Fáze kola
Hráči se střídají v kolech (turn) ve směru hodinových ručiček od prvního hráče. Kolo každého hráče je rozděleno do tří fází (phase) a některé fáze jsou rozděleny do několika kroků (step).
a) Úvodní fáze (start phase/upkeep)
- Přípravný krok (ready step)
Na počátku přípravného kroku připravíte (postavíte na výšku) všechny karty ve hře.
- Krok dobíraní (draw step)
Na začátku tohoto kroku si vezměte kartu.
V prvním kole si první hráč kartu nebere.
b) Akční fáze (action phase)
Během této fáze, můžete v jakémkoli pořadí provést následující čtyři akce: zahrát kartu, použít placenou schopnost, umístit zdroj, navrhnout boj.
Umístit můžete vždy pouze jeden zdroj, ostatní akce můžete provádět v libovolném množství.
- Zahrajte kartu
K zahrání karty vezměte tuto kartu z ruky, zaplaťte její cenu (číslo v horním levém rohu) vyčerpáním příslušného počtu zdrojů a řiďte se instrukcemi v textovém rámečku.
Jakmile tak učiníte:
- Pokud jde o kartu zbraně, zbroje nebo předmětu, umístěte jí vedle hrdiny.
- Pokud jde o spojence, umístěte jej do řádku spojenců.
- Pokud jde o schopnost vázanou (Attached) ke kartě, umístěte jí pod příslušnou kartu.
- Pokud se jedná o trvalou dovednost, která není vázaná ke kartě, umístěte jí do řádku hrdiny.
- Pokud se nejedná o trvalou dovednost (schopnost neoznačená v typovém řádku jako „trvalá“ (ongoing), přesuňte ji do hrobu.
- Užijte schopnost (power)
Placené schopnosti můžete využít v kterékoli fázi libovolného hráče. Placená schopnost je schopnost na kartě, která je ve svém textu označena symbolem šipky (). Text před obsahuje cenu, za kterou lze schopnost použít a text za sděluje, co se stane, když zaplatíte. K využití takovéto schopnosti zaplaťte cenu před a pak se zachovejte dle textu za .
Pokud karta neřekne jinak, můžete placenou schopnost použít kolikrát chcete, samozřejmě pokud jste schopni zaplatit její cenu několikrát.
Některé placené schopnosti mají jako součást aktivační ceny vytištěno (). K zaplacení takovéto ceny kartu vyčerpejte, čímž ji aktivujete. Takovéto schopnosti se nazývají aktivované schopnosti (activated powers). Pamatujte, že můžete využít aktivovanou schopnost svého spojence pouze, pokud byl ve vaší družině již na začátku kola. Aktivované schopnosti zbraní, zbroje nebo předmětu můžete použít ve stejném kole, kdy přišla karta do hry.
Rovněž úkoly lícem nahoru v řádku zdrojů můžete splnit v kterýkoli okamžik. Ke splnění úkolu zaplaťte jeho cenu, proveďte instrukce a otočte lícem dolů.
- Umístěte zdroj
Každé kolo můžete umístit jeden zdroj. Vezměte příslušnou kartu z ruky a položte jí lícem dolů do řádku zdrojů. Pokud se jedná o kartu úkolu, můžete jej umístit do řádku zdrojů lícem nahoru. Pokud tak učiníte, můžete jeho schopností využít, jakmile bude ve hře.
- Navrhněte boj
Váš Hrdina a spojenci mohou zaútočit na hrdiny a spojence protivníků. Jak funguje boj se dozvíte v sekci „Základní pravidla boje“
c) Závěrečná fáze (End phase)
Poté, co jste zahráli karty, použili placené schopnosti, umístili zdroje a navrhli boje, můžete přejít k závěrečné fázi.
Během závěrečné fáze:
- Nemůžete již umísťovat zdroje, navrhovat souboje nebo hrát jiné karty než instantní.
- Kterýkoli hráč může zahrát instantní karty, používat schopnosti a plnit úkoly.
Jakmile všichni hráči provedli všechny akce, které chtěli provést, přesunete se k Souhrnnému kroku (wrap-up step). Během tohoto kroku se zbavíte karet překračující maximální počet ruky (sedm karet), odhoďte všechny přebývající karty.
Poté co skončí hráčův souhrnný krok, začíná svou počáteční fázi další hráč.
Základní pravidla Boje (Basic Combat)
a) Krok Boje
K vyvolání souboje vyberte připraveného hrdinu ve vaší družině, který bude útočníkem a protihráčův charakter který bude obráncem.
Vaši protivníci mají šanci odpovědět na vaši výzvu. Pokud vyčerpají navrženého útočníka, nebo zahrají schopnost jako Cyclone, útočník se nemůže vyčerpat k útoku a k souboji nedojde. Podívejte se do části Řetěz a reakce pro další informace. Pokud k tomuto nedojde, souboj začíná.
Se začátkem souboje se útočník vyčerpá (otočí o 90° stupňů) a zaútočí na zvoleného obránce. Teď nastává chvíle pro vás a vašeho oponenta pro zahrání karet a použití schopností. Pouze instant karty mohou být hrány během souboje.
Následně se zvolený obránce brání. Nastává druhá chvíle pro zahrání karet a použití schopností.
Nakonec souboj končí, pokud jsou útočník a obránce stále v souboji, udělí si zranění rovné jejich útočné hodnotě. Pouze toto zranění se počítá jako zranění ze souboje (combat damage). Hrdinové a spojenci udílí soubojové zranění ať jsou připravení nebo vyčerpaní.
V boji mohou ještě nastat další komplikace, pokud útočníkem nebo obráncem je hrdina, popřípadě když bránící hráč ovládá hrdinu nebo spojence, který má schopnost ochránce (protect), nyní se však podívejme na boj mezi dvěma spojenci.
Příklad: Navrhnete spojence své družiny, aby zaútočil na jednoho ze spojenců družiny vašeho protivníka. Vámi navrhovaný útočník má UH 2 a hodnotu zdraví 3 a navrhovaný obránce má UH 1 a hodnotu zdraví 2. Vyčerpáte svého útočníka. V pokračujícím boji pak váš spojenec způsobí 2 bojová zranění obránci a obránce způsobí 1 bojové zranění vašemu útočníku. Obránce je zničen, protože byl fatálně zraněn. Váš útočník získá žeton reprezentující 1 zranění, není však zničen, protože má hodnotu zdraví 3.
b) Boj s Hrdinou
Pokud je váš hrdina útočníkem nebo obráncem, musíte k výše uvedeným akcím přidat dvě další:
- Udeřit zbraní: Poté, co se útočník začne bránit, udeříte zbraní a do konce boje přidáte ATK zbraně k ATK hrdiny. Toto je jediná chvíle, kdy může hráč udeřit zbraní. Abyste udeřili zbraní, zaplaťte její úderovou cenu a vyčerpejte ji. Udeřit zbraní můžete pouze předtím, než je způsobeno bojové zranění. Udeřit můžete pouze jednou zbraní (Pokud nejste schopen dvojitého ozbrojení – dual wield), pokud však najdete způsob jak zbraň znovu připravit, můžete udeřit opakovaně.
Příklad: Navrhnete, aby váš hrdina zaútočil na jednoho ze spojenců vašeho protivníka. Váš hrdina se vyčerpá. Obránce má ATK 1 a hodnotu zdraví 2. Váš hrdina má hodnotu zdraví 25 a na sobě již 6 žetonů zranění.Váš Hrdina má také připravenou zbraň s ATK 2, takže zaplatíte úderovou cenu zbraně a vyčerpáte ji, abyste získali +2 k ATK hrdiny po dobu boje. Po skončení boje způsobí hrdina obránci 2 zranění a obránce způsobí 1 zranění hrdinovi.Obránce je zničen, protože byl smrtelně zraněn. Svému hrdinovi přidáte žeton zranění, těch má nyní 7.
- Použití brnění: Kdykoli by bylo hrdinovi způsobeno zranění, můžete vyčerpat vaši zbroj k ochránění vašeho hrdiny. Zranění, před kterým zbroj ochrání, musí být menší nebo rovno hodnotě zbroje. Zbroj může ochránit před všemi typy zranění, i před zraněním mimo souboj. Pro více informací, jak použít zbroj, se podívejte do části „Zbroj“ v sekci „Zranění“.
c) Ochrana v boji
Pokud protivník zaútočí na některý váš charakter a vy máte připravený charakter, který může chránit (což většinou znamená, že ve svém textovém rámečku má uvedené klíčové slovo „ochránce“ (protector)), může takovýto charakter zastoupit navrženého obránce. To představuje schopnost některých povolání zastat funkci „nárazníku“ družiny. Mnoho Válečníků má takovouto schopnost, stejně tak mnoho Šamanů, Paladinů a Druidů (pouze v podobě medvěda).
Ve chvíli, kdy by se měl váš obránce bránit, můžete vyčerpat charakter se schopností ochránce, který původního obránce zastoupí. Toto je jediný způsob, jak může být charakter ochráněn. Například nemůžete vyčerpat spojeneckého ochránce k ochraně před Scorch, který cílí vašeho hrdinu.
Příklad: Váš protivník jako útočníka navrhuje Kor Cinderveina, běžného paladinského spojence bez zvláštních schopností. Váš protivník navrhne vašeho slabého Druidského spojence, Vosse Treebendera jako obránce. Protože však chcete udržet Vosse Treebendera naživu, vyčerpáte Guardiana Steelhorna, Válečníka s ochranitelskou schopností. Guardian Steelhorn se stane novým obráncem, čím udrží Druida naživu pro další dny.
Klíčová slova (keywords)
Některá slova mají ve World of Warcraft TCG specifický význam. Tato klíčová slova se většinou objevují na kartách vytištěná tučným písmem. Na některých kartách je význam klíčových slov pro začínající hráče připomenut, takový text je vytištěn kurzívou.
Následující klíčová slova se nachází v textovém rámečku:
- Medvědí podoba (Bear form): Některé druidské schopnosti umožní vašemu Druidovi proměnu v medvěda. Když je váš hrdina v medvědí podobě je ochráncem. Když zahrajete jakoukoli schopnost nepatřící ke skupině Divokých (Feral) nebo udeříte zbraní, musíte okamžitě odstranit všechny karty schopností ve hře, které dávají vašemu hrdinovi medvědí podobu.
- Kočičí podoba (Cat form): některé druidí dovednosti vám umožňují se přeměnit do kočičí podoby. V kočičí podobě má hrdina +1 útočnou hodnotu ke svému útoku. Pokud hrajete dovednost jiného typu než Feral a nebo útočíte zbraní, musíte zničit všechny karty dovedností, které vám umožňují přeměnit se do kočičí podoby.
Příklad: hrajete Claw, dovednost (ability), která přeměňuje vašeho hrdinu do kočičí podoby. Ponecháte tuto kartu ve hře, aby vám připomínala, že váš hrdina je v kočičí podobě. Později zaútočíte zbraní. Jakmile zaútočíte zbraní, musíte odložit Claw na váš hřbitov, protože skončila vaše přeměna.
- Nepolapitelný (Elusive): Na nepolapitelný charakter nelze útočit. Nicméně tento charakter sám útočit může a rovněž je platným cílem dovedností a schopností.
- Zuřivost (Ferocity): Spojenec, který má zuřivost může útočit ve stejném kole, ve kterém se připojí ke družině. Avšak ani spojenec se zuřivostí nemůže používat aktivované schopnosti, pokud nebyl v družině od začátku nejbližšího kola.. Může však stále využívat běžných placených schopností, které nevyžadují aktivaci.
- Instantní (Instant): Kartu označenou klíčovým slovem „Instantní“ (Instant) můžete zahrát kdykoli a to i během protivníkova kola. Toto klíčové slovo se vyskytuje u mnoha schopností a malého počtu spojenců.
- Dlouhý dosah (Long range): Když hrdina útočí s Long-range zbraní, obránci mu nemohou způsobit žádné bojové zranění. Některé dovednosti nebo vybavení dávají vašemu charakteru long range (dlouhý dostřel), nebo se klíčové slovo může objevit v textu na kartě charakteru.
- Trvalé (Ongoing): Trvalá schopnost vstupuje do hry, místo aby byla ihned přemístěna do hrobu. Text za slovem „trvalý“ (ongoing) vám sděluje jakou má schopnost vliv, když je ve hře.
- Ochránce (Protector): Hrdina nebo spojenec s označením ochránce mohou zastoupit v boji navrhovaného obránce. (viz „Základní pravidla boje.“) Některé karty přidávají vašemu charakteru Protector (ochránce), nebo se klíčové slovo objeví v textu karty charakteru.
- Plížení (Stealth): Jakmile hrdina se stealth útočí, protívníkovi charaktery nemohou chránit (protect). Některé karty poskytují charakterům stealth, nebo se klíčové slovo objeví na kartě charakteru. Množství dovedností, které vám poskytují stealth pozbývají účinku ve chvíli, kdy charakter způsobí zranění.
- Totem (Totem): Totem je specifický druh Šamanových trvalých schopností. Totem má ve svém pravém spodním rohu vyznačenu hodnotu zdraví. Na Totem lze v útočit nebo se na něj zaměřit čímkoli, co lze zaměřit na spojence. Například se může karta zaměřit na totem a vyčerpat jej nebo jej vrátit do vlastníkovy ruky. Jinak však nejsou Totemy nikdy považovány za spojence. Totemy nemohou získávat ATK nebo zdraví.
- Past (Trap): Pokud se váš hrdina brání, můžete jej raději vyčerpat než platit cenu karty s tímto klíčovým slovem.
- Nezacílitelný (Untargetable): Nezacílitelná karta nemůže být cílem karty žádného hráče či efektu. Některé schopnosti činí ostatní karty nezacílitelnými, nebo se klíčové slovo objeví v textu nezacílitelné karty. Některé karty jsou nezacílitelné jen určitými hráči. Například zbraň může být nezacílitelná oponenty. Některé schopnosti ruší nezacílitelnost karty, tudíž může být cílená kterýmkoli hráčem.
Příklad: Hrajete Apprentice Merry, nezacílitelného spojence. Na konci kola nemáte v družině žádného jiného spojence. V protivníkově kole chcete zahrát instant dovednost, jež říká: Přiložte (attach) k danému spojenci. Tento spojenec získává +1 k útočné hodnotě a +1 ke zdraví. Tuto kartu však zahrát nemůžete, protože váš jediný spojenec je nezacílitelný.
- Jedinečný (Unique): Kdykoli máte ve hře více než jednu jedinečnou kartu stejného jména, musíte okamžitě přemístit jednu z nich do vlastníkova hrobu. Vlastník volí, o kterou půjde. V jednom balíčku mohou být maximálně čtyři kopie jedinečné karty stejného jména.
- Neomezený (Unlimited): Pokud karta obsahuje klíčové slovo neomezený, můžete jich dát do balíčku neomezeně. Mohli byste mít v balíčku místo běžných 4 například 60 karet Ogrimarských Gruntů.
V popisku karty se může také objevit následujících několik klíčových slov. Některé karty mohou dávat tyto klíčová slova ostatním kartám, ale stále seberou jako popisková klíčová slova:
- Instantní (Instant): Kartu označenou klíčovým slovem „Instantní“ (Instant) můžete zahrát kdykoli a to i během protivníkova kola. Mnoho dovedností, několik spojenců a některé vybavení obsahuje toto klíčové slovo na levé straně typového řádku.
- Jedinečný (Unique): Některé karty majítoto klíčové slovo na pravé straně typového řádku. Kdykoli máte ve hře více než jednu jedinečnou kartu stejného jména, musíte okamžitě přemístit jednu z nich do vlastníkova hrobu. Vlastník volí, o kterou půjde. V jednom balíčku mohou být maximálně čtyři kopie jedinečné karty stejného jména.
- Neomezený (Unlimited): Toto klíčové slovo se objevuje na pravé straně typového řádku. Pokud karta obsahuje klíčové slovo neomezený, můžete jich dát do balíčku neomezeně. Mohli byste mít v balíčku místo běžných 4 například 60 karet Darnassus Sentinels.
Stavba balíčku
V TCG sami rozhodujete, jaké karty chcete mít ve svém balíčku. Jakmile si zahrajete několik her s předem zkonstruovaným balíčkem, můžete si vzít více karet a postavit si vlastní balíček.
Při stavbě balíčku je potřeba dodržet několik málo pravidel:
- Balíček by měl obsahovat alespoň 60 karet, nepočítaje v to vašeho hrdinu. Váš hrdina je od začátku již ve hře a není považován za součást balíčku.
- V balíčku nemohou být více než čtyři kopie jedné karty, výjimkou jsou pouze karty označené v typovém řádku jako „neomezené“ (unlimited). Takovýchto karet může být v balíčku nepočítaně.
- Některé karty mohou být využity pouze hrdinou s odpovídající Talentovou specializací (Talent Spec). nebo rasou (race). Takovéto karty budou v textovém rámečku označeny „[Talent Spec] Hero Required“ nebo „[Race] Hero Required“. Nemůžete tyto karty hrát ve svém balíčku, pokud váš hrdina nesplňuje podmínku.
- Ve vašem balíčku mohou být pouze karty, které s vaším hrdinou spojuje alespoň jedna ikona vlastnosti. Některé neutrální karty nemají žádné ikony vlastností. Ty můžete dát do jakéhokoli balíčku.
- Pravidla některých turnajů mohou hráčům dovolit přinést si s sebou desetikaretní doplňkový balíček (side deck). Ten smí obsahovat jakoukoli kartu běžně povolenou ve vašem balíčku. Po první hře turnaje pak můžete vyměňovat karty z tohoto doplňkového balíčku za karty v balíčku hlavním. Karty se vyměňují jedna ku jedné. V pozdějších sadách a nájezdních balíčcích budou dodány zajímavá pravidla týkající se vztahů hlavních a doplňkových balíčků.
- V budoucích rozšířeních World of Warcraft TCG, bude o doplňkových kartách v balíčku ještě rozhodovat hrdinova rasa a jeho profese.
Pokročilé Koncepty
Pokročilé koncepty: úvod
Nyní, když jste si již World of Warcraft TCG zahráli, jste připraveni dozvědět se něco více o pokročilých konceptech hry. Jde o hlubší vysvětlení některých pravidel, která mohou být pro zkušené hráče zajímavá a užitečná.
Řetěz (chain) a reakce (responding)
Mnohokrát nastane okamžik, kdy chcete něco zahrát poté, co váš protivník zahraje kartu, avšak ještě předtím, než tato karta ovlivní hru. Řetěz vám to umožní.
Řetěz je zóna, do které se umisťují karty a efekty poté, co jsou zahrány, ale ještě předtím, než ovlivní hru. V době kdy karta čeká v řetězu můžete provádět akce, které hru ovlivní dříve než zmíněná karta nebo efekt.
a) Řetěz (chain)
Většina akcí, které provedete, se ve hře neprojeví okamžitě. Nejdříve tyto akce umístí kartu do řetězu, kde čeká na provedení. Teprve poté, když je karta provedena, tak se ve hře projeví. Řetěz je zde od toho, aby bylo zachováno pořadí, v jakém se věci odehrávají.
- Karty a efekty se v řetězu provádějí v opačném pořadí. To znamená, že pokud umístíte do řetězu něco po svém protivníku, bude mít vaše karta nebo efekt vliv na hru jako první.
Hráč, který je na řadě, vždy jedná jako první na začátku fáze nebo kroku.
b) Reakce (responding)
Kdykoli se do řetězu přesune karta nebo efekt, mohou na něj hráči reagovat svými placenými, plněním úkolů nebo okamžitými schopnostmi. Pokud nechce nikdo reagovat, je karta ihned provedena a má okamžitě vliv na hru. Pokud někdo zareaguje, určuje řetěz posloupnost, v jaké vše proběhne.
Hráč který zahrál poslední kartu, která má efekt na řetěz událostí má přednost na situaci odpovědět tolika akcemi, kolika chce. Jakmile tento hráč odehraje vše, co chce, další hráči mají možnost reagovat. Ve hře více hráčů se postupuje podle směru hodinových ručiček.
Jakmile nejsou již další reakce na poslední kartu v řetězu, je provedena a má vliv na hru. Pak přijde na řadu předposlední karta, řetěz se posune a může se provést. Hráči na ní mohou zareagovat stejně jako na kartu první a tak dále pro všechny karty v řetězu. V tomto bodě hráč který je na řadě má přednost reagovat na danou kartu nebo efekt a může provést tolik akcí, kolik chce. Poté může reagovat další hráč dokud se nevyřeší celý řetězec.
Jakmile je řetěz prázdný a pokud jej nikdo nezaplní, hra pokračuje.
Příklad: Je akční fáze tvého kola. Zahraješ Úder štítem (shield bash), schopnost popsánou jako „Váš hrdina zraní zaměřeného spojence“ (Your hero deals 1 damage to target ally.) Protivníkův spojenec, na kterého se zaměříte, má hodnotu zdraví 3 a na sobě již dva žetony zranění, takže zranění od vašeho hrdiny poté co je provedeno, způsobí, že spojenec bude zničen. Vaše karta schopnosti jde do řetězu a pak oznámíte protivníku, že jste skončili s dodáváním akcí do řetězu.
Váš protivník zareaguje tím, že na stejného spojence zaměří „Prvotní nápravu“ (Primal mending), okamžitou schopnost, která je popsána takto, „Váš hrdina zaměřenému spojenci vyléčí 2 zranění.“ Tato schopnost jde na vrch řetězu na vaši kartu a pak vám váš protivník dá možnost reagovat.
Vy se rozhodnete nereagovat, takže poslední dodaná věc v řetězu je provedena první (léčivá schopnost vašeho protivníka) a jsou odstraněny dva žetony zranění.
Oba pak máte možnost reagovat na vaši první schopnost, žádný z vás však tentokrát nereaguje. Vaše schopnost je provedena a hrdina způsobí zmíněnému spojenci 1 zranění. Po provedení všeho je spojenec označen 1 žetonem zranění.
c) Provádění a Přerušení (interrupting)
Když se karta nebo efekt projevuje, je prováděno to, co je na ní napsáno (nebo alespoň to co herní situace dovolí) a pak karta opustí řetěz. Jedinou výjimkou je případ, kdy má tato karta více cílů a žádný z nich při provádění neodpovídá specifikacím. Když nastane takováto situace, je karta Přerušena.
Karta nebo efekt, který je přerušen, je okamžitě zastaven a nemá již další vliv na hru. Takováto karta je přesunuta do hrobu vlastníka.
Příklad: Zahrajete schopnost popsanou takto „Váš hrdina zraní zaměřeného spojence“ a zaměří se tak na protivníkova spojence. Na to protivník zareaguje tím, že zmíněného spojence zničí. Když dojde na provedení schopnosti, není zde již odpovídající cíl, takže je schopnost přerušena, což znamená, že si nevezmete novou kartu a schopnost se přesouvá do hrobu.
Zranění (damage)
a) Zdroje a typy zranění
Zdroj zranění je určen tím, co jej způsobilo. Hrdinové a spojenci jsou zdrojem bojového zranění (combat damage), které způsobují. Jiné karty a efekty způsobují zranění a samy sdělí, o jaký typ zranění jde.
Zranění může mít také několik popisků, které definují, o jaký typ zranění se jedná. Většina karet a efektů, které způsobují zranění, vám sdělí, jaké zranění způsobují. Symbol okolo ATK spojence označuje, jaký typ zranění způsobuje a symbol okolo ATK zbraně označuje jaké zranění způsobí hrdina užívající tuto zbraň. Přestože druh zranění samotný nemá vliv na hru, mohou se na něj odkazovat některé karty.
Karty hrdinů nemají vytištěnou útočnou hodnotu, takže většina z nich nemá symbol zranění. Většina zranění, které hrdina způsobí, bude nějakou zbraní, ale někdy mohou karty zvýšit útočnou hodnotu bez určení typu zranění. Pokud hrdina způsobuje zranění touto cestou, zranění se bere jako zranění na blízko (Melee)
Příklad: Nature of the Beast zvyšuje útočnou hodnotu hrdiny útočícího ve formě medvěda nebo kočky. Pokud hrdina způsobí zranění skrz Nature of the beast, zranění se považuje za Melee.
Některé karty a efekty umožňují vašemu hrdinovi udeřit přímo. Takové zranění se nebere jako zranění ze souboje.
Některé karty a efekty způsobují zranění bez typu zranění, takové zranění se považuje za zranění bez typu.
Příklad: Rod of the Ogre Magi říká: Za dva zdroje, vyčerpání a vyčerpání hrdiny: Hrdina způsobí 1 zranění vybranému hrdinovi nebo spojenci.
Některé karty nebo efekty sdělují, „Umístěte 1 zranění na hrdinu nebo spojence.“ Umístění zranění na kartu není stejný způsob zranění jako v boji, počítá se však mezi ostatní zranění.
b) Léčení zranění (healing damage)
Zranění způsobené hrdinovi nebo spojenci je trvalé, pokud není vyléčeno, nebo pokud příslušný hrdina neopustí hru. Pokud je hrdina nebo spojenec vyléčen, jednoduše odstraňte příslušné žetony zranění.
Zranění nemůžete léčit dříve, než je způsobeno a jakmile je hrdina nebo spojenec fatálně zraněn, je již pozdě na to jej léčit.
Příklad: Spojenec ve vaší skupině má zdraví 2 a není zraněn. Váš protivník zahraje kartu, na které je napsáno, „Váš hrdina způsobí 2 zranění zaměřenému spojenci,“ a vy máte v ruce kartu, na které je napsáno, „Váš hrdina vyléčí 1 zranění spřáteleného spojence.“ Zahrát takovou kartu jako reakci nic nezpůsobí, protože váš spojenec ještě není zraněn. Když dojde k provedení protivníkovy karty, váš spojenec získá 2 žetony zranění, což jej okamžitě zničí. Nemáte možnost léčit fatální zranění, jakmile bylo jednou způsobeno.
c) Zamezení zranění (preventing damage)
Některé karty a efekty zabrání tomu, aby byl váš charakter zraněn. Když dojde k provedení takovéto karty nebo efektu a zranění, které mělo být způsobeno, je odkloněno do výše popsané na kartě, popřípadě pokud neskončí její trvání (dle toho, co nastane dříve).
Karty nebo efekty, které brání zranění hrdiny nebo spojence, platí vždy teprve po poslední změně hodnoty zranění.
Příklad: Váš protivník ovládá schopnost, která je popsána takto, „Pokud by váš hrdina měl způsobit zranění, způsobí místo toho zranění o jedna větší.“ (If your hero would deal damage, it deals that amount of damage plus 1 instead.) Tento protivník zaútočí na vašeho hrdinu svým hrdinou a udeří zbraní s ATK 2. Vy použijete schopnost, „Zabraňte dvěma zraněním, které by měly být toto kolo způsobeny vašemu hrdinovi.“ (Prevent the next 2 damage that would be dealt to your hero this turn.) Během kroku zranění je toto nejdříve navýšeno na 3 a poté jsou z toho dvě zranění odkloněna. Váš protivník vašemu hrdinovi způsobí 1 bojové zranění.
Pokud je způsobené zranění vyšší, než to které má být kartou nebo efektem odkloněno, je hrdina nebo spojenec zraněn dle rozdílu těchto hodnot.
Příklad: Váš protivník zahraje kartu, „Váš hrdina způsobí zaměřenému hrdinovi nebo spojenci 1 zranění“ a zaměří jí na vašeho hrdinu. Jako reakci použijete schopnost, „Zabraňte dvěma zraněním, která by měla být toto kolo způsobena vašemu hrdinovi.“ Váš efekt se projeví první a zranění zabrání. Později v kole je váš hrdina napaden spojencem s ATK 2. Při řešení souboje váš efekt zabrání 1 zranění a spojenec tedy hrdinovi přivodí jen 1 zranění.
Pokud karta nebo efekt praví,“ Umísti zranění o výši X na hrdinu nebo spojence,“ nemůžete tomu pomocí zamezení zabránit, protože „umístění“ (putting) zranění na kartu tímto způsobem je odlišné od běžného způsobu udělení zranění.
d) Zbroj
Užití zbroje představuje specifický způsob zamezení zranění vašeho hrdiny. Kdykoli by měl být váš hrdina zraněn – jak v boji nebo mimo něj – můžete kartu zbroje vyčerpat, a zabránit tak zranění v hodnotě jeho DEF. Zbroj chrání přede všemi typy zranění, zahrnuje v to i zranění způsobená schopnostmi.
Můžete vyčerpat více karet zbrojí k ochránění před jedním zdrojem zranění. Například, můžete vyčerpat Belt of archmage (1DEF) i Crimson felt hat (1DEF) k ochránění před 2 zraněními nablízko, které by vám jiný hrdina způsobil kartou Kick.
Na rozdíl od karet, které zamezují zranění:
- Je užití zbroje volitelné. Vyčerpáte zbroj, jen když jí chcete použít.
- Pokud zbroj zabraňuje menšímu zranění, než je její DEF, přebytek není využit.
Příklad: Pokud by měl hrdina utržit 2 zranění a vy máte ve hře zbroj z DEF 3. Pokud tuto využijete, zamezí 2 zraněním a zbývající 1 DEF je nevyužito. Tato zbroj již žádnému jinému zranění nezamezí, pokud ji nepřipravíte a znovu nevyužijete.
Pamatujte, že zbroj pro její DEF můžete vyčerpat pouze, když jste zraněn. Nemůžete jej vyčerpat, abyste protivníku zabránili použít schopnost, která jej například zničí. Například, pokud váš oponent zahraje dovednost, která ničí část vaší zbroje, nemůžete tu část využít k budoucí ochraně.
Pravidla pro více hráčů
WoW TCG můžete hrát i s více než jedním protivníkem. Jakmile znáte pravidla pro dva hráče, můžete hrát i ve větším počtu. Pamatujte si však následující.
- Když je hráč eliminován, všechny jeho nebo její karty jsou odstraněny ze hry. To zahrnuje i schopnosti připoutané ke kartám jiných hráčů.
- Hráči se střídají ve směru hodinových ručiček od prvního hráče. Pouze první hráč si ve svém prvním kole nevezme kartu.
- Postavy vaší družiny mohou útočit na kteréhokoli hrdinu nebo spojence vašich protivníků. Postavy protivníků jsou ty, které nepatří k vašemu týmu.
- Pro týmové hry musí být všichni hrdinové jednoho týmu ze stejné frakce (Hordy nebo Aliance).
- V těchto týmových hrách by měli hráči sedět střídavě z obou týmů. Například ve hře tři na tři mezi týmem A a B by hráči měli sedět takto A,B,A,B,A,B. Jinými slovy po každé straně hráče by měli sedět příslušníci protivnického týmu.
- Když je na kartě napsáno „vaše družina“ (your party), jde pouze o postavy, které máte osobně pod kontrolou. Termín „spřátelený“ (friendly) se vztahuje na hrdiny a spojence vašeho týmu.
- Charakter se schopností ochránce může chránit kterýkoli spřátelený charakter.
Zapečetěné formáty balíčků
Ať si již prohlížíte karty vůbec poprvé nebo hledáte poslední raritní kartu, která by završila váš balíček, jednou z nejzábavnějších činností týkající se každé TCG je otevírání nových balíčků karet. V nové WoW TCG najdete tyto zapečetěné balíčky ve dvou herních formátech: Zapečetěný balíček (Sealed Deck) a Tah Posil (Booster Draft). Oba tyto formáty spojují zábavu zkoumání nových karet s výzvou stavby balíčku a hry s novými kartami. Když hrajete se Zapečetěným Balíčkem nebo Tah Posil hrajete se všemi novými kartami, nejen s těmi, které dáte do Zkonstruovaných balíčků (Constructed).
Zapečetěný balíček můžete hrát s tolika přáteli, s kolika chcete. Ke hře bude každá osoba potřebovat šest Rozšiřujících balíčků. Otevřete svých šest balíčků, projděte karty, které máte k dispozici a rozhodně se, jaký chcete být hrdina. Můžete být kterýmkoli hrdinou ze hry. Jakmile jste si zvolili hrdinu a postavili si alespoň balíček s 30 kartami, můžete začít hrát. Karty, které netvoří váš zapečetěný balíček, se stanou vaším doplňkovým balíčkem, pokud se rozhodnete s tímto typem balíčku hrát, nebo v případě, kdy jsou doplňkové balíčky na vašem turnaji povoleny.
Když si stavíte balíček, pamatujte na dostatečný počet úkolů a ostatních karet. Mějte také na paměti, že čím méně máte karet v balíčku, tím pravděpodobněji si vytáhnete ty nejlepší, takže byste se měli co nejvíce držet výše uvedeného 30 karetního minima.
K Tahu posil budete potřebovat asi čtyři až osm lidí a každá osoba bude potřebovat čtyři balíčky. Všichni si sednou okolo stolu a každý hráč otevře jeden rozšiřující balíček, vybere si kartu do svého balíčku a předá zbytek karet hráči po své levé straně. Tento proces pak opakujete s každým rozšiřujícím balíčkem, který je vám předán, tj. vyberete si kartu a zbytek pošlete dále. Jakmile jsou všechny karty z první sady balíčku taženy, proces se opakuje s druhou sadou rozšiřujících balíčků a pak se třetím a čtvrtým. Přičemž pro každou novou sadu se mění směr předávání balíčků. Jakmile byly taženy všechny karty, zvolíte si svého hrdinu – stejně jako v případě zapečetěného balíčku to může být kterýkoli hrdina ze hry – a postavíte z karet, které jste táhli balíček s alespoň 30 kartami. Karty, které nebudou součástí Taženého balíčku, se stanou doplňkovým balíčkem.
Při tažení je mimo pravidla stavby zapečetěného balíčku nutné rozhodnout se co nejdříve pro nějakého hrdinu. Nechcete jen tu nejlepší kartu z každého balíčku; jde vám o to vybrat kartu, která bude nejlepší pro váš balíček, takže je nutné vědět, jaké vlastnosti budete schopni hrát. Také potřebujete získat dostatečný počet různých druhů karet s přijatelnou herní cenou, protože bez ohledu na to, jak jsou jednotlivé karty kvalitní, je pravděpodobné, že s balíčkem postaveným z osmnácti karet zbroje a čtyř spojenců nevyhrajete. Stejně tomu bude v případě, pokud vše bude stát 5 a více.
Hrát Zapečetěný balíček nebo Tah je dobrý způsob, jak se seznámit se všemi kartami sady. Protože máte pouze omezený počet karet se kterými můžete pracovat, zjistíte, že nakonec hrajete s kartami (a proti kartám) o jejichž zařazení do konstruovaného balíčku byste předtím pravděpodobně ani neuvažovali. To zvedne vaše šance na objevení triků, které mohli ve svých balíčcích schovat vaši protivníci a umožní vám to také najít nové karty a vymyslet jaká nová komba dát do vlastního konstruovaného balíčku.
Slovníček
Activate (Aktivovat): Toto je cena některých aktivovaných schopností. K aktivaci karty jí vyčerpáte (přetočíte na stranu).Spojenci nemohou používat schopnosti, které jsou označeny symbolem aktivace , ve stejném kole, kdy přišli do hry. Aby takovouto schopnost mohl spojenec použít musí být pod vaší kontrolou již na začátku kola. Aktivované schopnosti, zbroje, předmětu, popřípadě zbraně můžete využít i v kole, kdy přišli do hry.
Ally token (Spojenecký žeton): Některé schopnosti nebo úkoly vám sdělí, aby jste do hry dali spojenecký žeton. K tomuto účelu jako žeton můžete použít cokoli, protože není považován za kartu. Pokud je spojenecký žeton ve hře působí jako běžný spojenec, takže s ním nemůžete zaútočit, pokud není ve vaší družině od začátku nejbližšího kola. Jeho cena je 0 a existuje pouze v herní zóně – pokud je přesunut do jiné zóny, přestává existovat. Pokud má karta napsáno Ally token ve svém typovém řádku, nedává se do balíčku ani na hřbitov
ATK: Je útočnou hodnotou karty. Útočná hodnota karty je číslo ve levém spodním rohu. ATK spojence nebo hrdiny určuje, jaké bojové zranění způsobí a symbol okolo této hodnoty určuje druh zranění. Pokud udeříte zbraní, její ATK je dodána k ATK vašeho hrdiny. Symbol okolo ATK zbraně určuje jaký druh zranění při útoku hrdina s touto zbraní způsobí. Většina zbraní způsobuje běžné zranění z boje na blízko nebo na dálku (melee nebo ranged damage).
Attach (svázat, vázaný): Pokud trvalá schopnost určí, že má být svázána s nějakou kartou, umístěte tuto schopnost pod příslušnou kartu. Když takováto karta opustí hru, spolu s ní odchází k takto vázané schopnosti. K jedné kartě může být navázáno i více trvalých schopností – i schopností stejného jména. Například může být s kartou svázáno několik kopií Otisku divočiny (Mark of the Wild).
Attacker (Útočník): Útočníkem je hrdina nebo spojenec který útočí. Hrdina nebo spojenec se stane útočníkem, když je vyčerpán pro útok a přestane být útočníkem když je odstraněn z boje nebo pokud boj skončí.
Bear Form (Medvědí podoba): Medvědí podoba je klíčové slovo, které se týká Druidů. Pokud je Druid v medvědí podobě může ochraňovat. Karty schopností vám sdělí, kdy se hrdina nachází v Medvědí podobě. Tyto karty zůstávají ve hře a poskytují své schopnosti, dokud neudeříte zbraní nebo nezahrajete schopnost nepatřící ke skupině Divokých (Feral).
Card Type (Typ karty): Existuje několik různých typů karty: hrdina, spojenec, schopnost, zbraň, zbroj, předmět a úkol.
Cat Form (Kočičí podoba): Kočičí podoba je klíčové slovo, které se týká Druidů. Jakmile je Druid v kočičí podobě, má +1 ATK do útoku. Karty schopností určují, kdy je hrdina v kočičí podobě. Tyto karty zůstávají ve hře a poskytují své schopnosti, dokud neudeříte zbraní nebo nezahrajete schopnost nepatřící ke skupině Divokých (Feral).
Chain (Řetěz): Řetěz je zóna kde se nacházejí karty a efekty než se projeví. Umožňuje sledovat pořadí, v jakém jsou do něj karty vkládány. Pozadí řešení vychází z pravidla „poslední na, první pryč.“
Character (Postava): Postava je hrdina, spojenec nebo totem.
Collection (Sbírka): Pokud se karta obrací na vaši sbírku, myslí se tím všechny karty WoW, které máte mimo hru. Pokud karta říká, abyste si vybrali kartu z vaší sbírky, nesmí to být karta z herní zóny (i balíček), ani karta která byla odstraněna ze hry (removed from the game). Pokud karta neříká jinak, musí to být karta, kterou byste normálně mohli mít obsaženou ve svém balíčku. Například nemůžete do hry přinést pátou kopii unlimited karty nebo Mage dovednost do Lovcova balíčku.
Combat (Boj): Během vaší akční fáze, můžete navrhnout boj s připraveným hrdinou nebo spojencem vaší družiny. Hrdina nebo spojenec může zaútočit na kterýkoli protivníkův charakter, vyjímku tvoří pouze charaktery se schopností Nepolapitelný (El
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskuze
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet