Warcraft Diplomacie

Co je Diplomacie?

Diplomacie je stolní strategická hra bez prvku náhody, která vznikla v druhé polovině minulého století. Její původní verze je situovaná do prostředí před První světovou válkou a cílem hry je obsadit co největší území Evropy. Toho, kromě vlastní důmyslné strategie, dosáhnete jedině diplomatickým vyjednáváním s ostatními hráči. Diplomacie je hra plná intrik, lstí, tajných i veřejných paktů, zrazování i dodržování dohod a aliancí. [odstavec]

Warcraft verze

Nedávno jsem se s přáteli rozhodl, že vytvoříme nový hrací plán na Diplomacii inspirovaný světem Warcraftu. Trochu se to zvrtlo a možná jsme se až příliš odchýlili od původní verze Diplomacie, takže vás nebudu zatěžovat jejími pravidly a přejdu rovnou k pravidlům Warcraft verze. Diplomacie je tahová hra. V každém tahu jednotliví hráči sepíší rozkazy pro své jednotky a potom se všechny rozkazy naráz vyhodnotí. Hráči předem neznají rozkazy ostatních a vše tedy závisí pouze na domluvě. Každý tah odpovídá jednomu půlroku, tradičně se začíná jarem 1, pokračuje podzim 1, jaro 2, atd. (v původní verzi se začíná rokem 1900). Cílem hry je vlastnit nadpoloviční většinu všech zásobovacích center (na hracím plánu oblasti s puntíkem), to však může trvat klidně i den čistého času, proto se lze dohodnout na předčasném ukončení hry a pořadí hráčů.
/pic/uploaded/wowdiplom Plná verze: http://wowfan.cz//pic/uploaded/wowdiplo.jpg
Poté, co jste si prohlédli hrací plán vám už můžu prozradit, jak se to vlastně hraje. Základním hracím prvkem jsou armády (dělí se na pěchotu-P a letky-L). Na hracím plánu jsou jasně vymezené hranice oblastí. V každé takové oblasti smí stát pouze jedna armáda (a to i jednoho hráče), nikdy nesmí nastat, že by na konci tahu v některé oblasti byly dvě (nebo více) armád. To stejné platí i pro vodní cesty (modré linky), na každé vodní cestě smí stát pouze jedna armáda. Některé oblasti mají navíc puntík. Ten značí zásobovací centrum. K nim se vyjádřím později, zatím stačí vědět, že čím více zásobovacích center, tím více armád. Nakonec jen dodám, že každá armáda může vykonat pouze jeden rozkaz během jednoho tahu a to přesně specifikovaný rozkaz. [odstavec]

Útok

Každá armáda může provádět útok do sousední oblasti, ovšem pěchota jen pokud je hranice s tou oblastí průchozí (na hracím plánu značeno fialově). Do rozkazů se to potom zapíše například takto: P Ghostlands -> Stratholme znamená, že pěchota v Ghostlands útočí na Stratholme. Pokud není útok ničím vyrušen, armáda se do dané oblasti přesune. Často se ale stane, že do stejné oblasti útočí více armád. Potom se tam přesune ta, která má vyšší útočnou sílu. Pěchota má útočnou sílu 1, letka má při útoku útočnou sílu 0. Pokud mají obě armády stejnou útočnou sílu, nepřesune se do oblasti žádná z nich a oblast je zablokovaná. Útočit lze také na oblast již obsazenou jinou armádou. Ta se potom (pokud se sama nepřesouvá-neútočí jinam) brání a má útočnou sílu 1 (pěchota i letka). To znamená, že samotná armáda nemůže dobýt obsazené území. Útočná síla se dá ale zvýšit podporou. [odstavec]

Podpora

Každá armáda může jinou armádu (i cizí) podporovat v útoku. Musí však podporovat jen útok do oblasti, na kterou je armáda sama schopna zaútočit. To znamená, že to musí být oblast sousední a pokud podporu provádí pěchota, musí být hranice průchozí. Podpora armády zvýší její útočnou sílu o 1. Podpora se potom značí takto: L Eastern Plaguelands ~ P Ghostlands -> Stratholme znamená, že letka v E. Plagueland podporuje armádu v Ghostlands v útoku na Stratholme. Podporovat lze také v obraně. Pokud nějaká armáda jen brání svou pozici (neboli nic nedělá) nebo podporuje jinou armádu, lze ji podporovat v obraně a tím její útočnou sílu při obraně navýšit o jedna. Takto se například mohou podporovat dvě armády navzájem. To se pak zapíše: P Tirisfal Glades ~ L Undercity H kde H znamená "hold (position)". [odstavec]

Rušení podpory

Pokud je podporující armáda sama napadena, její podpora je zrušena, protože musí sama bránit svou pozici. Podpora je zrušena nezávisle na útočných silách, útočící armáda se do cílové oblasti nemusí ani přesunout a stejně je podpora zrušena. Pokud na podporující armádu útočí více armád o stejné útočné síle, sice oblast nedobude žádná, nicméně podpora je zrušena. [odstavec]

Ústup

Pokud je oblast s armádou na konci tahu dobyta, je poražená armáda nucena ustoupit. Ustoupit může pouze do volné sousední oblasti, pokud je to pěchota, musí být hranice průchozí. Nelze ustupovat do oblasti , ze které byl veden útok. Taktéž nelze ustupovat do zablokovaných oblastí, tedy do oblastí, na které bylo v tomto tahu již útočeno, a to ani tehdy, zablokovala-li oblast ustupující armáda. Pokud je ustupujících hráčů více, měly by se ústupy napsat podobně jako rozkazy a poté vyhodnotit. Pokud ustoupí dvě armády do stejné oblasti, jsou obě zajaty (zničeny). Taktéž je armáda zajata (zničena) pokud nemá kam ustoupit. [odstavec]

Budování

Po vyhodnocení ústupů po podzimním tahu nastává fáze budování. Pokud je nějaká armáda v oblasti se zásobovacím centrem, je toto centrum obsazeno hráčem vlastnícím tu kterou armádu. Po obsazení center mohou nastat tři možnosti: Hráč má tolik armád, kolik zásobovacích center, hráč má méně zásobovacích center, než armád, hráč má více zásobovacích center než armád. Při první možnosti je to jednoduché, hráč zkrátka nic nemusí dělat. Při druhé možnosti je hráč nucen některé armády rozpustit. Které to budou určí on sám do rozkazů. Při třetí možnosti má hráč možnost zřídit nové armády. Ty je však možné získat pouze v domovských zásobovacích centrech, tedy těch, které vlastnil hráč na začátku hry. Pokud obsadil v tomto tahu více zásobovacích center než je počet jeho volných domovských oblastí, potom se nic neděje. Prostě postaví, co může a zbytek doplní při budování příští rok. Hráč se ale musí rozhodnout, kde bude armádu zřizovat a zdali to bude letka nebo pěchota. To sepíše do rozkazů a rozpuštění armád i budování nových se poté vyhodnotí naráz. [odstavec]

Vodní cesty

Určitě jste si všimli, že na hracím plánu jsou modré linky na moři, o kterých jsem se ještě moc nezmiňoval. Jde o vodní cesty. Fungují na drobné změny jako normální oblasti. Na každé cestě smí být jen jedna armáda, cesta sousedí s oblastí jejího počátku i jejího konce (hranicí průchozí i pro pěchotu) a se všemi ostatními vodními trasami vedoucími z obou přístavních oblastí. Například z vodní cesty Ghostlands-TheHinterlands se může armáda přesunout na vodní cesty TheHin-WestArathi, TheHin-Badl, Ghostl-EvWoods, nebo do oblastí The Hinterlands, Ghostlands. Z pevninských oblastí (a ostrovů) se na vodní cesty nedá ustoupit. Pokud je ale k ústupu donucena armáda na vodní cestě, je to složitější. Nejprve je nutné určit z kterého směru vodní cesty byl veden útok, neboli kterým přístavištěm oblast z níž je veden útok sousedí s oblastí, ze které je nutno ustoupit. Armáda potom může ustoupit na kteroukoliv vodní cestu vedoucí do toho druhého přístaviště nebo do oblasti obsahující ono přístaviště. Nejlépe se to asi vysvětlí na konkrétním případě. Mějme dejme tomu tyto rozkazy: Noční Elf: P Teldrassil-NDarkshore H Draenei: P NDarkshore -> Teldrassil-NDarkshore, L SnowwaterI-Teldrassil ~ P NDarkshore -> Teldrassil-NDarkshore Potom pěchota ze severního Darkshore donutí pěchotu na vodní cestě k ústupu. Útok byl veden z Darkshore, pěchota tedy musí ustoupit z přístavu v Teldrassilu. Může ustoupit do Teldrassilu nebo na vodní cestu Teldrassil-SnowwaterIsle, ta je ale obsazená draeneiskou letkou, proto jediná možná ústupová cesta je na Teldrassil. [odstavec]

K hracímu plánu

Na začátku hry vlastní každý hráč (představující jeden z osmi národů) tři zásobovací centra, v každém z nich má jednu pěchotu. Na některých místech je ostrov propojen s pevninou (nebo jiným ostrovem) zelenou čarou. To značí, že je možné zde projít pěchotou (i letkou). Je to stejné jako fialová hranice. Souostroví jsou povětšinou jen jedna oblast, nelze tedy mít na každém ostrově jednu armádu. ]Bezejmená oblast mezi Ahn'Qiraj, Tanaris Desert a Un'Goro Crater se nedá navštívit, je prostě nepřístupná. To stejné černá oblast v Northrendu. Mezi Arathi Highlands a Wetlands je průchozí hranice, není však možné přejít do kříže, např. z Western Wetlands do Eastern Arathi Highlands. Navíc mezi těmito oblastmi vede vodní cesta, nevede však do nich! Jsou to dvě cesty WArathi-Badlans a WArathi-TheHinterlands [odstavec]

Seznam oblastí

Na hracím plánu je celkem 104 oblastí, z rozměrových důvodů jsou tam jen čísla, zde uvádím jejich plné názvy. 1 - Bloodmyst Isle - Draenei 2 - Azuremyst Isle - Draenei 3 - Exodar - Draenei 4 - Darnassus - Noční elfové 5 - Teldrassil - Noční elfové 6 - Moonglade - Noční elfové 7 - Northern Darkshore 8 - Southern Darkshore 9 - Southern Felwood 10 - Northern Felwood 11 - Central Winterspring 12 - Northern Winterspring 13 - Mount Hyjal 14 - Southern Winterspring 15 - Northern Azshara 16 - Southern Azshara 17 - Eastern Ashenvale 18 - Western Ashenvale 19 - Zoram Strand 20 - Stonetalon Peak 21 - Stonetalon Mountains 22 - Northern Barrens - Orci a Trolové 23 - Orgrimmar - Orci a Trolové 24 - Durotar - Orci a Trolové 25 - Central Barrens 26 - Southern Barrens - Tauři 27 - Mulgore - Tauři 28 - Thunder Bluff - Tauři 29 - Northern Desolace 30 - Southern Desolace 31 - Northern Feralas 32 - Feathermoon Isle 33 - Dread Isle 34 - Western Feralas 35 - Eastern Feralas 36 - Thousand Needles 37 - Dustwallow March 38 - Onyxia's Lair 39 - Shimmering Flats 40 - Tanaris Desert 41 - Un'Goro Crater 42 - Silithus 43 - Ahn'Qiraj 44 - Tel Abim 45 - Echo Isles 46 - Snowwinter Isles 47 - Borean Tundra 48 - Sholazar Basin 49 - Wintergrasp 50 - Icecrown 51 - Dragonblight 52 - Crystalsong 53 - Storm Peaks 54 - Zul'Drak 55 - Grizzly Hills 56 - Howling Fjord 57 - Icewind Isles 58 - Eversong Woods - Krvaví Elfové 59 - Silvermoon - Krvaví Elfové 60 - Ghostlands - Krvaví Elfové 61 - Stratholme 62 - Light's Hope Chapel 63 - Eastern Plaguelands 64 - Western Plaguelands 65 - Undercity - Nemrtví 66 - Tirisfal Glades - Nemrtví 67 - Silverpine Forest - Nemrtví 68 - Hillsbrad Foothills 69 - Alterac Mountains 70 - The Hinterlands 71 - Western Arathi Mountains 72 - Eastern Arathi Mountains 73 - Kirin Tor 74 - Western Wetlands 75 - Eastern Wetlands 76 - Loch Modan - Trpaslíci a Gnomové 77 - Ironforge - Trpaslíci a Gnomové 78 - Dun Morogh - Trpaslíci a Gnomové 79 - Gnomeregan 80 - Anvilmar 81 - Searing Gorge 82 - Badlands 83 - Burning Steppes 84 - Redridge Mountains 85 - Lakeshire 86 - Elwynn Forest - Lidé 87 - Stormwind - Lidé 88 - Westfall - Lidé 89 - Duskwood 90 - Deadwind Pass 91 - Swamp of Sorrows 92 - Blasted Lands 93 - Zul'Gurub 94 - Stranglethorn Vale 95 - Booty Bay 96 - Jaguero Isle 97 - Broken Isles 98 - Northern Zandalar 99 - Southern Zandalar 100 - Plunder Isle 101 - Northern Kezan 102 - Western Kezan 103 - Eastern Kezan 104 - Southern Kezan [odstavec]

Pár slov na závěr

Je to poměrně nová verze, takže se může stát, že některý národ bude znevýhodněn nebo naopak v přesile. Za to se předem omlouvám a může se stát, že se pokusím udělat změny. Dále bych chtěl říct, že pravidla Diplomacie (včetně této verze) podléhají autorským právům a já i autoři původní verze bychom byli určitě neradi, pokud byste tuhle hru komerčně využívali (nemluvě o možné žalobě). Pokud byste si chtěli tuto hru zahrát, doporučuji mapu překreslit na papír formátu A1 (může být i menší, ale A1 je ideální), letky, armády a puntíky pro zásobovací centra vyrobit z barevného papíru. Pro výrobu mapy se hodí černá fixa (tlustá i tenká) a pastelky. Nakonec jen přidám odkaz na české stránky o Diplomacii, kde můžete najít pravidla původní verze i s jejím hracím plánem. http://www.diplomacie.net/ Přeji příjemnou zábavu!

Naposledy upravil/a Wrent 13.12.2010 v 23:03:57.

Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Zellar 02.08.2010 13:00

Nápad je to dobrý, dokonce jsme málem napsal že mapa není z logického hlediska dodělaná ,ale stačilo se na to pořádně kouknout a zjistil jsem, že to máš opravdu propracovaný, takže už tisknu mapu ;D

Javorovej 30.07.2010 17:36

Já mám někde upravenou verzi Dračí doupě: Armády pro Wacraft...tak to někde zkusim vyhrabat (že by na půdě v krabici u rodičů?) a sepsat to....u toho jsme řádili hooodně dní a hooodně víkendů

Sajn 30.07.2010 08:58

Juj, to mě zaujalo! Pěkný článek

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet