího zapojení v případném pokračování filmu. A v totéž se dá doufat i u lady Tarii.

Filmový příběh a možné pokračování

WarcraftCo dodat k samotné dějové lince? Bez spoilerů snad jen to, že to, co tam má být, tam je – i když se i zde najde pár výjimek z pravidla a ne vždy se ke stejným cílům dojde stejnými cestami jako ve hře či v knihách. U jakého filmu, který vznikl na základě předlohy, to ale platí? Filmové univerzum je zkrátka svébytné a v mnoha aspektech je to jedině dobře. A tehdy, kdy to dobře není, je to nutná daň. Daň za to, aby si film mohli užít i neznalci hry a také aby se Warcraft vešel do dvou hodin promítacího času. I tak by však filmu velmi prospěl nějaký ten čas navíc. Takhle se musíme smířit s tím, že je tam možná o něco více cestování portály, než by bylo zdrávo, aby mohl děj jít neustále kupředu a postavy byly vždy tam, kde je příběh potřebuje mít. A pokud se obáváte příběhových změn, pak vězte, že mimo jiné právě díky nim udrží film diváka napjatého, i když by daný divák dokázal příběh předlohy odvykládat zpaměti i pozpátku. Zároveň je poměrně citelné, že film si dláždí cestu k druhému dílu. Ano, pokračování filmu, to je další velké téma. Vznikne? Kdo ví. Mělo by vzniknout? Že se ptáte. Není nejmenší důvod, aby se výrazné neduhy, jimiž trpí tento první film – přílišná uspěchanost děje, nutnost představit v rychlosti mnoho postav a s nimi i celé univerzum – objevily i jeho pokračování. Svět už byl představen, postavy známe. Zbývá jen odvyprávět další příběh, který nás chytí za srdce a připomene nám, proč jsme světu Warcraftu kdysi tak propadli. A já mám v Duncana Jonese plnou důvěru, že to dokáže. Protože tento film je pro fanoušky s otevřenou myslí, co nelpí na naprosté věrnosti předloze, splněným snem. A že jsme na něj čekali dlouho, tak si to užijme. Za Azeroth!

Rekapitulace

+ velmi živý a pečlivě vytvořený svět interiéry a exteriéry jako oživlé ze hry zajímavé postavy, k nimž člověk přilne, hloubka charakterů drobnosti a easter eggy pro skalní fanoušky soundtrack (i když časté opakování hlavního hudebního motivu může někomu připadat repetitivní, já na něj nedočkavě čekala, až znovu zazní) uspěchaný děj od začátku až do konce občas podivně sestříhané přechody mezi scénami kromě nejhlavnějších postav dostane málokdo další prostor místy zmatené pro neznalce předlohy

Hodnocení

8/10
Pokud vás film láká, nezapomeňte na možnost zúčastnit se komunitní fanouškovské premiéry v pátek 10. června v Praze! Těšíte se na Warcraft? Nebo jste ho už viděli? Sdělte nám své dojmy do komentářů!
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Randy 13.06.2016 01:32

Mám jednu otázku, ktorá obsahuje Spoiler !Čo sa stalo vo filmovom univerze s Drek´Tharom a Geyah po ukončení knihy Durotan a medzi začiatkom filmu ?

Mordecay 12.06.2016 23:48

Konečne som ho videl, a musím povedať, že všetky tie zmeny mi nevadili, aspoň som bol v očakávaní, že čo nového sa udeje. Zozačiatku Blizzard povedal, aký to bude vesmír, čiže napohode. Vizuál v pohode a dokonca tam bol aj vtip! Teda trocha mi nesadlo Fimnelove vtipné podanie Lothara, ale okay. Khadgar a Garona boli úžasní, sú moji favoriti. Škoda len, že Grom, či Llaneho rodina dostali taký priestor aký dostali. Vlastne bez novelizácie človek ani nevie, že Wrynnovcov je ešte o jeden kus viac Grom mohol aspoň zarevať, či jednu vetu povedať. Bejby Go´el celkom prekvapenie to jeho oživenie ale bol zlatý. Celkovo film hodnotím pozitívne

Necro 12.06.2016 20:54

Tak čím bych asi začal možná větou:Co to sakra bylo?Opravdu v kině jsem byl velice rozladěn kvůli ději většinou tam hlavní příběh přeskakovali a v určitých scénách si ho přetvářevali k obrazu svému.Jako opravdu že Gul dan se utkal s Durotanem?Nebo snad že Blackhnanda zabil Lothar?Opravdu musel jsem si zakrývat oči abych určité věci neviděl.Pro mě byl tento film pouhou ukázkou efektů který se pouze postavami a prostředím podobají světu Warcraft.

tkrejc 11.06.2016 22:54

Tak konečně sem se dostal do kina a musím říct, že vizuálně bomba, co se týče děje tak nejsem tak zklamanej jak někteří tady. Už od začátku říkaly ze to bude jiny trocha. Osobně bych pár věcí změnil, ale s tímto se dá spokojit. A moje žena, která o lore neví absolutně nic,tak to dějově skoro celý stíhala a hned se mě ptala na pokračování

Zug 11.06.2016 22:19

Hromovapest
Nevim proč ale ta horda mě silně připomíná komunisty.Oni to i komunisti budou.Protože co hraje za hordu na DT a BB tak to je zřejmě komunistická elita.Zejména soudě podle toho co nám chodí zaspamovat trade do měst.Proto to chce hordu hladit hladit a vyhladit.
No promiň. Já jsem horďák tělem i duší, ale za komunistu bych se fakt nepovažoval ... Ani Blackhanda a už rozhodně ne Gul'dana. :-D

Rastoke 11.06.2016 21:36

akože prekúsol som zmeny ako thrall resurrection, thrall moses, thrall's jesus parents, felbulshitbububu story, hnedý a zelený orkovia, aefwyn v kocke, dalaran vo vzduchu,obetavý kráľ Lliane, ktorý bojuje v prvej línií, garona hlafman, že garona bude mať pravdepodobne syna s Lotharom namiesto Medivha, ktorý je v tomto universe jej otec, ork-alické spojenectvo, všetci sa navzájom ľúbkaju a snažia porozumieť hneď na začiatku... skôr ma štvali prežitie stormwindu, lothar jeho kráľom, zmeny s Portálom a fuel to celé skazili a celý príbeh bol vlastne o tom... mali to urobiť tak, že ten portál mal byť už hotový a stabilný... taktiež sa mi nepáčila zmena khadgara, mal zostarnúť ako v knihe a tým pádom taktiež hlúpa smrť medivha...hlavný záporák Medivh bol tak predvídateľný, že len hlupák by nevedel, že on otvoril ten portál... a pritom aj herec mal vysoký potenciál... akože v knihe aj keď som vedel z hry, že ako to skončí... bol som napätý až do úplného záveru a ak by som nehral hru tak by som bol úplne že wtf...no a preto ma hlavne medivhová postava sklamala a keby som si opäť prečítal posledného strážcu, tak ako som plánoval tesne pred filmom, tak by ma to nadrbalo asi 3-násobne... strašne odflákli tú postavu... a príbeh nemal byť veľmi z pohľadu hordy... príbeh mal rozprávať khadgar alebo sám medivh z budúcnosti a orkov ukazovať minimálne resp. až na konci... proste celé mi to prišlo akoby chceli zvýrazniť idealizované postavy Lothara a Durotana... mohli si odpustiť tie fake vzťahy ako lothar a jeho syn alebo lothar a garona...celkovo po grafickej stránke bol film nadpriemer, ale po stránke deja a napínavosti tak 2/10... akože ma napínalo pri konci, keď som videl, že stormwind prežijeak by mala byť trilógia, tak nech to prerobia celé, pretože toto bolo super len ak na to pozeráme ako na experiment...

Solfernuss 11.06.2016 19:21

Dost z vás si neuvědomuje, že Aliance tam teprve vznikla na uplném konci filmu Do te doby bojovalo pouze kralovstvi Stormwind. Nikde nebyly trpaslíci, elfové Sice vznikla Aliance trochu někde jinde než podle knížek,ale vznikla Tak uvidíme co bude dál A takovej malej dodatek pro všechny co nadávají že to není podle knížek -> knížky vyšli před 8 rokama, tak si uvědomte, že Blizz co se týka Lore udělal několik úprav během datadisku ke hře, proto se může trochu lišit film od ostatního Aspon tak to vidim ja

Mopedko 11.06.2016 16:00

To bylo spíš tokové řečnické už dlouho tam nechodím, ale nic me zrovna při mém rozhořčení nenapadlo.

Bellatrix 11.06.2016 15:48

onlysvejk
...
Malé doporučení: pokud lore, tak nikdy wowwiki. Ta, co se týče lore, často obsahuje chybné nebo zastaralé informace. Na lore jedině wowpedia. (Tam prý občas chodí i Blizzard, když si potřebuje rychle ověřit nějakou lore informaci.)http://wow.gamepedia.com/Portal:Main
Šéfredaktor WoWfan.cz

Mopedko 11.06.2016 15:03

Tak jsem to tedy shlédl. No kdybych o warcraftu neslyšel nebo prostě jen nějaké zmínky tak by mě to bralo. Ovšem člověk si všiml té uspěchanosti.Ale co se týče děje...jelikož jsem někdo, pro koho je lore víc jak hra, tak mě opravdu až tekly slzy nad tím dějem. Prostě...nechápu. I podle toho lore by to bylo zábavnější a vubec žádny pořádné vysvětlení ničeho. Film hezký efekty parádní. Ale prostě je to tu velké ale ten děj. Z toho budu mít teď noční můry. Musím to zahnat wowwiki a čtením wow:chronicle

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet