Na Titanfanu jsem nedávno informoval o tom, že Diablo III bude k dispozici pro konzole PlayStation 3 a PlayStation 4. Zaběhl jsem tam trochu do tématu, jak by mohlo vypadat MMORPG na konzolích, jako je právě PS3 nebo PS4.
Když se na to podívám z pohledu hráče, který preferuje klávesnici a myš, je dost těžké říct, zda by mohlo MMORPG, jako je WoW, fungovat na PlayStationu nebo XBOXu. Rozdělil jsem článek do takových jednoduchých kapitol, které snad pomohou vysvětlit situaci kolem konzole a hry.
Ovládání
Ovládání by nemuselo být na obou typech konzolí až takový problém. Analog funguje na obou skvěle, kamera se dá také slušně obsluhovat. Analog v podstatě dokáže skvěle nahradit ASWD. Co může být ovšem horší, je nahrazení myši jako takové. Mnoho z hráčů myš používá k otáčení a zaměřování. Ano, dnešní hry na konzole dokáží unést FPS hry, kde se hráč otáčí celkem dost. Osobně si myslím, že by se klidně mohlo od myši upustit a pohyb by mohl být plně nahrazen právě analogem. Do kapitoly ovšem musím přidat i celkovou ovladatelnosti interface. Měl by být interface problém? V Diablu byl celkově překopán a udělán tak, aby na konzole pasoval. Se stejnou, s prominutím, prasárnou, se můžeme setkat ve hře Skyrim, kde je inventář a menu uděláno pro konzole a na počítačích zůstalo zcela stejné. On ovladač sám o sobě nemá nejspíše problém s interface, ovšem vždy to zazdí vývojáři, kteří bohužel nepřemýšlí. Už nad takovou maličkostí, jakou je například porovnání itemů, by se hráč nemusel na konzoli zastavovat, protože by mohlo být zcela automatické (ve hře se musí držet klávesa SHIFT). Nasazování itemů funguje i ve WoW přes pravé tlačítko myši, na ovladači může být děláno přes zadní tlačítka. A tak bych mohl pokračovat do nekonečna. Co se týče zaměřování, není ve WoW problém, jelikož se dá i dnes vše řešit přes Tab, což opět může být nahrazeno některým z tlačítek. Ovšem tady nastává problém. Někdo, například i já, používá k zaměřování addů u bosse nebo samostatného bosse myš, které je pohodlnější a mnohdy rychlejší. Tady je onen první problém. Bylo by zaměřování ve hře vyřešeno šikovně a tak, aby to nepřekáželo a hráči mohli plnit své funkce, nebo by byla hra ochuzena o souboje, ve kterých by bylo více addů či bossů? Tento problém by trápil hlavně tanky, kteří při přeagrování addů musí většinou na moby klikat myší (opět mluvím z vlastní zkušenosti).Kouzla, healing, damage!
Nová konzole PlayStation 4 už má představený ovladač, který se v podstatě nijak neliší od těch, které Sony používá již nějakou tu řádku let. Vlastně je od PlayStation 1 téměř totožný. Ještě trochu zabrousím do ovládání jako takového. Problém by mohl nastat s healováním raidu. Na počítači není problém přejet přes celou tabulku raiderů z levého horního rohu do pravého dolního, aniž by healer ztrácel mnoho času a mohl tak o hráče přijít. Jak by se to ale řešilo na PlayStationu? Za předpokladu, že jeden analog hráč používá na pohyb, druhý na úpravu kamery, zbývají pouze šipky. Šipky ovšem nejsou dostatečné rychlé na to, aby je hráč využíval na přesun mezi skupinami. Tady začíná mé uvažování a vymýšlení, jak na to. Do raidu by se vlezlo maximálně 6 healerů. Jeden z nich by měl na starost pouze tanky, ostatní by měli od raid leadera rozdělené funkce na své skupiny. Healer A by mohl healovat pouze první skupinu, healer B druhou, atd. Zaměřování poškozených spoluhráčů by řešila sama konzole – automatický target toho, kdo má nejméně životů. Představa krásná, ale jak moc je něco takového reálného? Sice se stále mluví o tom, jak se WoW zlehčuje a jak málo tlačítek člověk potřebuje. To je sice pěkné, ale na ovladači PlayStationu má člověk k dispozici pouze 12 tlačítek – čtyři šipky, L1, L2, R1, R2, křížek, kolečko, čtvereček, trojúhelník. Pokud nebudu brát v úvahu šipky, které by byly špatným řešením pro kouzla, tak nám zbývá osm použitelných tlačítek. Toto číslo by se dalo násobit. Nevím, kolik z vás v životě na PlayStationu hrálo, ale například ve hře Tekken se dalo používat více tlačítek najednou, aby hrdina zaútočil speciálním útokem. Většinou se jednalo o kombinaci dvou tlačítek jako křížek a čtvereček. Takže v podstatě se dá říct, že damage a healing kouzla by neměla být problém.Servery, počet hráčů, loading screeny, atd.
Počítače jsou v podstatě vždy s výkonem napřed od konzole. Ano, konzole dokáže vydržet pěkných pár let. Důkazem toho je XBOX360 a PlayStation 3. Ovšem čeho bych se bál, je možnost opravdového MMO. WoWko dokáže udržet kolem 10 tisíc online hráčů, což je pro konzole zcela nereálné. Stačí porovnat Battlefiend 3 na počítači a na konzoli. Počítač udrží ve hře 64 hráčů, na konzolích je o polovinu méně. Ano, může za to výkon, který není dostatečný. Je to stejné jako porovnávat základní World of Warcraft a Pandarii. Základní WoW se dalo hrát s Intel Pentium 4 a Nvidií 8600 (například můj případ). Dalo se na tom raidovat, účastnit se bitev, stát ve městě a užívat si krásné grafiky. Zkuste si pustit Pandarii na podobném stroji. Procesor se roztaví, grafická karta raději spáchá sebevraždu. WoW by tedy muselo být opravdu osekané. A tím myslím grafiku. SSAO, stíny, textury, viditelnost a další hromada věcí by nemohla fungovat na Ultra nebo High nastavení. Hlavně v případě, že vývojáři konzolí do svých strojů cpou slabé AMD procesory. Kolik by tedy server udržel hráčů pohromadě a ve světě? Budu uvažovat hlavně nad next-gen konzolemi, jako je právě PlayStation 4 a nový XBOX. Pohromadě by se mohlo objevit maximálně 100 lidí na jednom místě, ve světě, o který by se muselo starat více serverů, by mohlo být takových 1000, možná 1500 lidí. Jak World of Warcraft, tak Diablo neuschovává žádná citlivá data v počítači klienta. Většina kouzel a v případě Diabla i staty itemů je počítána na serverech Blizzardu. To je důvod, proč jsou free servery tak nedokonalé a mnohdy pár let pozadu. Ta samá věc je také důvod, proč není Diablo cracknuté a hráči, kteří si jej nechtějí koupit, musí sahat po nepochopitelných virtuálních serverech, na kterých toho moc nefunguje. Ale zpět k tématu. Řešením takových věcí by bylo více serverů, které by měly rozvrženou práci – jeden by počítal kouzla, druhý by měl na svých bedrech svět jako takový a další by měl například Battlegroundy. Pořízení takových serverů by nemusela být úplně nejlevnější záležitost a otázkou by bylo, jestli by se Blizzardu taková věc vyplatila. Ale o tom později. Reálné ulehčení by mohlo být vytvořeno větším počtem loading screenů. Když letíte ze zóny do zóny, nesetkáváte se s loading screenem, ale s načítáním okolí v průběhu hry. To znamená větší nápor na výkon počítače a serveru. Kdyby bylo načítání řešeno jako v Guild Wars 2, ve kterém musíte do každé zóny přes portal, mohlo by dojít k odlehčení serverů. To ovšem má reálný dopad na plynulost hry a pro hráče se slabším strojem to může mít fatální důsledky (dlouhé loading screeny jsou děs, že?). Další možností je rozdělit zóny a města do více sfér. Do jedné by se mohlo například 50 lidí. Opět se jedná o příklad z jiných MMORPG. Otázkou ovšem je, zda by to ulevilo konzoli nebo serveru. Konzole by měla mít výkon dostatečný na to, aby dokázala držet více lidí pohromadě.Financování, placení
Důležitou kapitolou je placení a financování takové hry. První vklad ze strany Blizzardu by musel být obrovský. I když počty platících hráčů klesá, jedná se spíše o Asii, tak stále se najde dost lidí, kteří doma nemají dostatečné silné železo na to, aby si mohli hru užívat. Mnohdy ale mají konzole, na kterých svůj herní čas dokáží využít naplno. Koupením velkých kapacit by mohl Blizzard dost prodělat, koupením malých kapacit by mohl opět prodělat. Myslím si, že je dost těžké poznat, kde je zlatý střed a kde vše končí. Možným odrazovým můstkem by mohlo být spuštění Diabla, které by mohlo ukázat nějaká čísla a možná Blizzard trochu připravit. Jak by se ovšem firma poprala s měsíčními poplatky? Nevím, jak je tomu u Sony, ale Microsoft si účtuje kolem tří stovek za možnost hrát online na XBOXu. Byli by hráči ochotní platit o dalších tři stovky víc, nebo by se musel Blizzard uchýlit k free to play modelu? Na počítačích to nemá zapotřebí. Ono těch devět milionů hráčů vydělá dost. Kdyby bylo WoW na konzolích free to play, znamenalo by to, že se objeví obchod, který by umožňoval koupení oblečků, mountů nebo snad itemů? Jak by se mělo zaplatit úsilí supportu, správa serverů, atd.?Závěr
Je potřeba říct, že článek je opravdu spekulativní a nemá s realitou snad nic společného. Berte to jako zamyšlení a možnosti next-gen konzolí. Dle mého názoru je nereálné, aby se někdy WoW objevilo na konzolích, protože se jedná o složitou hru. Nemyslím tím obtížností, ale systémem, na jakém je postavená. Ve hře by se muselo změnit opravdu mnoho a s tím si nikdo z Blizzardu lámat hlavu nebude. K tomuto názoru přidává i fakt, že na konzolích snad žádné komplexní MMORPG není a nejspíše ani nebude.Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskuze
Rreezznniikk 02.03.2013 19:26
Jen tak doplnim, že bezdrátovej a s upravenym R a L 2 je už na PS3 :-)
Ellendway 28.02.2013 13:04
Garick 28.02.2013 12:24
Ellendway 28.02.2013 08:09
Rreezznniikk 28.02.2013 07:45
Garick 28.02.2013 07:13
Ellendway 27.02.2013 23:57
PlayStation 1 analogové páky měl. Ještě teď mám ten stroj doma a funguje. Dotyková plocha je na novém ovladači relativně malá, takže by se dala využít jako menu - tuto věc podtrhuje i fakt, že zcela chybí SELECT a START tlačítka. Na dotykové ploše by se mělo také zobrazovat sdílení na FB, atd...Co se týče GW2, tak zkus jít z jedné zóny do druhé, budeš tam mít portál. O waypointech vím, ale stále pracují jako portály.
Riko 27.02.2013 23:13
Elle co neni muze se (v tomto pripade bohuzel) stat
Garick 27.02.2013 23:08
Garick 27.02.2013 23:04
Zjistil msie něco o tom ovladači na PS4?, asi ne on se od dob PS1 o hodně změnil kromě toho že PS1 neměl analogy, tak PS4 má na ovladači dotykovou plochu.., na xboxu je The Secret World a PS3 má DUST 514..
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet