- Dmg (damage) říkáme síle, pomocí které ubližujeme chudinkám hnusáčkům.
- Všemu co se nám bude snažit nějak ublížit, budeme říkat Mob jinými slovy též hnusák, sviňák, pazdgřivec, prevít, zmetek (výčet není vyčerpávající).
- Oproti tomu, těm, kteří si nekontrolují Threat (vyvětlení níže) a přeberou Aggro od Tanka budeme říkat idioti.
- A Tankům budeme říkat Tanci. Pozn.: Občas se jim říká též: Plechovka nebo Nočník (od slova válečník), ale vzhledem k tomu, že mají poměrně málo Intelectu, tak z toho bývají malininko dezorientováni. Náš Tank - válečník si vždy otočí helmu (neúmyslně) a stěžuje si, že nic nevidí. Což bývá docela prekérka, když se mu to stane po pullu. Helma se mu totiž otočí vždy, když usilovně kroutí hlavou, protože nemůže pochopit, kde že je ta Plechovka o které všichni mluví, navíc neví jestli je v ní pivo nebo lunchmeat a kam že má sakra jít na ten nočník, až se mu po tom pivu a lunchmeatu bude chtít na záchod. Takže jim říkejme pouze Tank, je to ku prospěchu nás všech. Sami vidíte, že použití jednoho nevhodného slova způsobí, že se jim myšlenky začnou toulat hodně daleko od raidu. Pro udržení myšlenky na boj, u nás používáme výraz: “Trhej”. Je to jednoznačné a obvykle to tank rychle pochopí...
Základní pojmy podruhé
Ve hře se při všech soubojích budete setkávat s dvěma základními pojmy. Aggro a Threat.Aggro
Definice obecně: Aggro je zkrácený anglický výraz aggressive. Vznikl pravděpodobně v šedesátých letech a byl často používán v Anglii při stávkách. Přeneseně to znamená, že jste na někoho vysazení tak, že na něj útočíte, chcete mu přistřihnout perka, dát jednu do nosu ap. Definice WoW: Aggro je výraz, kterým se označuje útočná aktivita NPC (non player character - postava neovládaná živým hráčem, dále budeme používat výraz Mob, který je ve světě Warcraftu nejvíce zažitý). Aggro není hodnota, ale stav. Označuje se jím chování moba vůči hráčovi. Aggro úzce souvisí s další vlastností a to je Threat. Pokud útočí na Moba více hráčů, bude Mob útočit jen na jednoho z nich a to na toho, který pro něj představuje největší hrozbu (Threat). Aggro můžete získat několika různými způsoby, které si popíšme později.Threat
Definice obecně: Threat znamená hrozbu, neboli ohrožení (zhruba česky). Definice WoW: Pokud má Mob pocit, že od vás mu hrozí největší nebezpečí, přesune svoji agresivitu na vás a bude vás mydlit hlava nehlava, pr*el nepr*el (tím jste získali jeho aggro, přeaggrovali jste tanka, vy idioti). Každé NPC má svůj Threat list. Jde o tabulku, ve které jsou všichni hráči v aggro rádiusu (vysvětlíme později). Pořadí hráče v tabulce je dáno jeho mírou nebezpečnosti pro Moba. Pokud NPC zabije prvního hráče v tabulce, obrátí se na druhého atd... Pozice hráče v tabulce se počítá z veškerých vlastností, které jsou použity v boji, z pasivních i aktivních. Jsou zde zahrnuty buffy, vaše útočná síla, dmg kterou udělujete, aura kterou posilujete ostatní, když vás někdo léčí atd.. Jde v podstatě o hodnotu která určuje míru vaší nebezpečnosti. Zdálo by se logické, že nejvíce Threatu generuje vaše DMG (poškození za sekundu). Když někomu budu hodně ubližovat, bušit takovou silou, že mu budou vyskakovat bulvy ven z hlavy, těžko můžu předpokládat, že mě bude ignorovat. Přesto se tak občas děje. Ptáte se proč? Nevím. Hehe. Vím. Samozřejmě je to tím, že někdo jiný dělá mobovi daleko hnusnější věci a mob se cítí ve větším ohrožení, než když musí každou chvíli lovit oční bulvy zpoza košile. Milé děti, ptáte se kdo to je? Kdo je ten tajuplný hrdina, který zabrání hnusnému a mnohdy i chlípnému mobovi, aby vás spapal, ne-li něco horšího? Je to Tank. Ano. Nikdo jiný, jen ten hloupý otloukánek, o kterém si všichni myslí, že nic jiného neumí, než do sebe jen nechat mlátit. A on umí, milé děti. Umí toho hodně. Umí například povědět mobovi takovou sprosťárnu (taunt) o jeho babičce, že se dotyčný otočí zase na něj s pocitem největšího vzteku (Aggra)Toto je velmi nadnesené, ve skutečnosti Taunt nezvyšuje Threat, pouze pokud nemá Tank Aggro, tak pomocí Tauntu se posune v tabulce Threatu na první místo, ale jen těsně. Některé starší zdroje uvádějí, že se vůbec neposune v Tabulce Threatu na první místo, ale Vzhledem k tomu, že Taunt má na Mobovi nějakou krátkou účinnost, tak po dobu trvaní je Aggro na Tankovi, ale v tabulce Thratu je stále na prvním místě výše zmíněný idiot. Je třeba si vždy uvědomit, že další udělenou dmg si opět můžeme převzít Aggro na svoji stranu. Nejlepší je počkat, až se Tank dostane na melee vzdálenost Moba a párkrát ho praští.
Byla přeci ohrožena jeho čest. Vůbec mu přitom nevadí, že má záda jako ježek od šípů nějakého potrhlého lovce, který neudržel tětivu a prásknul do moba šíp dřív, než mu to mohl Tank dopovědět (to o té jeho babičce). Navíc, každý Tank má talent, aby iritoval své okolí. Mobové jsou ti šťastnější z nás, kteří mu to mohou spočítat.[odstavec]A teď zase malinko vážně a k číslům... Střední škola pro tanky (a nejen pro ně) má za úkol, seznámit hráče WoW se základními mechanismy boje, s postupy a pravidly bez kterých se žádný tank, v podstatě ani žádný jiný charakter neobejde. V úvodu jsme si něco málo pověděli o Aggru a o Threatu. Protože tyto dva odlišné mechanismy bývají dost často zaměňovány nebo chybně vykládány, povíme si teď o nich víc. Nejdříve si vysvětlíme, jak to vlastně funguje.
Aggro
O Aggru víme to, že pokud jej máme, Mob na nás útočí. Jak jsme jej získali? Před vlastním bojem jsou dvě možnosti:- Body Pull - všechny charaktery (vstoupili jsme do aggro radiusu Moba)
- Pull - všechny charaktery (zaútočli jsme na Moba z větší vzdálenosti než je jeho Aggro rádius a tím jsme jej na sebe upozornili.)
- Body Pull - všechny charaktery (pouze v případě větší skupinky Mobů, která má Aggro na Tankovi)
- Výší udílené DMG - DPS charaktery (vaše DMG generuje víc Threatu než dokáže vygenerovat Tank pomocí svých abilit)
- Výší vašeho Healingu - všechny charaktery (obdrženého, pokud např stojíte permanentně v dosahu AOE nebo v nějaké sranděře kterou Mobové hází na zem po okolí)
- Výší generovaného Healingu - healer charaktery (pokud healer musí healovat nejen tanka, ale i ostatní hráče. Overheal se do Threatu nezapočítává.)
- Použití tankovacích abilit od netanka - tankovací charaktery (Omylem, nebo z blbosti)
Mechanika threatu
Obecná pravidla zní:- Jeden bod DMG rovná se jeden bod threatu.
- Jeden bod healingu rovná se půl bodu threatu.
- Udělená dmg.
- Schopnosti a ability na zvyšování threatu (např. taunt, sunder armor, dodge).
- Léčení (pokud jste vy léčeni).
- Udělená dmg.
- Léčení (pokud jste vy léčeni).
PRAVIDLA PRO NEZÍSKÁNÍ AGGRA - pro DPS charaktery
- Smazat všechny addony které vám ukazují výši vašeho dmg nebo dps. (Recount ap.) nebo je alespoň nesledovat v boji.
- Naučit se všechny ability, které snižují nebo mažou threat a pokud nejsou pasivní (přirozené), tak si je umístit na klávesnici, abyste je měli vždy v dosahu.
- Naučit se sledovat během boje výši vašeho threatu pomocí některého z addonů (nejznámější je OMEN), případně dle vestavěného threat meteru.
- V případě, že se blížíte hranici přeaggrování (OMEN vás na to upozorní zabubnováním), okamžitě použijte některou z abilit na snížení threatu, pokud ji nemáte nebo to nestačí, přestaňte dělat dmg. Přestat dělat dmg je důležité především pro charaktery, které používají silná DOTky (např. warlock), které nelze zastavit. Takže přestat střílet, kouzlit, mlátit ap. Je třeba si uvědomit, že výše Thratu se vám nikdy nesníží (krom abilit, které ji dokážou vymazat, Vanish, Feing death)
- Na začátku boje nechte tankovi dostatek času na nabrání aggra, hlavně pokud se jedná o skupinku mobů. Doporučuji v případě začínajícího tanka, nebo tanka, kterého neznáme, napočítat do pěti a pak začít.
Aggro radius
Závěrem si povíme ještě něco málo o výše zmiňovaném Aggro radiusu. Všichni jste si při levelování určitě všimli, že Moby (NPC) dělíme na tři skupiny. Zelení jsou nám přátelsky nakloněni a nemůžeme na ně obvykle zaútočit, žlutí jsou neutrální, pokud na ně zaútočíme začnou se s námi prát a červení jsou naši nepřátelé a pokud se k nim přiblížíme na určitou vzdálenost, zaútočí na nás. Této vzdálenosti říkáme Aggro radius, je to kruhový prostor okolo NPC a jeho rozsah je počítán z několika faktorů.- Rozdíl mezi levelem hráče a levelem NPC (zhruba 1 level = 1 yard). Aggro rádius je omezen na 45y pokud je level NPC o 25 nebo více než level hráče, dále už se nezvyšuje. A naopak až do vzdálenosti cca 5y se již nezmenšuje.
- Sdílené Aggro. Pokud je v Aggro rádiusu další NPC, zaútočí na nás také (NPC musí být až na vyjímky stejného charakteru jako to první). Mluvíme o situaci, kdy NPC nejsou spárovany do skupin. V takovém případě za vámi běží celá skupinka. Neberte to však jako pravidlo. Nemusí na vás zaútočit žádný z dalších NPC, ani když nastřelíte jejich kámoše - hnusáka hned vedle nich. Mimo raidy to tak je, v dungech a raidech to občas funguje i jinak, především podle charakteristiky příslušného raidu.
Sdílené aggro
Podívejme se na něj podrobněji. Pokud zaútočíme na jednoho Moba ve skupince, okamžitě se na nás vrhnou všichni okolo něj stojící. Má to však svoje pravidla. Vrhnou se na nás jen ti, které má dotyčný napadený Mob ve svém Aggro rádiusu. Jeho Aggro se přenáši i na ně a oni ač jsou o několik yardů za ním, tudíž nás nemohli vidět při např. Body Pullu, stejně nás běží pohladit a polaskat nás. Je to přirozené. "Hele, krmení, jdem se nažrat". Nebo: "Auvajs, zase mě někdo střelil šíp do zadku. To je určitě další parta. Měli tu být až za čtvrt hodiny. Konec svačiny kluci hnusní a jdeme na ně." Většinou jsou ale Mobové spojeni do skupinek které sdílejí Aggro automaticky. Proto když do někoho picneme, tak se seběhnou všichni. Říkám většinou. Pokud tomu tak je nebo není, je celkem jedno. Důležité je vědět, že něco jako sdílené Aggro existuje a ovlivňuje jej Aggro rádius. Je určitě pochopitelné, že pokud budeme na skupince Mobů vykonávat nějaké nekalé hromadné praktiky hnusného charakteru (AOE dmg), tak se jeden z nich naštve a půjde nám to spočítat. Podle základních pravidel Aggra a Threatu je to logické. Tank si buduje Threat postupně nejdřív na jednom Mobovi a až más náskok, přeorientuje se na dalšího. Používá AOE ability na zvýšení Threatu jako plošnou dmg nebo různé řetězící se údery. Pokud DPSka obtěžují jenom jednoho Moba, tak je vše v pořádku. Pokud použijí AOE dmg, tak si "urvou" některého z Mobů, na kterém má Tank jen nepatrně Threatu. Jinými slovy, tank znamená jen malé ohrožení pro moba, ale vy ho svým hromadným laškováním ohrožujete víc. Logické, že ano. A teď si představte, že nikdo nedělá žádné AOE, jenom Tank, všichni buší do jednoho hnusáka, který kvílí, až je ho jednomu líto, a tu se najednou jeden ze skupinky sebere a vyrazí směrem k warlockovi nebo mágovi anebo i healerovi a začne ho šimrat. Sakra proč? Vždyť jsem mydlil pořád do jednoho, přesně podle toho jak to Tank označil. A proč vůbec šel ten prevít na healera? Chudák stromek má orvanou kůru až na lýko. No nejspíš to byla nějaká chybka, někdo omylem překlik na jiný target, nebo to byl bug. Není tomu tak, milé děti. Stalo se toto. Tank si správně držel pozornost (Aggro) všech zúčastněných Mobů. Ti jej pozorně poslouchali a vášnivě si vyměňovali názory. Hlavně ten první, co měl nad hlavou symbol lebky, ten přímo Tanka hltal a byl na něj pořádně naštvaný (Aggro), protože ho tank moc nepouštěl ke slovu. Další vandráci ho také štvali, ale ne tolik, aby jim věnoval pozornost (Aggro). Ostatní Mobové Tankovi také věnovali pozornost (Aggro), ale už to nebylo takové. Přeci jenom na jejich přesvědčivé argumenty tank občas neodpověděl, tak se začali věnovat i jiným činnostem. Jeden se koukal z okna, další se šťoural v nose, třetí si dokonce vytáhl knížku a začal si číst. Všichni se ovšem alespoň malinko snažili udržovat konverzaci, aby nezmrzla na "mrtvém" bodě. Jako hlavní diskutér byl Tank opravdu na prvním místě (Tabulka Threatu) u všech Mobů zapojených v diskusi. Přestože někteří byli malinko nepozorní, nebo právě proto, tak jim vadilo, že ač jejich kolega diskutuje s Tankem nejvíc, tak si ti otrapové co přišli s Tankem, křičí na jejich kolegu s malou lebkou nad hlavou. Co křičí, oni ho urážejí, oni se mu posmívají, oni po něm házejí nějaké šipky, kladívka, lejou na něj vodu a sypou mu na hlavu nějaký prášek. Většině je to jedno, ale jeden se náhle rozhodl a tomu nejuřvanějšímu to jde povědět. Hehe. Dostali jsem se malinko jinam, že? Ale nevadí, ono je to vlastně stejné. A teď trošku technicky. Tank - pull, získá aggro u celé skupiny mobů. Threat u označeného moba je vysoký a ostatní dps se pohybují v tabulce ohrožení pod tankem. Díky hromadnému pullu a nějaké AOE abilitě je tank na Threat listu ostatních mobů také na prvním místě, ale už oproti ostatním spolubojovníkům nemá takový náskok. Při delším boji, pokud tank nepoužije další AOE ability, nebo pokud je ve skupině mobů nějaký caster na kterého tank nedosáhne, tak u něj má jen nepatrný threat. Pokud jsme jako dps v Aggro radiusu moba, ten nás má v threat tabulce, tak naše dmg (healing) hodnotu v tabulce zvedá, i když jen velmi nepatrně. Někdy to stačí na to, aby se zmíněný mob na nás otočil. Pokud je mob caster, je to docela časté, především v dungeonech a u začátečníků. Proto by si tanci měli vybírat jako první cíle právě castery.Závěrem jedna poučka:
Všichni non-friendly mobové a bossové v celičkém warcraft světě mají pouze tři pohnutky pro útok.- považují nás za žrádlo
- považují nás za protivníka
- považují nás za partnera
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskuze
zizI3 20.10.2010 22:30
dobre udelany a taky pridany pekny obrazky do toho
Wrent 20.10.2010 22:24
Nevím jak je na tom ghrroul teď, ale původně vysokou plánoval .
Wintrell 20.10.2010 22:21
Nádhera. Akorát bych chtěl vidět vysokou školu Už tohle byla stěna textu.. Ale jednoznačně GREAT JOB!
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet