Včera jsme vás informovali o tom, že Blizzard vytvořil fix zabraňující exploitování instancí ve WoW Classic. Šlo o to, že díky exploitu layeringu mohli hráči opakovaně zabíjet a farmit některé moby v dungeonech, ale i bosse bez předchozího opětovného vyčištění dungeonu. Blizzard se zároveň vyjádřil, že hráči, kteří bugu vědomě zneužili, neujdou trestu. Nyní vyšel další bluepost, vyjasňující, kde je podle Blizzardu hranice mezi vědomým zneužitím hodným trestu a pouhým omylem, který se dá přehlédnout.
Taaaaaaakže. Jelikož jsem zaznamenal, že jsou lidé hodně zmatení, vyjasníme si nyní, kde je podle nás hranice mezi trestatelným exploitem a "drobnou nehodou".
Klíčovým faktorem je úmysl. Udělal hráč něco s cíleným úmyslem způsobit glitch a učinil tak, aby mohl exploitovat příslušný glitch pro svůj vlastní prospěch?
Tento nedávný glitch nám dobře poslouží jako ukázka. Hráči, kteří jej zneužívali, museli přistupovat k určitým dost divným metodám, aby glitche dosáhli. A činili tak opakovaně. Žádná rozumná osoba by si nemohla myslet, že hra má tohle opravdu dělat, a hráči, kteří se exploitu účastnili, se museli opravdu hodně snažit, aby glitch způsobili. Bylo zřejmé, že šlo o nezáměrnou chybu, bylo očividné, že je to glitch. A lidé, kteří jej zneužili, naprosto očividně daný glitch zneužívali pro své vlastní obohacení. To je bez diskuze.
Někdo v tomto vlákně zmínil Esfandův náhodný MC reset, který je dost zřejmým příkladem opačného konce tohoto spektra. V tomto případě prostě vstoupili do raidu a instance se zresetovala. Tito hráči neudělali nic záměrného, čím by to sami způsobili, ani si zpětně nevyhledávali konkrétní kroky, jimiž toho lze dosáhnout, aby toho pak mohli zneužít – ve skutečnosti nás o tom dokonce informovali a nepokračovali v instanci, dokud nedostali potvrzeno, že to bylo mimo jejich kontrolu (a že to nebudeme považovat za exploit, pokud budou v instanci pokračovat).
Vedlejší poznámka pro zvědavce: to byl naprosto odlišný bug, který existoval od roku 2004 a dokonce k němu tehdy došlo několikrát. Akorát se to tehdy nevysílalo a neviděly to tisíce diváků.
Ani jedna situace samozřejmě není ideální – snažíme se, jak to jen jde, abychom všem poskytli herní pole, na kterém můžou hrát fér. Ale je pořádný rozdíl mezi "instance se zresetovala a my nevíme proč" a "když provedeme tenhle divný trik, můžeme nekonečně mnohokrát fanrmit tohohle bosse". To je klíčový faktor, který odlišuje nepředvídatelnou událost od exploitu.
Tohle nakonec bylo o dost delší, než jsem čekal, takže to zakončím posledním varováním: hodně záleží na kontextu a na tom, jak se jednotlivé situace od sebe odlišují. A většinou nejsou tyto případy tak snadno rozlišitelné jako výše zmíněné dva případy. Budeme vynášet hodně soudů na základě specific každého exploitu, jakož i na základě jejich celkového dopadu na hru (fráze "chytré užití herních mechanik" původně vzešlo z podobně komplikované situace). Tyto dva případy jsou ty nejzřejmější.
TL;DR: "Nedělejte z nás debily, protože jste moc dobře věděli, co děláte."
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskuze
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet