Četli jste o tom už mnohokrát. Má vyjít nové MMO, které 100% sesadí WoW ze žebříčku. Hra vypadá slibně a zajímavě, herní studio v jejím vývoji utopí nemalé peníze, protože proč by přeci nemohlo existovat stejně úspěšné MMORPG jako WoW. A spousta začínajících herních studií sní o tom, že jejich první hra bude onlineovka, která je vystřelí do nebeských výšin a zajistí jim slávu, peníze a místo ve vývojářském nebi.
Ještě než vůbec přejdete ke článku, je třeba si uvědomit, že se jedná o můj osobní názor a úhel pohledu. Napsat podobný článek, tak aby byl kompletně nestranný, je nemožné. Prosím vás tedy o to, abyste jej brali jako můj názor, který se od vašeho může značně lišit. Pokud se liší, můžete si zadiskutovat i s ostatními v komentářích, avšak oceníme, aby diskuze zůstala v rozumných mezích a korespondovala s pravidly slušného chování.
A teď tu o Karkulce
Ano, přiznávám se, chtěla jsem pracovat v herním průmyslu. Přála jsem si dostat se k vývoji her, moct se na nich podílet. Vytvářet příběh ke hrám, vypracovat charaktery, vymýšlet svět, to byl vždycky můj velký sen. Jenomže dostat se k něčemu takovému není tak jednoduché. Buď musíte mít sakra dobrou pověst a něco za sebou mít... a taky potřebujete ohromnou dávku štěstí a doufat, že z těch dalších uchazečů budete ti nejlepší a modlit se, že váš budoucí kolega, který s vámi dělá pohovor, se to ráno dobře vyspal. Chcete znát tu druhou a mnohem víc pravděpodobnou možnost?
Dostanete se do začínajícího studia s velkými ambicemi. Přijdete tam s tím, že hledají někoho na příběh nebo na něco jiného, co by vás bavilo. Pokud jste ještě mladí a naivní, jdete do toho. Jenomže postupně začínáte zjišťovat, že to nebude tak jednoduché. A pokud má studio nějakou vizi, tak ji desetkrát překope, z fantasy hry udělá sci-fi, místo koní jako mountů vymyslí modré slimáky (nesmějte se, tohle je true story). A ze světa, který vám přišel zajímavý ke ztvárnění, je amorfní hmota, která by se těžko dala přirovnat k hlavonožci (čtěte "co má hlavu a patu"). Nebudu jmenovat hru ani studio, ale doteď nevím, zda se mám nad vývojem smát nebo brečet. Jediné, co daný šéf uměl, bylo namotivovat lidi, aby pro něj fakt makali a mysleli si, že je to to nejlepší, co dělat s volným časem.
Ještě přidám další historku. Přišla jsem do studia, které chtělo dělat MMORPG. Jakože fakt velké MMORPG. Mělo to malý háček. Studio za sebou nic nemělo. Žádný vývoj, zkušenosti, nic. Nemělo peníze. Ani lidi. Vývojáři, kteří za něco stáli, dostali rozum a odešli. A daný člověk chtěl vývoj postavit jen na pár lidech. A evidentně si neuvědomoval, kolik práce na MMORPG je. Kolik času a peněz ve vývoji musíte utopit. Bývalý vývojář Blizzardu John Staats dokonce chce brzy vydat knihu o vývoji Vanilly a dát lidem povědomí o tom, proč je sakra tak těžké vyvinout MMORPG. A pak je tu ještě další otázka: vrátí se ty investice zpět?
Zapal svíčku a obětuj kozu... nebo radši plný kamion
Pro spoustu herních studií je vývoj MMORPG něco jako když si kolem nohy ovážete provaz na jehož druhém konci je těžký balvan, který posléze strčíte ze skály. Pokud nejste herní giganti, pokoušet se o to je sebevražda... tedy pokud byste vývoj přeci jen dokončili. Ano, spousta z nás měla sen: "Udělám MMORPG a bude stejně super jako WoW!" A hádejte co. Nebude. WoW mělo obrovské štěstí, že se chytlo v době, kdy jedinými MMORPG byly Everquest a Ultima Online. To bylo celé. A WoW přišlo po velkém úspěchu Warcraft strategií, kdy lidé znali příběh a do světa se chtěli vrátit. Blizzardu se podařilo vydat hru v nejlepší možný čas, kdy se hráči vnořili do hraní hlavně díky tomu, že to bylo něco nového, lepšího a většího než co před tím viděli.
Od té doby se spoustu herních studií snažilo WoW sesadit, vždy neúspěšně. Jedním z posledních MMORPG, které to zkusily (nebo se to o něm tvrdilo), byl pravděpodobně Wildstar a ten si opravdu solidně namlátil kokos. Nejenže Carbine Studio zkoušelo stejný platební model jako WoW, který po pár měsících zrušili, jelikož nefungoval a byli tak nuceni potupně přejít na Free 2 Play. Dodnes ale nevyšla žádná nová expanze, rozšíření, prostě nic a hra umírá. Nebo spíš umřela. Bůh ví, zda se vůbec celý vývoj zaplatil. Sama o tom pochybuji.
Sesadit herního giganta jako WoW je nemožné. Dvířka pro takovou možnost se zavřela před pár lety. WoW už má za sebou 6 datadisků, za dva týdny nás čeká další. Svět už je natolik ohromný a gigantický, že je nemožné jej dohnat. A cpát peníze a čas do vývoje něčeho, co se pravděpodobně neuchytí, už riskovat nikdo nebude.
Po MMORPG už není poptávka
Ale vždyť WoW hraje ještě plno hráčů! To já vím, nemusíte mi to říkat. Jenomže to je WoW. Jak jsem již zmínila výše, WoW má za sebou spoustu let. Ano, hráči ubývají, ale jejich stále sakra hodně. A platí. Které hře se podařilo si takhle dlouho udržet velké množství platících hráčů? Nevím o ní. Hráči ubývat budou. Nebudeme si nic nalhávat, všechno jednou musí skončit. A skončí i WoW. Kdy? Po dvou či třech datadiscích? Po pěti nebo více letech? To se nedá předpovědět. A jakým způsobem umře se také nedá přesně určit. Řekne Blizzard za pár let sám, že přestane vydávat datadisky a příběh ukončí? Nebo se rozhodne WoW ukončit poté, kdy uvidí, že předplatitelé klesli na minimum? A co udělá se hrou, až toto nastane? Otevře WoW jako Free 2 Play a poté postupně servery vypne? Nebo servery bude stále spravovat? Kdo ví...
Dle mého názoru však WoW nic nesesadí. Nepřijde nástupce. Žádné velké a krásné MMORPG, něco co nám vyrazí dech. Protože herním studiům se vyplatí soustředit se na jiné herní žánry, po kterých je větší poptávka. Ne. WoW pravděpodobně zemře jako něco úžasného a unikátního na co se bude ještě dlouho vzpomínat jako na hru, která definovala svůj žánr, nad kterým držela svou moc až do samotného konce.
Co myslíte? Přijde něco, co nahradí WoW anebo už MMORPG prostě nemá cenu vyvíjet? Pojďte si s námi zadiskutovat na náš Discord!
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskuze
Kris 01.08.2018 23:51
Dle mého názoru žádné klasické mmorpg jak ho známe dnes nemůže WoW sesadit z trůnu, to si myslím na 100%. Samozřejmě až/když WoW dobrovolně či nedobrovolně skončí, může přijít nějaký nástupce, ale už to nikdy nebude tak velké jako wow(dle mého názoru). Pokud se budeme bavit o mmorpg někdy možná v budoucnu, tak mi hned na mysl přistanulo Sword art online nebo zde zmiňovaný film Ready player one. V tomto případě je zde velky potenciál že nějaké mmorpg by mělo daleko větší úspěch. Samozřejmě tohle je scifi, které ani nemusí nikdy nastat. Ono je hodně velký rozdíl VR co máme dnes s tím že je člověk do toho světa vnořen a cítí ho všemy smysly. Jestli někdy něco takového bude, tak to bude úžasný, my se toho ale určitě nedožijeme. Ale co se týče mě, kdyby se mě někdo zeptal jakou hru bych si chtěl zahrát bylo by to jednoznačně wow, mít tu možnost se projít po tak známém světě by bylo úžasný.
Warheaven 01.08.2018 22:57
mmorpg.com - sekce most popular games - prokliky- WoW je top za tento den, tyden, mesic, pul rok i rok. To svedci o mnohem. Na co nejaky wowkiller, kdyz na to uz je pozde. WoW se zabije jednou samo, ale otazkou je, za jak dlouho. Konec prijde nejspis az lidi prestanou platit mesicni poplatky. Nesazel bych za na to, ze to bude jednou F2P, na to to stoji moc penez a Blizz je vrazi urco do neceho jinyho. Bat se ale jeste nejmin 4 roky nemusime. Nevim, co by uspech WoWka mohlo prebit, kdyz to nezvladly znacky jako Elder scrolls, Star Wars, Lord of the rings, Wildhammer nebo jine. WoW forever a ostatni jen jako bokovky na vyzkousenou.
Shiro 01.08.2018 12:35
Zajímavý článek :-) Jeden velký souhlas je s tím, že u WoW táhne prostě ten příběh a široká fanouškovská základna již od prvních dílů Warcraftu. Za posledních 12 let jsem vyzkoušel poměrně hodně MMORPG a i přesto, že některé z nich mají dobrý příběh tak žádný z nich mě nikdy nechytl tolik jako u WoW. A to se špatně překonává. Další otázkou v tom proč nemohou ostatní MMO tak prorazit je, jak velkou roli v tom hraje určitá pasivita a neochota hráčů zkoušet nové hry, které nemají tak dobře zmáknutý marketing jako Warcraft. Osobně znám několik hráčů, kteří jiné MMO zkusili, ale nesedlo jim a automaticky zavrhli všechny ostatní a spokojili se se svým dobře známým WoWkem.
Podle mě je dnes z čeho vybírat a dají se najít MMORPG, které dělají spoustu věcí lépe než WoW. Zmínil bych například Black Desert Online - skvělá grafika, ohromný živoucí svět, spoustu činností, kterými se dá zabavit na dlouhé hodiny a pravděpodobně nejlepší combat systém, který jsem kdy ve hrách zažil. Bohužel tuhle hru sráží některé technické závady serverů, trochu zvláštní přístup vývojářů co se týče přidávání obsahu a kontroverzní systém upgradování equipu. Chci tím říct, že každá hra má to svoje a žádná není bez chyb, WoW nevyjímaje. S každým novým datadiskem sice přidají spoustu novinek (některé více či méně úspěšné), ale připadá mi, že jim už trochu dochází dech a i tak nějak originalita. V posledních 2 datadiscích mi přijde, že dost "novinek" si převzali z GW 2, kde je to funkční již řadu let.
Abych to ale nějak zakončil. Taky myslím, že nástupce WoW v dohledné době nedorazí. Spíš to tak nějak vyšumí do ztracena a hráči se rozptýlí do více her.
Daikiro 31.07.2018 20:55
Myslím že svět ovládnou VRMMORPG. Kdo viděl anime SAO, tak ví o čem mluvím.
Jasně ... Může se to zdát jako nesmysl a naivní výplod fantazie ale nezdálo se takhle lidem i WoWko když bylo v plenkách? :-)
Jeylord 31.07.2018 19:21
WoWko už hraju jenom když vyjde nový obsah. Neřeším arena rating, neřeším jestli mám 980IL nebo 950IL. Hraju čistě pro radost. Jediný důvod proč hraju je, protože chci vědět, jak ten příběh, který mě provází prakticky celý život skončí.
Necris_ 31.07.2018 19:11
Tu nejde o hratelnost, tu nejde o grafiku, ale o to, ze WoW je podlozeny kniznymi predlohami, WoW je skratka kult s bohatym pribehovym pozadim, bol medzi prvymi MMORPG a za tie roky ten pribeh stale budoval. Jedno viem urcite, ze celkovo WoW si dnes uz len tazko ziska novych hracov a tazi hlavne z tych stalych, pretoze ta hra je uz strasne moc velka a nove expanzie tomu uz nepomozu, jedine, co zachrani WoW su legacy servery. Ja sam by som si strasne rad zahral, ale uz len sledujem vyvoj pribehu a citam knizky - keby som sa logol do hry, tak by som mal cudny pocit - neziskatelne veci, pribeh, ktory uz si skratka neuzijem, lebo starsia expanzia je neaktualna, proste nie. Ale po rokoch cakania tu aspon bude Classic a dufam, ze casom vzniknu dalsie expanzie, nech si to mozem prejst postupne. Kazdopadne uz tu bol Guild Wars, TESO a myslim, ze to zdaleka neni take uspesne ako WoW a nikdy nebude.
cerberos 31.07.2018 18:23
Co na to napsat World of Wacraft zasáhl do života mnoha lidí,i mě je to moje srdcovka nikdy nezapomenu na to jak jsem si zahral Warcraft jako strategii až pak jsem se dozvěděl že tato hra je i v MMORPG,a pak to obrovské DÉJA VÚ když jsem poprvé za undead mága Cerbera v Deathkneelu vstoupil do světa WoW se nedá popsat a chtěl bych to zažít znova ta hra mi hodně dala a i vzala (většinou čas) ale nelituji toho prostě jak jinak WORLD OF WARCRAFT FOREVER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
FOR THE HOOOOOOOOOOOOOORDEE!
sokave 31.07.2018 15:55
Keď sme skončili školu a rozlúčili sa ... každý sa vydal svojou cestou v ten okamžik som pociťoval smútok a takú prázdnotu. WOW-ko hrám od začiatku to že časom zmizne je pre mňa dosť ....... nieee je to neprípustné No ako sa tu písalo WOW je pre mnohých z nás tak trochu životný štýl aj keď ho niečo zosadí tak ešte veľmi dlho v nás zostane ... príbeh,spoluhráči a samozrejme zážitky s nimi spojené.
---------------------- FOR THE HORDE-----------------------
cerberos 31.07.2018 18:10
no napsal jsi to krááááásně mé oči co to četli zvlhly že ani tuna kapesníků na to nestačila osušit
sokave 31.07.2018 18:40
@cerberos
prepadla ma nostalgia,ale tunu kapesníku som nepotreboval.....už som starej dedek tak aspoň položím život za hordu ....Hotové.
djmetla 31.07.2018 13:29
WoW má zopár výhod oproti konkurencii. Ako prvý spravil mega boom a druhá a tá najhlavnejšia je LORE. Príbeh hry, ktorý bol známy predtým a stále sa vyvíja. To z neho robí "nezosaditelného". Myslím si že problém nieje vyvinúť hru. Problém je vyvinúť originálnu hru. Na jednu stranu užívatelia očakávajú inú hernú mechaniku a niečo čo ešte nevideli. Na druhú stranu, MMORPG a vôbec RPG majú definované mechaniky, ktoré z hry robia MMORPG resp. RPG. Je zaujímavé že toto sa považuje za nežiadúce. Pritom pri iných žánroch ako je FPS je každému jedno že v Counter-strike sa striela a v CoD tiež. Potom tu je ten príbeh. Myslím si, že je dôležite aby hra prišla už s príbehom, ktorý je dobre známy. Na svete je množstvo universe a príbehov, ktoré by mohli byť použité v novom MMORPG. Napadá ma STAR-TREK, STAR WARS, MARVEL alebo DC. Všetky spoločnosti majú obrovský príbeh, ktorý má obrovský počet liniek. Ale Star Wars tu bol (alebo je) a aj keď je známy nezosadil WoW. Ako je to možné? Ak už máme silný príbeh, naprogramovanú hru vyžaduje to ešte jednú tajnú ingredienciu. Marketing. Vedieť predať hru je veľmi dôležité. Nové hry, ktoré prídu s business plánom rovnakým ako WoW ? Sebevražda. WoW sa dnes platí zo zotrvačnosti hráčov. Osloviť nového hráča je čoraz horšie. Zas Free to play hry vychádzajú z mikrotransakcií, ktoré nemajú dobrú povesť a v podvedomí hráča je stále myšlienka pay to win. Jediný model, ktorý by môhol fungovať je kúp si krabicovku (59,99€) a hraj sa. Marketing by mal využiť Twitch a podobné na propagáciu hry ešte pred vydaním a potom hlavne nesklamať!
Žáner MMORPG nieje mŕtvy. A dovolím si tvrdiť že ešte má čo ukázať.
Celiox 31.07.2018 13:16
WoW má pevné kořeny, které nejdou jen tak zbourat nečím jiným, pro mě osobně je to hra, která zasáhla i do mého osobního života a to tím, že jsem před devíti lety poznal partu lidí, se kterými se bavím dodnes a navštěvujeme se, ne už tak pravidelně, přeci jen roky letí a člověk už má rodinu a tak ale přesto všechno se pořád vídáme a mluvíme spolu na Discordu. Hrajeme i spoustu jiných her ale naše opravdové přátelství nám dalo právě WoWko. A to nejsme nějací hardcore playeři. Znám i případ člověka, který se seznámil s dívkou přes WoW. (on z Čech ona z Finska) a dnes jsou manželé a bydlí ve Finsku. Prostě WoWko už není pro mě jenom hra ale je to etapa života, kterou bych nikdy nevracel zpět. Jestliže, někdy někdo udělá jinou hru třeba lepší, další mladé generace se tam sejdou a zase budou mluvit o tom, jak je to nejlepší, jak poznali lidi atd. já si myslím, že u těchto her nelze udělat žebříček. Je to strašně individuální. Co chceme vlastně hodnotit?
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet