Recenze deskové hry Small World of Warcraft

  small world    small world of warcraft   

Stará legenda v novém hávu

(Ne)Skromné počátky

Když se řekne Small World, většině deskohráčů okamžitě naskočí nesmrtelná legenda, která poprvé spatřila světlo světa roku 2009, a kterou vydavatelství Days of Wonder dojí dodnes. Sotva jsme ochutnali nezapomenutelný originál, už se na nás vrhala rozšíření Cursed a Grand Dames, v závěsu Leaders, a další na sebe nenechala dlouho čekat. Prakticky rok co rok jsme se setkávali s dalším nášupem nového herního materiálu, který nás nenechával na pochybách, že Small World ještě nezastaral, že je tu stále s námi a ještě kope. Jednak tím vydavatelství Days of Wonder oživovalo obsah, ale také opravovalo díry, které tato herní legenda deskových her měla ve svém designu už od samého začátku.

 

Původní hra obsahovala pouhé čtyři mapy, které se lišily pouze maximálním počtem hráčů. A tak se po několika partiích, navzdory poměrně unikátní a zábavné hratelnosti, dostavoval neodmyslitelný stereotyp. Tenhle drobný nedostatek jste mohli opravit koupí expanze s názvem Realms. Jiná rozšíření přidávala události, nové rasy, a občas to vydavatelství Days of Wonder vzalo jedním šmahem a dalo tak vzniknout úplně nové základní hře s novou mapou, pravidly i rasami, jako v případě Small World Underground.

 

Postupem času se velikost a váha celé ságy už stala tak neúnosnou, že se už ani nevešla do krabice - ani do dvou. Původně už tak bohatý obsah se rozrostl na desítky a desítky žetonů, a nových možností a pravidel bylo nepočítaně. To byl okamžik, kdy Small World dosáhl sestupného bodu, z něhož není návratu. Zatímco poměrně snadno modifikovatelný obsah bylo možné rozšiřovat i nadále, hráčům již došla trpělivost, a Small World ztrácel v boji s konkurenčními, často modernějšími hrami, na popularitě. Jeho jméno bylo však stále v deskoherním světě poměrně těžkou váhou, takže už nebylo možné, aby ho vydavatelství nechalo padnout. Sám za sebe hovoří jediný pohled na webové stránky Days of Wonder. Po Small Worldu, Memoir´44 a Ticket to Ride najdete už jenom hrstku her, které, ač vůbec nejsou neúspěšné, rozhodně nedosahují popularity zmiňovaných tří gigantů.

 

40tna99r4z_dc583d8cb4a59f1375a55760ae9cfe9a68bd2bd8_1647952269_0467.jpg

Legenda po plastice

A tak u Days of Wonder přistoupili k radikálnímu řešení - vzali letité zkušenosti, které měli, a oživili je jednou z nejpopulárnějších herních licencí na světě - World of Warcraft! Princip hry přitom stále zůstával jednoduchý - hráčům se náhodně nakombinují různé fantastické rasy s žetony speciálních schopností, jednu z nich si vyberete, a hurá na mapu světa, zabírat a plenit, a drancovat přírodní bohatství. Jakmile se rozlezete po všech možných koutech světa, dojdou vám žetony vojáků a vaše rasa tak dosáhne svého limitu. A pak nastává to, čím se Small World lišil od většiny strategických her. Tady si totiž své poddané nehýčkáte, neřešíte jejich problémy, nesnažíte se je zvednout z pomyslného dna. Jde o to se s nimi co nejrychleji rozlézt, a pak hurá do úpadku. A v dalším kole už nastoupíte se zcela novou rasou a zcela novými schopnostmi.

 

Revitalizovaný Small World of Warcraft se kromě většího počtu hratelných ras (16 oproti dřívějším 14), pyšní i dočista novými schopnostmi, a nebo přepracováním některých původních abilit. Speciálku původních Humanů zde najdete v podobě schopnosti “sedláci”, která vám zdvojnásobuje výdělek za obsazená pole, a naopak schopnost “seafaring” dostala do vínku rasa, známá jako Nagy.

 

S lepší vyvážeností odpadly vražedné kombinace typu Flying Sorcerers, které se stávaly vysněným grálem nejrychlejšího hráče a noční můrou Amazonek, Ratmenů, Orků a zkrátka a dobře každého, kdo měl tolik jednotek, že se s nimi vždy pohodlně rozlézal po mapě. Celkově rasy dostaly nové, zábavnější, a strategičtější schopnosti. Například lidé mohou kamkoli na herní plán položit svůj žeton vojenského cíle, a kdo toto území dobude, získává minci navíc. Nejen, že takto můžete přilepšit sami sobě, ale zároveň tak můžete pošťouchnout oponenty, aby se vrhli jeden na druhého. Goblini zase mohou položit do sousedních území bomby a na začátku příštího tahu zkontrolovat, zda vybuchly. Ty, které detonovaly, beze zbytku vyčistí území, na kterém ležely.

 

7g1qutkzzu_dc583d8cb4a59f1375a55760ae9cfe9a68bd2bd8_1647952269_1595.jpg

Co do hry přibylo?

Do hry přibyly i neodmyslitelné artefakty ze světa Azerothu, a legendární místa, jejichž držení vám dává znatelné výhody. Od usnadnění dobývání, přes útok na libovolnou lokaci až po zdvojnásobení zisku za určitý typ území. Další novinkou je dělení ras na Alianci a Hordu, které vám nedává jenom bonusové penízky za útok na ty zlé, ale ještě vám umožňuje hrát ve speciálním herním módu. Fixní počet hratelných map byl přepracován na systém ostrovů, jejichž počet se liší podle počtu hráčů. Ostrovy jsou zároveň tříděny na malé, střední a velké, a aby toho nebylo málo, jsou ještě ke všemu oboustranné. Vstoupit na ně můžete z přístaviště, které má každý ostrov 3 - 4, takže už nejste odkázáni jen na pouhý okraj mapy, a možností přístupu, i rozmanitosti území je tu nepočítaně.

 

Oproti původní hře, kde zůstávaly jedinými modifikátory hratelnosti náhodně určené kombinace ras a speciálek, kde jste byli omezeni na vstup na mapu z okraje, který si soupeř zpravidla masivně opevnil, kde existovaly game breaking kombinace jako výše zmínění létající sorcereři, je Small World of Warcraft daleko pestřejší hrou, která obohacuje taktiku o spoustu nových strategických možností.

 

fz5n6wxzf8_dc583d8cb4a59f1375a55760ae9cfe9a68bd2bd8_1647952269_5322.jpg

 

zlitx3jzx8_dc583d8cb4a59f1375a55760ae9cfe9a68bd2bd8_1647952269_526.jpg

 

Mírně trpkým závěrem

Česká edice bohužel utrpěla tím, že vydavatelství Blackfire nedostalo práva na překlad názvů jednotlivých ras a legendárních míst či artefaktů. Nejvíce se tento problém projeví právě u oněch ras, kdy vám v kombinaci s různými schopnostmi mohou vzniknout paskvily jako Mořeplavci Humans nebo Zastrašovatelé Dwarves. A ano, i tak obyčejné, stokrát omílané fantasy rasy, jako jsou trpaslíci, nedostali svoje české jméno. Podle informací z Blackfiru stál za tímto problémem přímo Blizzard, který neslevil z požadavků ani navzdory logickému argumentu, že u nás z univerza WOW vyšlo v češtině už několik knih, a jejich česká pojmenování jsou již mezi zdejšími fanoušky ustálená.

 

I tak Blackfire přeložil to nejdůležitější - návod a schopnosti. Samotná hra je prakticky jazykově nezávislá, a hratelnosti to nijak neubližuje. Díky tomu je Small World of Warcraft hratelný i mezi anglicky nehovořící částí české deskoherní komunity, jen s maličkou pihou na kráse.

 

Small World of Warcraft není jen dalším dílem z nekonečné ságy od Days of Wonder. Je to podstatně lepší, vyváženější a hlavně kompaktnější nástupce svých předchůdců. Pokud milujete World of Warcraft, je pro vás tahle deskovka takřka povinností. A pokud ho rádi nemáte… stejně si ji pořiďte ☺️



Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Žádné komentáře
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet