Co v článku NEnajdete:
Nehledejte žádné talentové stromy, nenajdete žádné popisy abilit, bossů, popisy strategií, nenajdete žádný konkrétní návod na tankování, nehledejte manuál, podle kterého se stanete vyhledávaným a oblíbeným tankem. Ve článku se dozvíte něco málo o základní filosofii tankování, něco málo o důležitých funkcích a vlastnostech které by měl tank mít a něco málo o cestách po kterých by se měl mladý tank ubírat. Článek může dobře posloužit začínajícím tankům k pochopení tohoto náročného povolání, zkušení tanci se z něj pravděpodobně nedozví nic překvapivého nebo nového. Článek je psán k postavám na 80 lev., které mají primárně určenou funkci tankování: Paladin, Warrior, Druid, Death knight [odstavec]Tankování obecně
Tankování je dost náročnou disciplínou, řekl bych že možná nejnáročnějši. Pokud chcete být opravdu dobrý tank, nestačí "jenom" udělat veliké aggro, ale musíte znát perfektně strategii na jednotlivé bosse, vlastnosti mobů, mapy instancí, musíte značit pořadí mobů k likvidaci podle jejich účelu (healery nebo castery dost často jako první), měli byste znát vlastnosti jiných charakterů s ohledem na jejich únikové a obrané vlastnosti, atd. Je na vás pohlíženo tak nějak automaticky jako na vedoucího party nebo raidu a čeka se, že vždy budete vědět co a jak. Opravdu nejspíš není důležitější a zodpovědnější funkce v raidu. Pokud vás to ještě neodradilo tak můžeme jít dál. [odstavec]Základní vlastnosti tanka.
Je čestný, nikdy nelže, neodmlouvá, sám a bez říkání vynáší koš a čistí si zuby. Hehe... Tak ještě jednou.Základní vlastnosti tanka (pojmy se kterými se budete často setkávat)
Aggro (aggro,threat) - míra nakrknutí mobů nebo bossů. Podlé této míry se zaměřují na jednotlivé členy party (raidu). Jde v podstatě o to, že skoro vše co v instancích potkáte je k vám nějak nepřátelsky nakloněno. Pokud vás zmetek zpozoruje, tak výše aggra vzroste z mírné nakrknutosti do pokročilé nakrknutosti a rozhodne se vám to spočítat. Pokud ho mezitím něčím praštíte, tak ho naštvete ještě o něco víc. Čím větší mu dáte ránu, tím víc je naštvanej (kdo by nebyl). S přibývajícími ranami (hitem) se aggro úměrně zvyšuje. Hnusáka naštvete úplně nejvíc, když mu jeho ránu vykryjete (parry) nebo nedejbože, když mu uhnete (dodge). Většina bossů se potom nakrkne tak, že vám další ranou udělí kritický zásah (což je několikanásobně silnější rána než normálně). Co dokáže zmetky taky pěkně naštvat je léčení (healing). Koho by taky nenaštvalo, když do vás pižlá a pižlá, snaží se oddělit končetinu od trupu a někdo to furt lepí zpátky. To je práce naprd. Nezřídka se tak stane, že míra nakrknutosti (aggro) přeteče na toho otrapu co mává větvema (healovací druid). Potom je na tankovi, aby šmejdovi provedl něco opravdu hnusného (taunt) a odvrátil jeho pozornost zase na svoji stranu. Taunt - sprosté slovo, rána, polechtání v podbřišku, prostě všechno co obrátí pozornost hnusáka na vaši stranu. Taunt nezvyšuje aggro! (V některých případech ano, ale je lepší si myslet, že ne). Taunt jenom srovná míru nakrknutelnosti (aggra) na stejnou výši. Nemusíte tedy “přeaggrovávat a dotahovat množství aggra”. Taunt je asi toto: Zmetka naštvalo, že vás někdo léčí a tak se rozhodl, mu to spočítat. Musí být o 30% víc nastvanější než na vás (viz. níže). Opustí vás a rozeběhne se k nic netušícímu healerovi. Vy si nejdříve cinknete do textilu při pomyšlení, co všechno se může stát a pak se rozhodnete jednat. Špatný tank se rozeběhne za hnusákem a snaží se ho nějak mocně praštit. Dobrý tank použije některou z vlastností (taunt), pomocí které dokáže obrátit hnusákovu pozornost na sebe a chvíli si jí udržet. Potom mu musí dát rychle pár pohlavků (hit), aby to už nedělal, nikam neběhal a nechal se klidně na místě zabít. Taunty můžou být jak na jednotlivé cíle tak i hromadné. Když o nás banda zmetků ještě neví, tank je na sebe nějakým způsobem upozorní (říká se tomu pull). Pull - stejné jako v předchozím případě. Tedy skoro stejné. Jde o první setkání, upozornění na sebe. Moby může iritovat už jen to jak vypadáte a pustí se do vás (pull tělem), nebo některému z nich střelíte do zadku diabolku ze vzduchovky (oblíbený pull warriorů). Pullovat může každý. Především mágové a obecně všichni co jsou oblečeni v hadrové zbroji (hadráci) s oblibou pulluji. Potom hystericky ječí, když jim hnusák vyndavá drůbky z těla. Tank pulluje vždy takovým způsobem, aby si zajistil pozornost hnusáků alespoň po tu dobu, než na nich může budovat aggro. Kitování - není nic jiného, než tahání moba nebo bosse z místa na místo. Tank to musí dělat všude tam, kde si zmeťouři kálejí pod sebe. Tyto exkrementy bývají dost často nebezpečné a je radno se z nich přemístit jinam. Komu by se chtělo stát po kolena ve s...., že? [odstavec]Aggro a jak na něj
A jsme u vlastností tanka, kterou ostatní netanci vychvalují nebo odsuzují. Je tím výše aggra. Rozdělíme si pojem na dvě části.- Pro tanka - aggro a jeho budování.
- Pro ostatní - aggro a jeho kontrola.
Aggro a jeho budování
Tank se snaží vybudovat aggro co nejrychleji a vytvořit si dostatečný náskok od ostatních. Praxe vám ukáže, jak velký náskok si musíte vytvořit na jednom mobovi než můžete přejít na moba dalšího. S tím souvisí velmi důležitá věc. Tank není od toho, aby moby (bossy) zabíjel. Od toho jsou DPS. Tank musí moby nebo bosse zaměstnat a udržet na sobě jejich pozornost. Je to takový otloukánek. Musí potvorám nadávat, píchat je prstem do oka, podrážet jim nohy, uhýbat před jejich údery (to naštve nejvíc), prostě můsí dělat všechno pro to, aby si nevšímali nikoho jiného. To je vše. Nic víc ani míň. Pro úspěšné budování aggra a jeho udržení je důležitá vlastnost HIT. Zjednodušeně je to rána. Resp. vyjádření šance na úspěšné udělení rány. Hnusák vám může uhnout nebo ránu vykrýt (bavíme se o speciálních úderech, ne o autoataku), ale nesmí se nikdy stát, že minete cíl (miss). K zajištění této vlastnosti slouží tzv. HIT CAP. Ten bývá různý podle charakteru. Např. u DK je to 8% (u specálních abilit, u autoataku je to okolo 28%). Obecně ale platí, že vyšší hit není na škodu. Čím vyšší HIT, tím i menší šance na hnusákovo dodge nebo parry. Je to stejné jako u DEFENSE CAP. Pokud dosáhnete HIT CAP, máte jistotu že se pokaždé trefíte. Pokud mob nebo boss uhne (dodge) nedáte žádnou dmg, prostě ho netrefíte, pokud vám ránu vykryje (parry) tak ho sice trefíte, ale s daleko menším dmg, tím pádem ho i míň naštvete (aggro) a navíc také nějakou dmg obdržíte.Aggro a jeho kontrola
Ostatní členy raidu, především ty nezkušené musí tank velmi nekompromisně naučit, že výše jejich agra závisí na nich a jsou za ni zodpovědní. Tank ji nemůže ovlivnit. Existuje několik způsobů jak mít nad agrem kontrolu, nejběžnější je addon OMEN. Ten při standardním nastavení upozorní hráče už na 80% že se blíží k hranici přeaggrování, to však nastane až když prekročí hranici 130%. Je tedy dost času přestat udělovat dmg nebo použít abilitu na snížení aggra. Stejně tak tento addon upozorňuje tanka kdo přeaggroval. Pro tanka i pro zbytek party je to nepostradatelný addon. Zodpovědný tank by neměl chodit s nikým, kdo tento addon nemá, nebo jiným způsobem nekontroluje svoje aggro. [odstavec]Defensivní činnost a spolupráce s členy raidu
Mezi dobré vlastnosti tanka patři zejména to, že umí ve správný čas používat obranné ability. Nejen ke své obraně, ale také aby šetřil healerům manu a čas. Dobře sehraný tank a healer jsou pravým pokladem každé guildy. Tank si musí vždy uvědomovat, že pokud umře, umře celý raid. Vyjímky jen potvrzují pravidlo. Rada: Od začátku tankování se snažte sehrát s konkrétním healerem. Ideální healer bývá paladin. Je velmi silný v healování jednoho cíle. Velmi důležitý pro tanka je defense cap. DEFENSE naleznete v základním přehledu postavy a její výše pro lev 80 MUSÍ být minimálně 540. Proč právě 540? Je to proto, že přesně tato výše defense vám zajistí, že nedostane od bosse do levelu 83 žádný kritický zásah. Nemusíte nad tím mudrovat, je to spočítáno. Berte to jako takovou hodnotu plnoletosti každého tanka. [odstavec]Já mu dal pár facek, on mi dal pár facek
Pokud se vám nepovede zmetky ukecat, aby skočili do propasti, nebo pokud neumřou smíchy když vás uvidí, budete muset začít bojovat.Tank označí hnusáky
Vždy podle dohody v partě (nejčastěji lebka je první cíl, křížek druhý, pak je dobrá pomůcka použít semafor (červené kolečko, žlutá hvězdička, zelený trojúhelník) měsíčkem označíme cíl k uspání (roguna sapem, mág ovečkou) modrou kostkou cíl ke zmražení (např. hunterova past) atd.Tank pullne hnusáka
Pokud je jeden (např. boss), otočí ho od zbytku party (naučte se to dělat automaticky, většina zmetků hází před sebe spoustu sviňáren a je zbytečné aby to schytali i ostatní). Pokud je jich víc, pulluje obvykle druhého v pořadí (křížek) aby mu udělil malou dmg, nebo pullne skupinu najednou hromadným pullem, aby získal náskok u všech.Tank buduje aggro
Po pullu tank použije ability k udělení co nejvyššího aggra (threatu) - tyto ability má každý char jiné, a pak vytváří co nejlepší dmg. Díky svým vlastnostem získá náskok před ostatními členy party. Ještě než hnusák umře, přesune se tank na dalšího. Proč? Jednoduše protože nejste od dělání dmg. Od toho jsou DPSka. Jestliže se přestanete věnovat mobovi, když má ještě tak 15-20% života, ostatní už ho nepřeagrují a vy máte čas si budovat aggro na dalším týpkovi. Než se naučíte rychle nabírat aggro, donuťte všechny DPS co používají plošnou dmg (AOE) aby s ní pár vteřin počkali.Tank ztratí aggro
Jsou v podstatě tři možnosti jak může tank přijít o aggro.- Někdo jiný omylem nebo demencí pullne.
- Někdo jiný vytvoří takové DPS nebo HPS, že předeběhne tanka.
- Někdo jiný použije ability které se neslučují s jeho funkcí v raidu (DPS warr, tauntne, DK si necha zapnutou Frost presenci ap.)
Naposledy upravil/a Bellatrix 13.09.2016 v 22:51:44.
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskuze
Ghrroul 27.08.2010 00:44
Nechtěl jsem motat hlavy nováčkům. V pokračování článku najdete velmi vyčerpávající popis výše zmíněného.
Ghrroul 27.08.2010 00:43
KURT 27.07.2010 21:19
Ethereal 24.07.2010 12:04
Tjop 24.06.2010 17:53
Hodne peknej clanek, jen bych ho doporucil spise tem DPSkum, protoze ti maji vetsinou mezery v systemu kterym funguje souboj a kvuli nim se pak nejcastejc umira, tanci jsou zodpovedni lide a nastudujou si to sami :-Djeste bych upozornil ze aggro a threat jsou dve odlisny veci, casto si to lidi pletou a jako aggro oznacujou threattakze bych upresnil: threat - Mira nakrknuti moba nebo bose ciselna promena hrace a kazdej kdo se ucastni boje ma svoji vlastni hodnotu, taunt u war tanka pak dela to ze srovna hodnotu threatu tanka a hrace ktery drzi aggro a na urcity cas prinuti moba nebo bosse ignorovat tento system a utocit na tanka, po tuto dobu ma tank moznost prevzit aggro tim ze vygeneruje dost threatu (30%)aggro - hrac upoutal pozornost moba a ten na nej utoci, je to spis vlastnost moba na koho zrovna utoci, u valne vetsiny mobu a bossu pak clovek s nejvyssim threatem drzi aggro, pricemz na zmenu hrace drziciho aggro je potreba zminenych 130% threatu
Kunnik 15.06.2010 18:48
Pekny ... cg ... ... chtelo by to pokracovani ... a kdyby se tu ukazalo i neco na jiny role... jako treba healer ... tak by to taky nebylo spatny ...
KURT 10.06.2010 13:03
KURT 10.06.2010 12:46
ty posledni vety sou nej to je pravda ale kdyz musim tankovat dung s takovyma debilama jako byl jeden hunter kterej sotva 5 vterin po te co sem pullnul bossa zacal strilet tak sem se touto radou neridil nechal sem ho chcipnout a vyhodil ho z raidu se slovy Kdyz rikam zadnej dmg tak zadnej dmg nebudes davat az se to naucis lez do raidu a po kicku sem vzal jineho schopnejsiho dmgera
Mustafarian 01.06.2010 20:27
Booha jeho, kdo tohle napsal... Nejenže tu jsou absolutně prospěšný rady, ale když jsem to čet, upa mě to rozsekalo...
Gortak 17.05.2010 19:03
tie posledne vety su naj DD Bývá však zvykem, že žádný tank nenechá nikoho umřít, pokud je to v jeho silách. Jde o jistou stavovskou čest. Jak by se pak mohl podívat s čistým svědomím doma dětem, malým tančíkům, do očí a říct jim: Tak jsem dneska děti, nechal v práci chcípnout kamaráda, A proč tatínku? ptají se děti. Protože byl debil.inak pekny clanok a o com bol? xP ale nie fakt good som v pve strasna lama ja ldva uhram waling caravans
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet