Jak dlouho nám ještě World of Warcraft vydrží?

/pic/uploaded/konec_wow
World of Warcraft se začal prodávat už v listopadu 2004 a je tu s námi tedy už nepředstavitelných šest a půl roku. Na jednu stranu nejde o nic závratného, mnohým hrám a dokonce i některým MMO by už i v některých zemích mohli legálně „nalít alkohol“, ale na světě není tolik her, kterým by i po tolika letech od svého vydání neustále stoupal počet hrajících (a u WoW je i důležité slovo platících) hráčů. World of Warcraft tedy rozhodně nekončí a ještě tu s námi dlouho bude. Nebo snad ne?

Hry žijí dokud hráči platí

Single playerové hry mají tu nevýhodu, že je málokdo hraje víckrát než několikrát. Pokud nenabízejí nějakou speciální možnost na originální odreagování se nebo naopak multiplayer, většinou brzy omrzí. Studia vydávající tyto hry to většinou řeší chrlením dalších a dalších dílů. Tituly, které jsou v oblibě pořád jsou právě různé multiplayerové akce (Counter Strike, Unreal Tournament) nebo strategie, taktéž pro více hráčú (bude překvapením, když napíšu, že jde hlavně o věci z dílny Blizzardu – Warcraft a Starcraft?). Mimoto bych do této kategorie zařadil různé hry s jednoduchým nápadem a koncepcí, mezi něž v současné době spadají různí mobilní ptáci nebo webové hry typu Farmville a Mafia Wars. I k těm se v článku ještě vrátím. Do příchodu WoW plnilo jeho funkci částečně Diablo, mnoho hráčům se koncepce tohoto RPG v multiplayeru náramně líbila a skrz prastarý Battle.net mohli hrát se svými kamarády. Po příchodu WoWka se však postupně snižovala jejich populace, až nakonec skončila i oficiální podpora. Může se tohle stát i World of Warcraft? Blizzard pořád tvrdí, že jejich next-gen MMO známé zatím jako Titan nebude konkurenčním projektem, ale ani sami vývojáři si nemůžou být jistí reakcí komunity. Jsem přesvědčen, že mezi počtem hrajících platících hráčů WoW a počtu patchů, GM apod. je přímá úměra. Těsně před vydáním Cataclysm měl World of Warcraft 12 milionů předplatitelů. Předpokládám, že se toto číslo ještě zvedlo, avšak dokážu si dobře představit, že možná začalo zase klesat. Ač se mi stále zdá, že všeobecný pocit z Cataclysm je pořád mnohem kladnější než tomu bylo u WotLK, jistě negativní reakce stále slyšet jsou a i ta původní generace WoWkařů hře pomalu „odrůstá“. Teď máme duben, datadisk je na scéně už skoro půl roku a tento týden by měl vyjít první patch, který přidá do hry zase něco nového. Docela dlouhá doba, co? Všimli jste si však někoho, kdo by po patchi opravdu volal? Kdo by se ve hře už tak nudil, protože by měl všechno projité? Blizzard to má dobře spočítané, patch vychází právě včas a jelikož nepřináší až tolik novinek, brzy po něm přijde další.

Kámen úrazu - Složitost nebo jednoduchost?

Trend, na který si mnozí často stěžují, je určitě přibližování hry širším masám. Hra je zjednodušována, to je jasné, ale právě díky tomu do hry přichází mnohem více nových tváří, je jich dokonce tolik, že vyváží případný odchod nespokojených „vanilla WoWkařů“. Tak i tak je ale World of Warcraft pro ty nejběžnější uživatele počítače velice složité. Ruku na srdce, kolik vašich rodičů / prarodičů / příbuzných by bez problémů dokázalo začít hrát WoW, bez jakýchkoli rad? Právě ve složitosti, kteří mnozí ve hře postrádají, může být časem kámen úrazu. Jelikož Blizzard zatím neplánuje nijak výrazně zlepšovat „dětskou“ grafiku (a tím i hardwarové nároky) (což je rozhodně kladný krok), bude hra čím dál více zastarávat a postupem času se objeví hry s podobným designem pouze v prohlížečích (a vsadím botu, že s tím bude mít co do činění Zynga a Facebook). Jak jistě víte, hry typu Farmville jsou zaměřeny ještě na šiřší masy hráčů (a tvrdé jádro je naopak odmítá), navíc po vás nechce měsíční poplatky, dokonce ani poplatky za pořízení. Háček je jinde – v mikroplatbách za větší či menší blbosti – některé jsou pouze vizuálního charakteru, díky jiným lépe porazíte ostatní.

WoW a mikroplatby

WoW se zatím mikroplatbám docela vyhýbá. Vizuální věci jako pety nebo mounty si již nějaký ten pátek koupit můžete, ale nabídka je vše, jen ne širokká. Dle mého názoru, World of Warcraft bude postupně tlačeno do získávání ještě širšího hráčského publika, s čímž se chtě nechtě bude vázat zrušení měsíčních poplatků a zavedení mikroplateb. A to bude jeho zánik… Jenže by asi byl, i kdyby se to nestalo. Pokud se ve World of Warcraft zavedou mikroplatby ve velkém, bude to najednou hra úplně o čem jiném. Pokud se však nezavedou, časem hra začne upadat a stane se okrajovou záležitostí. Kdy? Podle mě to nezpůsobí ani Old Republic, ani Titan, stane se to v horizontu až několika let, ale časem World of Warcraft asi opravdu skončí. Nebo ne?
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Wrent 24.04.2011 16:43

no grafika Minecraft je zas úplně něco jiného - to je úmyslný downgrade.

adsamcik 24.04.2011 16:41

Jinak k těm hrám v prohlížeči... Určitě by stačilo chvilku googlit a nějakou by jsi našel, která je na tom graficky stejně/lépe než wow. I hry na smartphony už vypadají skoro stejně.(Samozřejmě ještě se musí brát v potaz rozlišení, ale i tak). Já už teď místo wow hraju třeba Minecraft....

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet