World of Warcraft a Konzole

Na Titanfanu jsem nedávno informoval o tom, že Diablo III bude k dispozici pro konzole PlayStation 3 a PlayStation 4. Zaběhl jsem tam trochu do tématu, jak by mohlo vypadat MMORPG na konzolích, jako je právě PS3 nebo PS4. Když se na to podívám z pohledu hráče, který preferuje klávesnici a myš, je dost těžké říct, zda by mohlo MMORPG, jako je WoW, fungovat na PlayStationu nebo XBOXu. Rozdělil jsem článek do takových jednoduchých kapitol, které snad pomohou vysvětlit situaci kolem konzole a hry.

Ovládání

Ovládání by nemuselo být na obou typech konzolí až takový problém. Analog funguje na obou skvěle, kamera se dá také slušně obsluhovat. Analog v podstatě dokáže skvěle nahradit ASWD. Co může být ovšem horší, je nahrazení myši jako takové. Mnoho z hráčů myš používá k otáčení a zaměřování. Ano, dnešní hry na konzole dokáží unést FPS hry, kde se hráč otáčí celkem dost. Osobně si myslím, že by se klidně mohlo od myši upustit a pohyb by mohl být plně nahrazen právě analogem. Do kapitoly ovšem musím přidat i celkovou ovladatelnosti interface. Měl by být interface problém? V Diablu byl celkově překopán a udělán tak, aby na konzole pasoval. Se stejnou, s prominutím, prasárnou, se můžeme setkat ve hře Skyrim, kde je inventář a menu uděláno pro konzole a na počítačích zůstalo zcela stejné. On ovladač sám o sobě nemá nejspíše problém s interface, ovšem vždy to zazdí vývojáři, kteří bohužel nepřemýšlí. Už nad takovou maličkostí, jakou je například porovnání itemů, by se hráč nemusel na konzoli zastavovat, protože by mohlo být zcela automatické (ve hře se musí držet klávesa SHIFT). Nasazování itemů funguje i ve WoW přes pravé tlačítko myši, na ovladači může být děláno přes zadní tlačítka. A tak bych mohl pokračovat do nekonečna. Co se týče zaměřování, není ve WoW problém, jelikož se dá i dnes vše řešit přes Tab, což opět může být nahrazeno některým z tlačítek. Ovšem tady nastává problém. Někdo, například i já, používá k zaměřování addů u bosse nebo samostatného bosse myš, které je pohodlnější a mnohdy rychlejší. Tady je onen první problém. Bylo by zaměřování ve hře vyřešeno šikovně a tak, aby to nepřekáželo a hráči mohli plnit své funkce, nebo by byla hra ochuzena o souboje, ve kterých by bylo více addů či bossů? Tento problém by trápil hlavně tanky, kteří při přeagrování addů musí většinou na moby klikat myší (opět mluvím z vlastní zkušenosti).

Kouzla, healing, damage!

Nová konzole PlayStation 4 už má představený ovladač, který se v podstatě nijak neliší od těch, které Sony používá již nějakou tu řádku let. Vlastně je od PlayStation 1 téměř totožný. Ještě trochu zabrousím do ovládání jako takového. Problém by mohl nastat s healováním raidu. Na počítači není problém přejet přes celou tabulku raiderů z levého horního rohu do pravého dolního, aniž by healer ztrácel mnoho času a mohl tak o hráče přijít. Jak by se to ale řešilo na PlayStationu? Za předpokladu, že jeden analog hráč používá na pohyb, druhý na úpravu kamery, zbývají pouze šipky. Šipky ovšem nejsou dostatečné rychlé na to, aby je hráč využíval na přesun mezi skupinami. Tady začíná mé uvažování a vymýšlení, jak na to. Do raidu by se vlezlo maximálně 6 healerů. Jeden z nich by měl na starost pouze tanky, ostatní by měli od raid leadera rozdělené funkce na své skupiny. Healer A by mohl healovat pouze první skupinu, healer B druhou, atd. Zaměřování poškozených spoluhráčů by řešila sama konzole – automatický target toho, kdo má nejméně životů. Představa krásná, ale jak moc je něco takového reálného? Sice se stále mluví o tom, jak se WoW zlehčuje a jak málo tlačítek člověk potřebuje. To je sice pěkné, ale na ovladači PlayStationu má člověk k dispozici pouze 12 tlačítek – čtyři šipky, L1, L2, R1, R2, křížek, kolečko, čtvereček, trojúhelník. Pokud nebudu brát v úvahu šipky, které by byly špatným řešením pro kouzla, tak nám zbývá osm použitelných tlačítek. Toto číslo by se dalo násobit. Nevím, kolik z vás v životě na PlayStationu hrálo, ale například ve hře Tekken se dalo používat více tlačítek najednou, aby hrdina zaútočil speciálním útokem. Většinou se jednalo o kombinaci dvou tlačítek jako křížek a čtvereček. Takže v podstatě se dá říct, že damage a healing kouzla by neměla být problém.

Servery, počet hráčů, loading screeny, atd.

Počítače jsou v podstatě vždy s výkonem napřed od konzole. Ano, konzole dokáže vydržet pěkných pár let. Důkazem toho je XBOX360 a PlayStation 3. Ovšem čeho bych se bál, je možnost opravdového MMO. WoWko dokáže udržet kolem 10 tisíc online hráčů, což je pro konzole zcela nereálné. Stačí porovnat Battlefiend 3 na počítači a na konzoli. Počítač udrží ve hře 64 hráčů, na konzolích je o polovinu méně. Ano, může za to výkon, který není dostatečný. Je to stejné jako porovnávat základní World of Warcraft a Pandarii. Základní WoW se dalo hrát s Intel Pentium 4 a Nvidií 8600 (například můj případ). Dalo se na tom raidovat, účastnit se bitev, stát ve městě a užívat si krásné grafiky. Zkuste si pustit Pandarii na podobném stroji. Procesor se roztaví, grafická karta raději spáchá sebevraždu. WoW by tedy muselo být opravdu osekané. A tím myslím grafiku. SSAO, stíny, textury, viditelnost a další hromada věcí by nemohla fungovat na Ultra nebo High nastavení. Hlavně v případě, že vývojáři konzolí do svých strojů cpou slabé AMD procesory. Kolik by tedy server udržel hráčů pohromadě a ve světě? Budu uvažovat hlavně nad next-gen konzolemi, jako je právě PlayStation 4 a nový XBOX. Pohromadě by se mohlo objevit maximálně 100 lidí na jednom místě, ve světě, o který by se muselo starat více serverů, by mohlo být takových 1000, možná 1500 lidí. Jak World of Warcraft, tak Diablo neuschovává žádná citlivá data v počítači klienta. Většina kouzel a v případě Diabla i staty itemů je počítána na serverech Blizzardu. To je důvod, proč jsou free servery tak nedokonalé a mnohdy pár let pozadu. Ta samá věc je také důvod, proč není Diablo cracknuté a hráči, kteří si jej nechtějí koupit, musí sahat po nepochopitelných virtuálních serverech, na kterých toho moc nefunguje. Ale zpět k tématu. Řešením takových věcí by bylo více serverů, které by měly rozvrženou práci – jeden by počítal kouzla, druhý by měl na svých bedrech svět jako takový a další by měl například Battlegroundy. Pořízení takových serverů by nemusela být úplně nejlevnější záležitost a otázkou by bylo, jestli by se Blizzardu taková věc vyplatila. Ale o tom později. Reálné ulehčení by mohlo být vytvořeno větším počtem loading screenů. Když letíte ze zóny do zóny, nesetkáváte se s loading screenem, ale s načítáním okolí v průběhu hry. To znamená větší nápor na výkon počítače a serveru. Kdyby bylo načítání řešeno jako v Guild Wars 2, ve kterém musíte do každé zóny přes portal, mohlo by dojít k odlehčení serverů. To ovšem má reálný dopad na plynulost hry a pro hráče se slabším strojem to může mít fatální důsledky (dlouhé loading screeny jsou děs, že?). Další možností je rozdělit zóny a města do více sfér. Do jedné by se mohlo například 50 lidí. Opět se jedná o příklad z jiných MMORPG. Otázkou ovšem je, zda by to ulevilo konzoli nebo serveru. Konzole by měla mít výkon dostatečný na to, aby dokázala držet více lidí pohromadě.

Financování, placení

Důležitou kapitolou je placení a financování takové hry. První vklad ze strany Blizzardu by musel být obrovský. I když počty platících hráčů klesá, jedná se spíše o Asii, tak stále se najde dost lidí, kteří doma nemají dostatečné silné železo na to, aby si mohli hru užívat. Mnohdy ale mají konzole, na kterých svůj herní čas dokáží využít naplno. Koupením velkých kapacit by mohl Blizzard dost prodělat, koupením malých kapacit by mohl opět prodělat. Myslím si, že je dost těžké poznat, kde je zlatý střed a kde vše končí. Možným odrazovým můstkem by mohlo být spuštění Diabla, které by mohlo ukázat nějaká čísla a možná Blizzard trochu připravit. Jak by se ovšem firma poprala s měsíčními poplatky? Nevím, jak je tomu u Sony, ale Microsoft si účtuje kolem tří stovek za možnost hrát online na XBOXu. Byli by hráči ochotní platit o dalších tři stovky víc, nebo by se musel Blizzard uchýlit k free to play modelu? Na počítačích to nemá zapotřebí. Ono těch devět milionů hráčů vydělá dost. Kdyby bylo WoW na konzolích free to play, znamenalo by to, že se objeví obchod, který by umožňoval koupení oblečků, mountů nebo snad itemů? Jak by se mělo zaplatit úsilí supportu, správa serverů, atd.?

Závěr

Je potřeba říct, že článek je opravdu spekulativní a nemá s realitou snad nic společného. Berte to jako zamyšlení a možnosti next-gen konzolí. Dle mého názoru je nereálné, aby se někdy WoW objevilo na konzolích, protože se jedná o složitou hru. Nemyslím tím obtížností, ale systémem, na jakém je postavená. Ve hře by se muselo změnit opravdu mnoho a s tím si nikdo z Blizzardu lámat hlavu nebude. K tomuto názoru přidává i fakt, že na konzolích snad žádné komplexní MMORPG není a nejspíše ani nebude.

Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Ellendway 27.02.2013 19:02

Riko
Zase konzole? To jim nestaci Diablo? Vzdyt to ani nepude hrat :-D. NEBERTE NAM ASPON TO WOW.
Jedná se o článek, který se nad touto ideí zamýšlí. Nejedná se o žádné oznámení

Riko 27.02.2013 18:58

Zase konzole? To jim nestaci Diablo? Vzdyt to ani nepude hrat :-D. NEBERTE NAM ASPON TO WOW.

Čaňa 27.02.2013 17:33

bych to ovladal Move jako u Sorccery

Kobzol 27.02.2013 16:55

Hezký článek, pouze bych podotkl, že přechod do nových lokací zatěžuje server naprosto minimálně, pokud vůbec, takže více loading screenů serveru ničím nepomůže (konzoli už samozřejmě ano). Zóna běží, i když v ní nejste, krajina se vykresluje z klienta a data ze serveru se akorát s loading screenem načtou naráz kolem místa, kam se postava teleportuje, takže tam rozdíl moc nebude.

Ellendway 27.02.2013 16:30

Jenže jako vývojář musíš mířit na největší hráčský trh a ten je jak možná víš trh, který nemá k XBOXu a k PS klávesnici a myš.

Gustafa 27.02.2013 16:28

Já souhlasím s tím, že jsou prostě konzolovky, které jsou luxusní na konzolích. hlavně teda sporty a zavodní hry jsou prostě lepší na konzolích stejně jako takové ty assasins creed apod. Chápu, že i hraní FPS na konzolích se dá naučit, ale nikdo mi nevymluví, že je FPS na konzoli lepší než na PC. A podle to samé bude platit pro wowlike mmočka. Prostě udělat wowko na konzoli proč ne, ale proč ji upravovat na ovladač? proč nemuže PS4 a nový xbox mít jednoduše připojitelnou klavesnicí a myš? To samé platí i u FPS. Proč upravovat hru, aby se lépe hrala na ovladači když je lepší ji hrát na klavesnicí a myši?

Rreezznniikk 27.02.2013 16:08

Já třeba do dneška preferuju konzoli před PC, protože je zkrátka lepší pro hraní her a to mi nikdo nevymluví, vyzkoušel sem snad všechny konzole od roku 1995 a měl sem od stejné doby i mnoho PC, konzole pro hraní her jednoznačně vítězila, jedním z největších plusů byla právě ovladatelnost a takový WoWko by sem poměrně uvítal. Vzpomeňme si třeba na sérii THPS, v novějších dílech někdy ve zlatém věku PS2 existovalo v tý hře u každé postavy kolem 150-170 triků a nebyl nejmenší problém se je všechny naučit a sázet je oproti uživatelům PC, kteří v té době dávají comba za 10 mega což se dalo na konzoli s prstem v nose, takže nedostatku tlačítek by sem se nebál ba naopak nedostatek tlačítek je na klávesnici když mam nabindovaný 4 bary, nutno podotknout že dneska není problém do konzole zapojit klávesnici a myš (no už to šlo i na PS1). Ano Tony Hawk není WoW, ale vůbec by sem se toho nebál, protože dneska je třeba na PS3 plno online RPG co fungujou dobře a vlastně na nich neni nic jinýho, jsou prakticky stejný jako všchny RPG jen to není WoW, takže by to bylo fajn ležet na gauči v obejváku a ne sedět jak nějakej kravaťák za počítačem pořád omg. Výkon už třeba na PS3 je dostačující většina her mi tam bežela vlastně v celku líp než na PC, ale popravdě sem jich moc neporovnával a ani nemusím takový Killzone 3 online bylo nesrovnatelně lepší než jakýkoliv FPS co sem hrál na PC :-) Ano na Pandárii už PS3 je slabé, ale taky je staré, PC co je staré jako PS3 je na Pandárii taky slabé .. U PS4 nebude problém. Takže bylo by to fajn, vím, že už se o tom mluvilo v minulosti, ale pořád nic, takže tu můžeme jen tak polemizovat, no jsou to hold šupáci, ale to uživatelé PC jsou :-D Jinak u Sony se za hraní online neplatí. Pravda je, že by to bylo asi dost složitý to udělat, ale podle mě by to šlo a dobře, ten kdo to vidí pesimisticky a vidí všude problém by to udělal tak jak to vidí, takže nahovno, chce to víc optimistů :-)

27.02.2013 15:22

ja bych rek ze ke konzolim de pripojit mys a klavesnice ale myslim ze to nepodporujou ty hry co sou na ne delany http://solidlystated.com/hardware/best-keyboard-for-ps3/ ja akorat nechapu proc se s konzoli dela takovej povik dit je to vicemene normalni PC se soucastkama na zakazku

Gustafa 27.02.2013 15:05

Dokud se konzole nebudou prodávat s klávesnicí a myší tak jsou to vyhozené peníze vytvářet na ně nějaké wow-like MMO. Stejně jako už dnes se vyhazujou peníze na vyvoj FPS her na konzole když je jasné, že na klavesnici a myši se to prostě ovládá lépe.

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet