Očekávání
Očekávání byla obrovská. Velké množství hráčů mělo možnost vyzkoušet Betu a ohlasy byly vesměs dobré. Internet byl navíc doslova přecpán informacemi o datadisku, kterými ho plnil Blizzard a fan stránky (ano, i my). Ozývaly se sice jisté hlasy, že Cataclysm se svými změnami starého světa a hlavně předěláním herních mechanik zprzní WoWko, někteří hráči hrdě na fórech prohlašovali, že takovou hru tedy rozhodně hrát nebudou a že končí, avšak to nic nemění na faktu, že se Cataclysm stal nejrychleji prodávanou počítačovou hrou v historii a překonal tak neméně očekávaný Wrath of the Lich King. Docela zajímavé určitě budou nějaké dlouhodobější statistiky prodejů, kde si určitě také nepovede špatně.Nástup datadisku
U Cataclysm Blizzard masově přistoupil k online prodejům, které zvolila valná většina hráčů (hlavně ti víc Hardcore). Nákup klíče online jim totiž umožňoval začít hrát hned o půlnoci mezi 6. a 7. prosincem. Blizzard duchaplně vypnul většinu funkcí Battle.net stránek, aby jejich servery zvládly nápor zákazníků. Prodej tedy proběhl v rámci Blizzardu v pořádku, ale jak jistě mnozí víte, menší problémy měli někteří čeští prodejci, které byly dle mých informací způsobeny dodavateli a potažmo Blizzardem. Šlo o nějaké čachry s velikostmi objednávek. Věřím, že se ale nakonec každý ke svému Cataclysmu dostal. Login servery Blizzardu sice měly menší problémy a přihlásit se hned po spuštění datadisku se podařilo jen těm nejšťastnějším, nešlo však o nijak dlouhé potíže. Jelikož jsem se účastnil jednoho z půlnočních předprodejů, neměl jsem možnost být ve hře "hned poté", tj. situaci nemůžu přesvědčivě popsat, určitě mi ale dáte za pravdu, když budu předpokládat, že hlavně ve startovních zónách goblinů a worgenů a pak ve Vash'Jiru a Hyjalu, musel být docela zmatek. Napište mi svoje zkušenosti do komentářů.Expení, raidy
Každý nový datadisk přináší do hry obrovskou výzvu pro ty největší fanoušky a pařany. Rýsuje se totiž možnost být jako první na serveru s nejvyšším levelem, potažmo s nejvyšším skillem u profese. Celosvětově získal level 85 jako první Forscience, což je jedna z postav známé kontroverzní WoW osobnosti Atheneho. Zvládl to za pouhých několik hodin... Podobný husarský kousek se mu povedl už během Wrath of the Lich King, jeho pokus byl ale shledán jako podvod a levely mu byly odebrány. To se tentokrát nestalo a můžeme mu proto ještě jednou gratulovat za zasloužené prvenství. Dobrou zprávou je, že ani měsíc po vydání Cataclysmu nejsou pokořeny všechny PvE výzvy, které hra přináší. Již první týden sice padli všichni bossové v normal modech, ale v době psaní článku zatím nejlepší guildě Paragon stále chybí poslední bossové všech tří raidů v Heroic módu. Ani naše české guildy si nevedou nijak špatně, Black Division z Drak'thulu drží 38. místo se třemi zabitými bossy v HC, Stones ze stejného serveru mají o jeden kill méně a jsou na 64. pozici. (na světě)Obtížnost
"Vanilla byla nejlepší, to teprv byla pořádná hra, kdy se něco muselo umět a nestačilo jen klikat na tlačítka." Hlavně během Wrath of the Lich King si hodně hráčů stěžovalo na malou obtížnost hry, a to i přes to, že např. Lich King v HC módu byl guildami nazván jako zatím nejtěžší boss hry. Vývojáři Blizzardu dali hlavy dohromady a pokusili se s touto situací něco udělat. A zdá se, že odvedli brilatní práci. Možná až moc, protože naopak se už objevují prosby, aby ty Heroic dungeony byly o něco lehčí... Avšak vzpomenete si na The Burning Crusade? Projít pasáž Blood Furnance se šílenými orkskými vědátory bez wipeu byla událost hodná slavení (možná trochu přeháním, jenže Heroic dungeony občas fakt stály za to...). Avšak nedá mi to a opřu se i do zastánců těch "starých dobrých časů", kdy občas bylo opravdu nutné trávit u hry obrovské množství času. O tom však ani tak mluvit nechci, spíš mi jde o přívětivost hry. Hlavně před vydáním Cataclysmu se mi zdálo, že až příliš hodně hráčů bere pojmy jednoduchost a přívětivost jako jedno a to samé. Až jsem o tom chtěl napsat článek, ale v předdatadiskovém shonu k tomu nedošlo. Cataclysm je přívětivá hra s dostatečnou obtížností. Co tím mám na mysli? Hlavní výhodu to má pro začínající hráče. Zkuste si vzpomenout na svoje začátky s hraním. Pokud jste začínali na Vanille nebo TBC (jako já), a je vlastně skoro jedno, jestli to bylo na ofi nebo na free, a neměli jste zkušeného kamaráda při ruce (žádné perverznosti v komentářích, prosím), naučení se základním herním mechanikám vám prostě muselo trvat dlouho. Několik tipů pro začátečníky vám prostě moc nepomohlo. Zato když si nyní v Cataclysmu zkusíte založit novou postavu, bude vás tutoriál dokonce učit i chodit. Zkušeným hráčům to přijde jako úplná zbytečnost, ale představte si, že byste pustili k hraní například své rodiče, nebo dokonce prarodiče (musím připustit, že znalé angličtiny). Těm by jakákoli pomoc přišla vhod. S Cataclysmem, který všechno mnohem více okecává, se s hrou prostě sžijete rychleji. I pro již zkušené hráče má tato přívětivost svůj význam. Mám totiž pocit, že ačkoli dungeony (a nejde jen o nové, ale i ty starší) jsou o něco těžší, expení v lokacích se trochu zlehčilo. Při plnění úkolů prostě neumíráte. A proč byste vlastně měli? Myslím si, že každá hra by měla obsahovat nějakou pasáž pro casual hraní a ve WoWku je jím právě plnění úkolů!Cataclysmický mišmaš
Cataclysm je opravdu trochu jiná, troufám si říct modernější, hra. Některým zapřísáhlým milovníkům starého světa se opravdu může nelíbit. Ten předělaný svět je ale krásný, sice již ne tak nostalgický a tak trochu víc válečný a depresivní, ale dobře podrthuje atmosféru datadisku. To vše zvýrazňuje úžasná hudba. Abych řekl pravdu, tak při prvním poslechu Cataclysm hudby ještě před vydáním datadisku jsem byl trochu zklamaný, protože se mi zdálo, že narozdíl od původního soundtracku nemají tolik výraznou melodii. Při hraní se však její síla projeví na plno. Až budete procházet ve hře nějakou krajinou a najednou zazní hudba, která se přesně hodí do tamního prostředí, poznáte o čem mluvím. Velkých změn se dočkalo každé povolání a to hlavně co se talentů týče. Nikdy sice Blizzardu nezapomenu, že nám poslali "exkluzivní preview Cataclysm talentů" a za týden uveřejnili kompletně překopaný systém, ale toto předělání se opravdu povedlo. Talenty jsou jednodušší, přehlednější, komplexnější, snad jen méně variabilnější... Ale už od 10. levelu cítíte sílu výběru specializace, což je oproti levelu 30-40, jak tomu bylo kdysi, opravdu docela rozdíl. Sám jsem to poznal, když jsem se s Shadow Priestem pokoušel healovat dungeon. Rozhodně nemůžeme říct, že by všechna povolání byla vyvážená, misky vah se neustále přesouvají buď na jednu nebo na druhou stranu, ale tak tomu přece jen bylo vždy. Závěrem bych rád zmínil změnu, která mě potěšila asi nejvíc. Za ten měsíc Cataclysmu jsem toho sice moc nenahrál a moc neprošel, ale jednoho jsem si všiml. Úkoly jsou totiž úžasné... Posouvají příběh zas o něco dál a, ať je to klišé nebo ne, nejsou již tak nudné. Navíc do nich proniklo ohromné množství vtipu, což se týká např. ještě skoro nezmíněných goblinů. I tak jsou ale v příběhu menší nesrovnalosti, které vlastně způsobují to, že při expení vlastně cestujete v čase... Protože pokud vím, Illidan BYL poražen ještě PŘED návratem Deathwinga. To jsou ale jen malé mouchy a první měsíc zvládl Cataclysm velice dobře.Naposledy upravil/a Wrent 08.01.2011 v 18:06:12.
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskuze
Ellendway 08.01.2011 11:14
Mordecay 08.01.2011 11:14
Moris 08.01.2011 11:00
gxfsk 08.01.2011 10:53
jeden free na ktorom Cata ako tak beží už existuježeby prelomili tu ochranu?
Moris 08.01.2011 10:33
ja uz se moooc tesim btw slysel jsem neco o nejake ochrane proti free serverum, je to oficialne potvrzene?
Divinespite 08.01.2011 10:28
no mě se to líbý protože se naučím lépe hrát ja jsem vic casual hrač a všímám is příběhu historicky významných postav atd... a pro to mi kámoši říkají že neumím hrát wowko....protože oni jsou vymačkanci jak říkají a hrají wowko i dva dny vkuse ....prostě cata se mi líbý.....
Daralyn 08.01.2011 10:03
já nechci moc kometovat mechaniky přotože jsem casual hráč a nikdy jsem nebyl na wow tolik času abych se učil dobře healovat nebo tankovatproto se zaměřím na příběh a podobně věciHudba je opravdu absolutně úchvatná...na některých místech mi fakt naskočila husí kůže když se člověk zaposlouchá.svět překopaný mi nevadí - je sice trochu ponurý a válečný jak píšeš ale do lore to sedí a je to obrovský skok dopředu (sotva Thrall zmizí, Garrosh kompletně zničí vše o co se celou dobu snažil a ještě si myslí že koná spávně.)překopaný svět mi naopak příjde ještě víc nostalgický protože ho neustále srovnávám s pre Cata světem...a věřte mi když jsem poprvé viděl jak nemrtví Zbligthovali Southshore v Hillsbradu tak jsem skřípal zubama, stejně jako jsem byl unešený tím, jak moc ponurý se stal tirisfal jen kvůli těm pár změnám v základní lokaci a vlastní architektuře Forsaken.já si změny užívám...a trochu skillu do hraní - no když mi první HC trval 3 hodiny na 4 bossech a 8 wipů - byla to změna než quick run na Utgarde Pinacle.
R-a-p-t-o-r 08.01.2011 09:48
Velmi pěkně napsané.
MasterMajkl 08.01.2011 09:10
Cataclysma se nepovedla.Je to komedie uz.Zmena sveta me vadi nejvice.Stejne tak prekopavani class a stylu hrani.je to neco jako kdyz michate alkohol se vsim vsudy. Pak se poblinkate.I kdyz jsem hral aktivne 6 let tak jsem behem te doby sledoval upadani hry.Hlavne ten silenej stereotyp hry.Prvni roky jsem to opravdu zral.Vstaval jsem pred odchodem do prace. Delal daily questy. malo spal.Ale myslim ze cataclysma me tlaci na ukonceni putovani timto jiz zdevastovanym svetem.
Venom 08.01.2011 05:06
Hezký článek, akorát ze strany blizzu mě zaráží pár věcí. Celé to nebudu, jelikož bych mohl sepsat článek, jako tento a to celé o tom, co v cata moc blizz nevychytal. Jednou z nich je, že ano, obtížnost ano, ale možná udělat trochu jio ným způsobem, jelikož celá obtížnost (mluvím o raidech) spočívá pouze a jenom v healerech, kteří nemohou overhealovat faily, jinak co se týče složitosti fightů, tak si nemyslím, že by to bylo o nějak závratné množství aspoektů komplikovanější. Další věc je, že je moc hezké, že to chtějí udělat složitější a zajímavější, ale pár věcí se jim naprosto nepovedlo. Např. odepsali frost DK tanka, takže DK už prostě nemá šanci být kvalitním AoE tankem (můžete mi oponovat, ale shodl jsem se na tomto se spoustou lidí), další, co mi vadí, tak je totální nevyrovnanost healerů. Není to věc, která se nedá fixnout, ale pardon, ale klasického holy priesta předělat na disci, tak to je moc i na mě. (boostují disci a v holy už priest nemá šanci nahealovat tolik a healování v holy připomíná holy paladina). Další věc je, že proč se to nesnaží vyvážit? ... druidi a priesti, kteří nemají pořád manu a tudíž mají low healing a ještě je nerfnou a naproti nim shamani a paláti, kteří (co se healu týče) na posledním patchi nezaznamenají pomalu žádnou změnu, co by jejich heal více ovlivnila. Toto je zaměřené spíše z pohledu healera, ale upřímně, všechny role ve wow něco takového mají. No ... víc už psát nebudu, jelikož by toho bylo ještě hodně, ale aspoň toto, co jsem napsal je můj názor a pohled na věc.
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet