
Co v článku NEnajdete:
Nehledejte žádné talentové stromy, nenajdete žádné popisy abilit, bossů, popisy strategií, nenajdete žádný konkrétní návod na tankování, nehledejte manuál, podle kterého se stanete vyhledávaným a oblíbeným tankem. Ve článku se dozvíte něco málo o základní filosofii tankování, něco málo o důležitých funkcích a vlastnostech které by měl tank mít a něco málo o cestách po kterých by se měl mladý tank ubírat. Článek může dobře posloužit začínajícím tankům k pochopení tohoto náročného povolání, zkušení tanci se z něj pravděpodobně nedozví nic překvapivého nebo nového. Článek je psán k postavám na 80 lev., které mají primárně určenou funkci tankování: Paladin, Warrior, Druid, Death knight [odstavec]Tankování obecně
Tankování je dost náročnou disciplínou, řekl bych že možná nejnáročnějši. Pokud chcete být opravdu dobrý tank, nestačí "jenom" udělat veliké aggro, ale musíte znát perfektně strategii na jednotlivé bosse, vlastnosti mobů, mapy instancí, musíte značit pořadí mobů k likvidaci podle jejich účelu (healery nebo castery dost často jako první), měli byste znát vlastnosti jiných charakterů s ohledem na jejich únikové a obrané vlastnosti, atd. Je na vás pohlíženo tak nějak automaticky jako na vedoucího party nebo raidu a čeka se, že vždy budete vědět co a jak. Opravdu nejspíš není důležitější a zodpovědnější funkce v raidu. Pokud vás to ještě neodradilo tak můžeme jít dál. [odstavec]Základní vlastnosti tanka.
Je čestný, nikdy nelže, neodmlouvá, sám a bez říkání vynáší koš a čistí si zuby. Hehe... Tak ještě jednou.Základní vlastnosti tanka (pojmy se kterými se budete často setkávat)
Aggro (aggro,threat) - míra nakrknutí mobů nebo bossů. Podlé této míry se zaměřují na jednotlivé členy party (raidu). Jde v podstatě o to, že skoro vše co v instancích potkáte je k vám nějak nepřátelsky nakloněno. Pokud vás zmetek zpozoruje, tak výše aggra vzroste z mírné nakrknutosti do pokročilé nakrknutosti a rozhodne se vám to spočítat. Pokud ho mezitím něčím praštíte, tak ho naštvete ještě o něco víc. Čím větší mu dáte ránu, tím víc je naštvanej (kdo by nebyl).
Aggro a jak na něj
A jsme u vlastností tanka, kterou ostatní netanci vychvalují nebo odsuzují. Je tím výše aggra. Rozdělíme si pojem na dvě části.- Pro tanka - aggro a jeho budování.
- Pro ostatní - aggro a jeho kontrola.
Aggro a jeho budování
Tank se snaží vybudovat aggro co nejrychleji a vytvořit si dostatečný náskok od ostatních. Praxe vám ukáže, jak velký náskok si musíte vytvořit na jednom mobovi než můžete přejít na moba dalšího. S tím souvisí velmi důležitá věc. Tank není od toho, aby moby (bossy) zabíjel. Od toho jsou DPS. Tank musí moby nebo bosse zaměstnat a udržet na sobě jejich pozornost. Je to takový otloukánek. Musí potvorám nadávat, píchat je prstem do oka, podrážet jim nohy, uhýbat před jejich údery (to naštve nejvíc), prostě můsí dělat všechno pro to, aby si nevšímali nikoho jiného. To je vše. Nic víc ani míň.
Aggro a jeho kontrola
Ostatní členy raidu, především ty nezkušené musí tank velmi nekompromisně naučit, že výše jejich agra závisí na nich a jsou za ni zodpovědní. Tank ji nemůže ovlivnit. Existuje několik způsobů jak mít nad agrem kontrolu, nejběžnější je addon OMEN. Ten při standardním nastavení upozorní hráče už na 80% že se blíží k hranici přeaggrování, to však nastane až když prekročí hranici 130%. Je tedy dost času přestat udělovat dmg nebo použít abilitu na snížení aggra. Stejně tak tento addon upozorňuje tanka kdo přeaggroval. Pro tanka i pro zbytek party je to nepostradatelný addon. Zodpovědný tank by neměl chodit s nikým, kdo tento addon nemá, nebo jiným způsobem nekontroluje svoje aggro. [odstavec]Defensivní činnost a spolupráce s členy raidu
Mezi dobré vlastnosti tanka patři zejména to, že umí ve správný čas používat obranné ability. Nejen ke své obraně, ale také aby šetřil healerům manu a čas. Dobře sehraný tank a healer jsou pravým pokladem každé guildy. Tank si musí vždy uvědomovat, že pokud umře, umře celý raid. Vyjímky jen potvrzují pravidlo. Rada: Od začátku tankování se snažte sehrát s konkrétním healerem. Ideální healer bývá paladin. Je velmi silný v healování jednoho cíle. Velmi důležitý pro tanka je defense cap. DEFENSE naleznete v základním přehledu postavy a její výše pro lev 80 MUSÍ být minimálně 540. Proč právě 540? Je to proto, že přesně tato výše defense vám zajistí, že nedostane od bosse do levelu 83 žádný kritický zásah. Nemusíte nad tím mudrovat, je to spočítáno. Berte to jako takovou hodnotu plnoletosti každého tanka. [odstavec]Já mu dal pár facek, on mi dal pár facek
Pokud se vám nepovede zmetky ukecat, aby skočili do propasti, nebo pokud neumřou smíchy když vás uvidí, budete muset začít bojovat.Tank označí hnusáky
Vždy podle dohody v partě (nejčastěji lebka je první cíl, křížek druhý, pak je dobrá pomůcka použít semafor (červené kolečko, žlutá hvězdička, zelený trojúhelník) měsíčkem označíme cíl k uspání (roguna sapem, mág ovečkou) modrou kostkou cíl ke zmražení (např. hunterova past) atd.Tank pullne hnusáka
Pokud je jeden (např. boss), otočí ho od zbytku party (naučte se to dělat automaticky, většina zmetků hází před sebe spoustu sviňáren a je zbytečné aby to schytali i ostatní). Pokud je jich víc, pulluje obvykle druhého v pořadí (křížek) aby mu udělil malou dmg, nebo pullne skupinu najednou hromadným pullem, aby získal náskok u všech.Tank buduje aggro
Po pullu tank použije ability k udělení co nejvyššího aggra (threatu) - tyto ability má každý char jiné, a pak vytváří co nejlepší dmg. Díky svým vlastnostem získá náskok před ostatními členy party. Ještě než hnusák umře, přesune se tank na dalšího. Proč? Jednoduše protože nejste od dělání dmg. Od toho jsou DPSka. Jestliže se přestanete věnovat mobovi, když má ještě tak 15-20% života, ostatní už ho nepřeagrují a vy máte čas si budovat aggro na dalším týpkovi. Než se naučíte rychle nabírat aggro, donuťte všechny DPS co používají plošnou dmg (AOE) aby s ní pár vteřin počkali.Tank ztratí aggro
Jsou v podstatě tři možnosti jak může tank přijít o aggro.- Někdo jiný omylem nebo demencí pullne.
- Někdo jiný vytvoří takové DPS nebo HPS, že předeběhne tanka.
- Někdo jiný použije ability které se neslučují s jeho funkcí v raidu (DPS warr, tauntne, DK si necha zapnutou Frost presenci ap.)
Naposledy upravil/a Bellatrix 13.09.2016 v 22:51:44.
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskuze
Novom 31.03.2010 04:49
Docela zabavny clanek Pokud vim, tak def cap neni 540, ale 541. WoW ma totiz ve zvyku zaokrouhlovat a ukazovat vam cela cisla, takze pokud vidite 540, nemusi to byt pravda (539,Sice uz je to jen malinko ke critu, ale sance tam porad je, takze se doporucuje jit az na 541.Ale v dnesni dobe dosahnout def capu neni problem.A navic se i def capu zanedlouho zabvime uplne Souhlasim s tim, ze by se autor mohl zamerit na rozdeleni a popsani dvou druhu tanku (avoidance a soaking). A mozna to i autor zahrnul do Vysoke skoly Ale kdyz uz tu ta diskuze je .. cemu davate prednost vy? Z pohledu healeru mate radeji avo tanky nebo napechovany staminou?U nekterych socket bonusu mi prijde, ze nekteri tanci je zbytecne zahazuji a proste za kazdou cenu cpou vse do stamky.PR: Boots of Kingly Upheaval (ICC craft) > zluty a modry socket + socket bonus 9staminy. Pokud tam narvu 2x 30 stam ziskam 60 staminy, ale pokud tam osadim 10def/15stam + 30 stam dostanu 54staminy ale 10def k tomu, coz dela priblizne 0,1 dodge, parry, atd a to za vymenu cca 60hp oproti 2x stamina .. stoji to za to?
Novom 30.03.2010 22:46
Bellator: 40k nebo 50k UB, to už máš pomalu jedno, Blizzard vždycky vymyslí něco co raidu pomůže. Vem si třeba Absaloma (paladin) UB má 51k a to paladinum snižovali HP
Novom 30.03.2010 22:42
Bobr: Tak nevím jestli zrovna ty víš něco o tankování, ale podle toho co jsi napsal, tak asi ne
Novom 30.03.2010 22:12
to Bobr: tank v raidu 50k ? to u nas maj tanci unbuffed a treba jeden nas tank kdyz vsechno zapne ma pres 100k HP ... no dobre dobre je to druid no
Matthew.J 30.03.2010 15:37
Clanek hezky, bohuzel jen okrajovy. Ja mam Warra tanka lvl 62 a tankuju od zacatku. Zkusenosti nejaky snad mam Od Hellfire mam vsak strasny problem udrzet aggro a mel jsem tolik wipu, ze jsem tankovani nechal. To nemluvim o raidech, kde jsem nastudoval mnoho bossu, ale ve strachu z dalsiho placani jsem jeste nikde nebyl. Z vecneho poslouchani MB proste radeji pojedu sveho Priesta Je tu nekdo kdo by poradil?
Matthew.J 30.03.2010 15:22
Hele lidi vy tu vsichni hrajete na Drak´thulu?
Javorovej 30.03.2010 13:02
to Králík: Zapoměl jsi napsat ještě jednoho přítele takovéhoto tanka - healer ( nejlépe paladin) který se může u lightovat aby ho dostal za každou cenu zpátky na těch nagemovaných 50k life, to že takový tank nemá za celý fight ani jeden dodge, parry nebo block a všechny rány chytá naplno, sice ne crity ale i tak, už nikoho nezajímá
Javorovej 30.03.2010 12:50
To Duch: když mu jeho ránu vykryjete (parry) nebo nedejbože, když mu uhnete (dodge). Většina bossů se potom nakrkne tak, že vám další ranou udělí kritický zásah (což je několikanásobně silnější rána než normálně)
Javorovej 30.03.2010 03:07
Stamina a armor, nejlepší přítel tanka v ICC
Javorovej 30.03.2010 00:08
hmm u tanka mam hit kolem 550 a nemuzu se toho zbavit hp taky moc a defense taky moc vyjebanej icc loot
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet