Úvaha: Kdo představuje opravdové zlo?

//pic/uploaded/zlo_header
Všechny Warcraft hry jsou protkány nekonečným soubojem dobra a zla v podání dvou znepřátelených frakcí. Ve válce je vždy někdo tím dobrým a někdo tím zlým. Nic mezi neexistuje. Nikde však není řečeno, že dobrý člověk nemůže konat špatné věci a naopak. Takže ať si každý říká, co chce, já tvrdím, že svět je, vždy byl a vždy bude černobílý. Ale definice dobra a zla není nikde přesně dána a na celém světě nežije nikdo, kdo by měl všechny informace a zároveň byl natolik nezaujatý, aby dokázal objektivně rozhodnout, kdo je dobrý a kdo špatný. Každý zainteresovaný má svůj subjektivní úhel pohledu a co se jednomu jeví jako hrdinná záchrana světa před zlovůlí druhého, jiný to vidí zcela jinak. A toto platí jak v reálném světě, tak i ve World of Warcraft.

Jak to bylo kdysi

Už od dob prvního Warcraftu byl princip hry založen na boji lidské Aliance proti Hordě tvořené zejména orky. V té době byli lidé bráni jako hrdinní obránci, kteří musí zachránit svou vlast a své rodiny před invazí krvelačných a bezcitných orků, kteří se rozhodli expandovat ze své domoviny za Temným portálem na Azeroth. Dnes už to tak jednoznačné není. Obě strany jsou sice pořád ve válečném stavu a neustále mezi sebou bojují o každou píď země, ale už ani jedna z frakcí není označena za dobrou či zlou. Existují však i jedinci, kteří spadají pod jednu z těchto frakcí a jsou bráni jako zlo oběma stranami. V poslední době je nejzářivějším případem Garrosh Hellscream, současný náčelník Hordy, jehož jednání musí už z podstaty věci odsoudit každý racionálně myslící člověk. A i když měl ze začátku dobré úmysly a chtěl pro svůj lid to nejlepší, vypadá to, že to všechno zapomněl a nyní chce jen ničit. Ale pojďme se podívat ještě o kousek dál do historie. Z knih víme, jak kdysi vypadal Draenor, domov draeneiů a orků. Byla to planeta jako každá jiná. Stejně jako Azeroth ji tvořily oceány a souš pokrytá lesy a pastvinami. A jak Draenor vypadá dnes? To, co z něj zbylo, se dá už jen stěží považovat za planetu. Draenor, dnes známý jako Outland, byl nejdříve ve zcela zbytečné válce orků a draeneiů zcela vypleněn a následně ve válce s lidmi roztrhán na malé kousky. Zarážející na tom je, že ani jedna z válčících stran si nelámala hlavu s případnými katastrofálními následky svého konání. Hlavní bylo, kdo bude vítězem a kdo poraženým. A je velká pravděpodobnost, že se toto přihodí i Azerothu. Cílem této úvahy však není zhodnotit, která z těchto dvou frakcí, ať už Aliance nebo Horda, je ta zlá a která ta dobrá, ale říci, že špatné jsou obě. I když se obě tváří jako ty nejlepší a nerozumnější, kterým leží na srdci blaho všech, lžou. Ani jedna ve skutečnosti není taková, za jakou se vydává a obě konají jen na základě svých sobeckých potřeb a ve jménu dob minulých. Nedokáží zapomenout, k čemu kdysi došlo, a i když byly zaznamenány snahy o mír a ukončení vleklých sporů, ani jedna z nich nevydržela dostatečně dlouho a vždy se našel někdo, kdo tento křehký mír porušil a vše začal pěkně od začátku. Nejblíže k míru měly Aliance a Horda za vlády Thralla a Jainy, kteří se během třetí války spřátelili a své frakce drželi jakž takž na uzdě. Byl však mezi ně vražen klín a nyní se Aliance i Horda snaží polarizovat celý svět a razí heslo: „Kdo není s námi, je proti nám.“ Neustále spolu válčí, na nic neberou ohledy, zabíjí všechny své „nepřátele“ a nechávají za sebou jen spálenou zem.

A jak je to dnes

Jako příklad tohoto jednání z posledních dnů lze uvést objevení Pandarie. Už od počátečního intra datadisku Mists of Pandaria bylo zřejmé, že se hra vrací ke svým kořenům - k bitvě „dobra“ a „zla“, Aliance a Hordy. Ostatní nepřátelé byli víceméně upozaděni a celý kontinent se změnil ve válečnou zónu a každá z ras si musela zvolit svou stranu. U pandarenů to dospělo tak daleko, že se jejich cesty rozešly a nyní stojí bratr proti bratru. A to všechno jen a jenom kvůli slepé oddanosti a starým svárům, u kterých ani nikdo pořádně neví, kdo a proč je začal. Kdyby vůdci obou stran byli co k čemu, uvědomili by si své jednání a jeho dopad na svět a něco by s tím udělali. Jenže toto nefunguje ani v reálném světě, tak proč by to mělo fungovat v tom vymyšleném? Když se válčí, neberou se ohledy na nikoho a na nic. Nezáleží, kolik se toho zničí, kolik živočišných druhů vyhyne a kolik lidí, orků, trollů, trpaslíků, elfů, gnómů, taurenů, draeneiů, nemrtvých, worgenů, goblinů a pandarenů zemře. Když umírají pro „vznešenou“ věc, jejich smrt není zbytečná a budou svou frakcí považováni za hrdiny a naproti tomu jejich mrtví nepřátelé i s jejich mrtvými rodinami budou označeni za nezbytné zlo, které muselo být vymýceno, aby uvolnilo prostor pro větší dobro. A dokud si to všichni neuvědomí, budu Alianci s Hordou považovat za největší zlo, které Warcraft postihlo. A ano, ve WoW existují i vážnější hrozby (např. Plamenná legie v čele se samotným Sargerasem), proti kterým se bude muset Aliance a Horda spojit a společnými silami je porazit. Ale vyvstává několik otázek do budoucna. Pokud to tak půjde dál, až to zlo jednou přijde, bude ještě co bránit? A pokud ano, vrátí se po válce vše do starých kolejí, nebo se obě frakce umoudří a najdou kompromis?

Naposledy upravil/a Astra 25.08.2013 v 14:23:18.

Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Stronghand 26.08.2013 18:55

milanko
Ak blizz ukonči wowko pri 100 lvl tak budem vraždiť .Tolko potencialu ako je tam to neni možne napriklad len forsaken má konflikty na vojnu na celý patch prakticky potom čo sa stalo zo scourge?Musia niekde byť napriklad teraz sa vytvoril nejaky novy vodca (viem že bolvar ich vedie) napriklad nejaky necromancer a toho bude treba zastaviť alebo čo všeto sa stalo zo všetkými zlými narodmi z dungov a raidov zo zón?Musí to nejak pokračovať?Napriklad čo sa stalo z naslednikmy teroka?Pridali sa ku shatrahtu ?To zase môže byť jeden celý patch.
Nemusí všetko skončiť wowkom, ja by som bol rád, keby to pokračovalo Warcraftom 4.

Renus 26.08.2013 17:17

Mondel
To musíš brať inak ono Lich King napríklad on bol porazení novým Lich Kingom sa stal Bolvar Fordragon ktorý je ale zamrazený a praktický spý po dobu niekoľkých rokov keď sa preberie nikto nevie ako to bude. A áno Northlend bol vyčistení od Scourge po páde Lich Kinga bola scourge odtiaľ takmer úplne vymetená ale Blizzard nemôže urobiť to že by tu zónu proste zrušil aby to mohli zažiť aj hráči čo na wotlku nehrali apod... Bolo viacero záporákov ktorý sľúbili že sa vrátia a možno k tomu aj niekedy dôjde ale to nevie nikto iba Blizzard kedy ich do hry znovu zakomponujú ak vôbec.
Scourge že je vymetená? A to jsi prosímtě vzal kde? Nový Lich King je jen z důvodu, aby Scourge nevyhladila život na Azerothu jak je veliká a silná.

Renus 26.08.2013 17:15

Izar
Nemám rád srovnání Aliance = dobro, Horda = zlo, pokud orcové konali zlo, byli vetšinou ovládáni démony či Sargerasem. Důvod proč byli vybráni aby zaútočili na Azeroth je jejich houževnatost a síla. Pokud připomenu, že to byl Mediv kdo dostal Orcy na Azeroth, jistě byl ovládán Sargerasem, ale to i orcové. Někdo mě za moje názory bude chtít asi zlinčovat, ale musím je napsat. Pokud se zamyslím nad knihou Vladce klanů, připomíná mi Aliance nacistické Německo, pozavírat své nepřátele do koncentráků, to mi něco připomíná. Abych nehanil jen Alianci s dnešní Hordou nesouhlasím a nerespektuji jejího vůdce, Garosh byl dobrý voják, ale mizerný vůdce
Orkové nikdy nebyli ovládáni Sargerasem. Orky zmanipulovat Kil'jaeden. A byli vybráni z důvodu jejich blízkému výskytu Draenei. (Ano Kil'jaeden je jen chtěl využít a odkopnout což se mu povedlo).

Izar 26.08.2013 16:47

Nemám rád srovnání Aliance = dobro, Horda = zlo, pokud orcové konali zlo, byli vetšinou ovládáni démony či Sargerasem. Důvod proč byli vybráni aby zaútočili na Azeroth je jejich houževnatost a síla. Pokud připomenu, že to byl Mediv kdo dostal Orcy na Azeroth, jistě byl ovládán Sargerasem, ale to i orcové. Někdo mě za moje názory bude chtít asi zlinčovat, ale musím je napsat. Pokud se zamyslím nad knihou Vladce klanů, připomíná mi Aliance nacistické Německo, pozavírat své nepřátele do koncentráků, to mi něco připomíná. Abych nehanil jen Alianci s dnešní Hordou nesouhlasím a nerespektuji jejího vůdce, Garosh byl dobrý voják, ale mizerný vůdce

Snake Plisken 26.08.2013 13:14

Svět nikdy nebyl, není a nebude černobílý.

milanko 25.08.2013 23:06

Mondel
To musíš brať inak ono Lich King napríklad on bol porazení novým Lich Kingom sa stal Bolvar Fordragon ktorý je ale zamrazený a praktický spý po dobu niekoľkých rokov keď sa preberie nikto nevie ako to bude. A áno Northlend bol vyčistení od Scourge po páde Lich Kinga bola scourge odtiaľ takmer úplne vymetená ale Blizzard nemôže urobiť to že by tu zónu proste zrušil aby to mohli zažiť aj hráči čo na wotlku nehrali apod... Bolo viacero záporákov ktorý sľúbili že sa vrátia a možno k tomu aj niekedy dôjde ale to nevie nikto iba Blizzard kedy ich do hry znovu zakomponujú ak vôbec.
Neviem mne nepríde že scourge ktorý skoro obsadili azeroth druhý raz zrazu ich skoro vymítia prakticky ich len polorozpadnutý argent crusade musí ničiť a loviť ale všetkých nezničí len tak .

Darklifer 25.08.2013 21:51

Mondel
To musíš brať inak ono Lich King napríklad on bol porazení novým Lich Kingom sa stal Bolvar Fordragon ktorý je ale zamrazený a praktický spý po dobu niekoľkých rokov keď sa preberie nikto nevie ako to bude. A áno Northlend bol vyčistení od Scourge po páde Lich Kinga bola scourge odtiaľ takmer úplne vymetená ale Blizzard nemôže urobiť to že by tu zónu proste zrušil aby to mohli zažiť aj hráči čo na wotlku nehrali apod... Bolo viacero záporákov ktorý sľúbili že sa vrátia a možno k tomu aj niekedy dôjde ale to nevie nikto iba Blizzard kedy ich do hry znovu zakomponujú ak vôbec.
Nešlo by to prosím s čárkama? Takhle je to strašně zlý ke čtení

Rodann 25.08.2013 21:48

OT @Serwak Jsi ten Serwak z bývalého (free) serveru CzechWoW... nebo úplně jiný Serwak?

Mondel 25.08.2013 14:49

milanko
Ak blizz ukonči wowko pri 100 lvl tak budem vraždiť .Tolko potencialu ako je tam to neni možne napriklad len forsaken má konflikty na vojnu na celý patch prakticky potom čo sa stalo zo scourge?Musia niekde byť napriklad teraz sa vytvoril nejaky novy vodca (viem že bolvar ich vedie) napriklad nejaky necromancer a toho bude treba zastaviť alebo čo všeto sa stalo zo všetkými zlými narodmi z dungov a raidov zo zón?Musí to nejak pokračovať?Napriklad čo sa stalo z naslednikmy teroka?Pridali sa ku shatrahtu ?To zase môže byť jeden celý patch.
To musíš brať inak ono Lich King napríklad on bol porazení novým Lich Kingom sa stal Bolvar Fordragon ktorý je ale zamrazený a praktický spý po dobu niekoľkých rokov keď sa preberie nikto nevie ako to bude. A áno Northlend bol vyčistení od Scourge po páde Lich Kinga bola scourge odtiaľ takmer úplne vymetená ale Blizzard nemôže urobiť to že by tu zónu proste zrušil aby to mohli zažiť aj hráči čo na wotlku nehrali apod... Bolo viacero záporákov ktorý sľúbili že sa vrátia a možno k tomu aj niekedy dôjde ale to nevie nikto iba Blizzard kedy ich do hry znovu zakomponujú ak vôbec.

milanko 25.08.2013 14:11

Mondel
Hmm zaujímavé ale som zvedaví na jedno ako vlastne wowko skončí. Dúfam že to neskonči takým gíčovím spôsobom že budeme bojovať s Burning Legion príde Sargeras a pri tom ako pôjde zničiť cely Azeroth prídu jeho Titánsky bratia a nejakym spôsobom ho dajme tomu zničia . Potom sa ospravedlnia celému Azerothu za to čo spáchal . Ano všetko som si vymyslel ale aj tak som na to zvedaví .
Ak blizz ukonči wowko pri 100 lvl tak budem vraždiť .Tolko potencialu ako je tam to neni možne napriklad len forsaken má konflikty na vojnu na celý patch prakticky potom čo sa stalo zo scourge?Musia niekde byť napriklad teraz sa vytvoril nejaky novy vodca (viem že bolvar ich vedie) napriklad nejaky necromancer a toho bude treba zastaviť alebo čo všeto sa stalo zo všetkými zlými narodmi z dungov a raidov zo zón?Musí to nejak pokračovať?Napriklad čo sa stalo z naslednikmy teroka?Pridali sa ku shatrahtu ?To zase môže byť jeden celý patch.

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet