Recenze Warcraftu III: Reforged

Warcraft 3    Reforged    Recenze

Kontroverze a ostrá kritika jsou přesně to, co obzvláště několik posledních týdnů definuje Blizzard Entertainment. V této souvislosti se v hledáčku kritiků ocitl nedávno vydaný remaster Warcraftu 3. Gigantovi, který je znám hlavně svým příběhem a v naší komunitě vychvalovaným českým dabingem, hráčská veřejnost vyčítá mnoho věcí. Hlavním argumentem těchto negativních recenzí především bývá falešná reklama, která se odvíjí od porovnání demo verze představené na Blizzconu, jež do hráčů zasadila semínko konkrétních očekávání. Z drtivé většiny se však kritika týká dlouhodobějších narážek k herní společnosti jako takové a dalo by se říci, že valná část komunity pouze hledá hůl k bití již zbídačeného zvířete.

Nicméně, díky již umocněnému zážitku se na celou hru dá nahlížet z mnoha úhlů pohledu a všude lze najít jak negativa, tak pozitiva. Od samotného launche již uplynul nějaký ten čas, proto v této recenzi bude na hru objektivně pohlíženo z vícero hledisek, kde ke každému z nich přibyde hodnocení na škále od 1 do 10, následované závěrem a celkovým zhodnocením. V této souvislosti je nutno předem konstatovat, že do hodnocení se nebudou promítat přetrvávající kontroverze a komunitní názory obklopující Blizzard jako takový.

Příběh

Navzdory všem těmto argumentům a nepříjemnostem nelze Warcraftu III: Reforged upřít jednu věc. Úspěšně navázal na nostalgii, kterou hráče uchvátil jeho předchůdce před dvěma desítkami let díky svému propracovanému příběhu. Ačkoli se lore celého univerza posunulo dále, ba i několikrát v jistých ohledech změnilo, stále pokračuje ve svém vývoji a konec je prozatím v nedohlednu.

Příběh Warcraftu 3 je převážně postaven na pádu a temném vzestupu Arthase Menethila, korunního prince lidského království Lordaeron, jenž de facto v celém Warcraftu odstartuje dějovou linii, která je v lore známá jako Třetí válka. Nastává zde odklon od konfliktů Aliance a Staré Hordy a do děje nově vstupuje nemrtvá Pohroma a prastará civilizace nočních elfů, přičemž ani démoni Plamenné legie nezůstávají pozadu ve své roli jednoho ze dvou hlavních antagonistů. Orkská Horda, která se role záporáků chopila v předchozích dílech, se změní k lepšímu, v důsledku čehož do svých řad přivede nové spojence a odstartuje novou éru své existence.

Od Reforged se v tomto ohledu očekávaly nové cutscény a alternace příběhu tak, aby vyhovoval Kronikám. V očích kritiků panuje silný argument, že jsme se těchto vymožeností v samotné kampani nakonec nedočkali. Dalo by se však spekulovat, že se jedná o takovou "menší polopravdu". Je skutečností, že Blizzard do Reforged nakonec nepřidal veškeré prvky, které původně zamýšlel, avšak příběh je v několika významných lore momentech pozměněn tak, aby odpovídal knižním předlohám, jež celému lore daly nový nádech.

Dobrým příkladem může být třeba mise Pád Silvermoonu, kde v originálním Warcraftu III Arthas mimo Silvermoon zabil Sylvanas, oživil ji a následně hlouběji ve městě použil Sluneční studnu (Sunwell) k oživení Kel'Thuzada. Nicméně, v knižních předlohách i v samotném WoW se Studna nacházela na ostrově Quel'Danas, který od Silvermoonu dělilo moře. Arthas využil enormní moci svého meče, Mrazivého smutku (Frostmourne), a vytvořil ledový most, který jeho a Pohromu ke Studni nakonec dostal. Zde také svedl souboj s tehdejším králem vznešených elfů, Anasterianem Sunstriderem, který je v Reforged i se svým mečem item #128820, přítomen i vedle Thaloriena Dawnseekera s item #50048, v jehož případě se jednalo o unikátní přídavek do lore prostřednictvím questové linie quest #24564 ve World of Warcraft: Wrath of the Lich King. I samotný pád a model Sylvanas byly nakonec předělány tak, aby odpovídaly svému protějšku ve videopředloze Warbringers: Sylvanas.

Poté se zde nachází menší detaily, převážně revampy několika map, postav i cutscén. V tomto důsledku se do hry také podívaly postavy kapitánů Falrica a Marwyna, které ve WoW známe jako první dva bosse v dungeonu Halls of Reflection a kteří v Arthasově životě sehráli nemalou roli. Zbytek příběhu jako takového zůstává zcela nepozměněn. Mimo jiné nelze opomenout (bohužel jediný) předělaný cinematic souboje Arthase s Illidanem, ke kterému se Blizzard v minulosti lítostně vyjádřil v tom smyslu, že celý souboj v konečném důsledku působil dojmem Illidanova skonání, přičemž skutečnost byla taková, že navzdory těžké porážce své druhé setkání s Arthasem přežil.

Reforged však nepřichází s dalšími výraznými změnami v příběhové kampani. Je ale krásné vidět, když Blizzard doladil alespoň některé příběhové detaily a mezery, ačkoli od těch ostatních v konečném důsledku upustil. Pokud jste přívrženci lore, i takové malé změny vás dokáží chytit za srdce. Z celkového hlediska umí tento příběh i po mnoha letech okouzlit a s těmi úpravami, na které došlo, zážitek i o to víc umocnit. Velikou škodou proto zůstává, že v tomto ohledu nebyla hra dotažena do úplného konce, jak bylo původně zamýšleno, protože dle mého osobního názoru se právě jedná o aspekt, který člověka umí u celého univerza nejvíce nadchnout. Navzdory tomu se však od Reforged z tohoto hlediska dalo čekat více, ačkoli pro zachování původní autentičnosti lze mít pochopení.

Hodnocení příběhu: 7/10

Grafická stránka

Z hlediska grafické stránky se většinou v mysli jako první vybaví nové modely jednotek, hrdinů, textur a mnoho dalšího. V této souvislosti musím říci, že se Blizzard skutečně snažil, aby odpovídaly svým protějškům z World of Warcraft. Jako příklad viditelně novějšího modelu lze uvést jednotku Akolyty (Acolyte), u kterého jde nyní vidět, že v ruce drží dýku, což přidalo na věrohodnosti jeho útočící animace oproti verzi původní, kde to spíše vypadalo na fackování svých nepřátel. U bludiček (Wisp) je kupříkladu zaostření detailu na jejich průzračné tváře. V kampaních lze třeba zmínit Groma Hellscreama, u kterého si lze všimnout jeho robustní postavy společně s četnými detaily na jeho zbrani, sekeře Gorehowl, přičemž obojí vypovídá o jeho trnité minulosti a neoblomné železné vůli.

Smysl pro detail se především odrazil na mnoha paladinech napříč všemi kampaněmi. Místo toho, aby vývojáři použili jednotný paladinský model a poté každému individuálnímu paladinovi pouze změnili barvu vlasů, nyní lze spatřit mnoho paladinů, které lze jednoduše odlišit tvarem obličeje, stářím, ale i preferencí zbraní (někteří mají například jednoruční zbraň a štít), což jim poskytuje značnou rozdílnost a navozuje pocit, že každý nyní má v příběhu svou konkrétní roli. Stejný princip byl také aplikován na veškeré dreadlordy (Pány děsu).

Co se týče cutscén v kampani, lze říci, že jejich animace jsou ve většině případů krásně zpracované. Mnoho z nich je nyní uzpůsobeno tak, abych umocnily autentický prožitek z hlavních dějových linek, ačkoli značná část komunity čekala něco krapánek odlišného. Jako dobrý příklad poslouží cutscény, kde se Arthas chopí Mrazivého smutku a zabije Mal'ganise. Lze si mnohdy všimnout také jedinečných kamerových záběrů a úhlů, které v původní verzi nebyly přítomné nebo dostatečně nevystihovaly celou situaci. Pozoruhodným bonusem je, že samotné postavy také doslova rytmicky při bližším náhledu hýbou pusou při mluvení, což v mých očích celkem přidává na autenticitě.

V této souvislosti je také záhodno zmínit unikátní prostředí Quel'Thalasu. V původní verzi celé království využívalo šablonu "lordaeronského léta". V Reforged dostala rasa vysokých / krvavých elfů tak nadstandartní péči, že nyní doslova odráží svůj protějšek z WoW, převážně díky unikátnímu modelu tamních stromů a architektury budov.

Poněkud smutný a zvláštní je naopak v tomto ohledu Outland. V kampani celý svět působí dojmem, že se vše odehrává pouze v jeho jediné jeho lokaci, která se ve WoW nazývá Hellfire Peninsula. V rámci konečného příběhu je například uzavírání Magtheridonových portálů záležitostí většiny outlandských lokací s tím, že se Black Citadel (alias Black Temple) nachází v Shadowmoon Valley. V tomto konkrétním případě lze dojít k závěru, že lore bylo ponecháno původní a tedy i nejspíše  původně zamyšlené zcela jinak. Je proto velice zvláštní skutečnost, že se Blizzard Akamu a jeho draeneie rozhodl přetvořit do podoby tzv. Broken (Krokul), jako tomu je WoW, oproti původní verzi, ve které zaujali role Lost-Ones (ztracených a na kost zmutovaných). Celé to působí velmi prazvláštně a lore nadšence to může i poněkud zklamat.

Grafická stránka Warcraftu III: Reforged je naštěstí aspektem, který se dle mého názoru vývojářům skutečně povedl. Někdy bývá těžké si zvyknout na nový model jisté jednotky nebo hrdiny a občas se stane, že si je člověk pomýlí. Lze ale bezpečně konstatovat, že se z hlediska autenticity Warcraftu jedná o pastvu pro oči, přestože se v některých případech může zdát, že tomu tak není. Přinejhorším zde Blizzard ponechal možnost si hru obléknout zpět do starého kabátu.

Hodnocení grafiky: 8/10

Hratelnost

Tento aspekt celého Warcraftu III: Reforged je jedním z těch více kritizovaných a v tomto případě musím s tímto postojem valné části komunity bohužel souhlasit. Hlavním důvodem pro negativní ohlasy v hratelnosti jsou četné bugy. Mezi ty nejvíce rozšířené patří bezdůvodné vyhazování z misí v kampani, problémy s občasnou absencí zvukových stop u hrdinů, náhodné disconnecty v ranked i vlastních hrách a mnoho dalšího. Osobně jsem kromě těchto bugů objevil, že i uživatelské rozhraní si mnohdy začne dělat, co chce, nejčastěji v podobně bezdůvodného zmizení health barů, přestože je mám v nastavení vždy zapnuté. Nejvíce smutnou skutečností nadále zůstává, že některé z těchto bugů byly přítomny už v samotné betě a zůstávají dosud neopraveny, což se projevilo i na kvalitě samotného launche.

Dalším faktorem, který hratelnosti moc nepřidává, je latence nebo lagy, chcete-li. Sám mohu potvrdit, že jsem jak ve vlastních hrách, tak i v rankedech mnohdy zaznamenal s téměř bezproblémovým připojením k internetu bezdůvodný skok lagů vzhůru a očividně nejsem jediný. Tento fakt také potvrzuje přechod mnoha hráčů na síťovou platformu Netease. V podstatě se jedná o Warcraft 3 server provozovaný třetí stranou, který hojně využívají především čínští a korejští hráči. Jedním z přecházejících hráčů je také bývalý několikanásobný mistr WC3 a nyní streamer Manuel Schenkhuizen, známý pod přezdívkou Grubby, kterého mnozí mimo jiné považují za ambasadora Warcraft III komunity.

Co se týká čistě gameplaye jako takového, v kampani například u některých misí panuje jistá nerovnováha. Je to především z důvodu, že Reforged nyní skoro nerozlišuje původní Reign of Chaos a The Frozen Throne. Proto je například možné, že v kampaních, které spadaly pod Reign of Chaos, lze vytrénovat armádu až do údržby (Upkeep) 100, což bylo možné až v The Frozen Throne, zatímco v Reign of Chaos byla tato hodnota ohraničena na 90. Jednotek se to naštěstí téměř nedotklo, takže se s obsidiánovými sochami a ničiteli (Destroyers) v Reign of Chaos kampaních stále nepotkáte. Nicméně při obléhání Silvermoonu máte k dispozici Sylvanas jakožto dalšího hrdinu se schopnostmi Temného střelce (Dark Ranger), který přišel až v datadisku The Frozen Throne. Tento konkrétní případ ale lze na jednu stranu považovat za odůvodněný, jelikož se jedná o drtivý revamp celé mise (viz sekce Příběh).

Kampaně jako takové však stále představují v jistých úsecích výzvu, na kterou je třeba už být trochu zkušenějším hráčem.

Nicméně se žádné jiné výrazné změny nekonaly a při troše štěstí si lze nějakou tu partičku vychutnat naplno. Dalo by se také uvést, že na vině je také špatná optimalizace hry. Je ale především potřeba zohlednit skutečnost, že minulé a především ty přetrvávající bugy nelze přehlédnout.

Hodnocení hratelnosti: 4/10

Herní prvky

Další věcí, díky které Warcraft III utkvěl v paměti a počítačích mnoha hráčů, jsou různé vymoženosti, které umožnily celé hře vyniknout více nejen na RTS poli, ale i v řadách dalších žánrů. Asi nejznámějším z těchto prvků jsou tzv. vlastní hry (Custom Games), které také výrazně přispěly ke vzniku nového herní žánru – MOBA her. Jedná se o možnost pomocí programu World Editor vytvářet mapy s vlastními pravidly a vymoženostmi, které se mohou zcela odklonit od žánru strategií a dát tak vznik unikátním bojovkám, RPG či logickým hrám, a to vše za použití i alterování již stávajících modelů v jádru samotné hry. Vlastní hry jsou v Reforged stále populární a zkrátka si osobně myslím, že je to něco, co jen tak nezestárne.

Mezi další prvky by se daly zařadit vlastní kampaně (Custom Campaigns), unikátní portréty a skiny v multiplayer prostředí, klany (Clans), různé chatovací kanály, záznamy (Replays), možnost filtrace map a žebříček hráčů (ladder). Konkrétně těchto 8 prvků si nyní dovolím rozdělit na dvě kategorie:

1) Existující

Jak už samotný název napovídá, zde můžeme najít herní prvky, které ve hře zůstaly nebo byly nově přidány. Jedná se o chatovací kanály, portréty, skiny hrdinů, záznamy a ban určitých map v multiplayeru.

Princip chatovacích kanálů zůstal víceméně stejný, avšak jejich vizuální stránka oproti starému Battle.netu byla upravena tak, aby se podobala dalším titulům z dílny Blizzardu – v tomto konkrétním případě například WoW nebo Heroes of the Storm.

Hráčské portréty prošly především grafickou úpravou a nyní by měly hráče reprezentovat v novém, lepším rozlišení. Kromě toho byl jejich počet navýšen i o portréty za plnění jednotlivých kampaní, což způsobilo, že ne všechny portréty se nyní dají získat čistě prostřednictvím PvP. Do hry vedle nich byly také přidány i skiny k některým z hrdinů. Jmenovitě lze hrdiny jako Death Knight nebo Demon Hunter nahradit jejich ženskou verzí, případně koupí rozšířené edice ke své rase přidat i významného hrdinu – např. Thralla jako Farseera, Jainu jako Archmage a tak podobně. Skiny hrdinů v původní verzi zcela chyběly, tudíž lze říci, že se jedná o vítané rozšíření.

Replaye, aneb záznamy her, v Reforged zcela pochopitelně zůstaly. I nadále si tímto můžete do detailu analyzovat své / kamarádovy / streamerovy hry.

Setrvala také možnost zakázat určitý počet map v multiplayer prostředí. Jestli se ve výběru najde taková, kterou neradi hrajete, stále máte možnost ji zaškrtnout a nikdy se s ní už nesetkat. Počet banů je však omezen. Samozřejmě máte možnost si vše kdykoli rozmyslet.

2) Již / prozatím neexistující

Stejně jako jin a jang, ani bod 2 neslouží jako nic jiného než jako doplňující protiklad k bodu 1, kde se podíváme na prvky, které se v původní hře vyskytovaly a v Reforged po nich není ani vidu, ani slechu. Jde o klany, žebříček hráčů a vlastní kampaně.

Co se týká klanů a žebříčků, Blizzard oznámil, že vývojáři pracují na jejich vylepšení a do hry se podívají v některém z nadcházejících patchů. Je však nutné podotknout, že vaše skóre je stále započítáváno.

Na první pohled by se mohlo zdát, že Blizzard zcela zanevřel na vlastní kampaně, které u mnoha hráčů byly velice oblíbené. Narozdíl od vlastních her zde cíleně plníte zcela nově navržený příběh a mise, kterým se fantazie nekladou. Nicméně, v původní verzi (konkrétně v TFT) byly součástí herního menu a v Reforged je z tézo pozice Blizzard vyšachoval. Zajímavým faktem ale zůstává, že ve World Editoru je stále možnost vlastní kampaně vytvářet. Tudíž lze předpokládat, že se časem do herního menu jako samostatná položka vrátí, anebo budou přístupné přes vlastní hry.

V Reforged se herní prvky dočkaly buď zcela nových funkcí a obohacení, nebo nebyly (některé prozatím) implementovány vůbec. Přestože se k těm prvkům, které ve hře nyní chybí, nedostalo jiného vyjádření než "Soon", tak lze pouze doufat, že na ně Blizzard nezanevřel nebo v konečném důsledku nezanevře. Skutečností však nadále zůstává, že již existující či přidané prvky stále nabízí dostatek unikátního herního obsahu a lze si vybrat dle vlastní libosti, kterou cestou se vydáte.

Hodnocení herních prvků: 6/10

Závěrem

Přestože se Reforged stal předmětem a ke vší smůle hlavním terčem kritiky Blizzardu, hra jako taková minimálně základní očekávání naplnila. Aktualizované modely a kampaně představují hru ve zcela novém kabátě, zatímco si je stále schopna zachovat svůj původní nádech, kterým v minulosti ohromila hráčskou komunitu. Nicméně nelze veškerou negativní kritiku popřít, ať už se jedná o otravné a mnohdy i stále neopravené bugy a jiné technické komplikace. Nelze také vyloučit, že některá očekávání měla nastavenou laťku vysoko i díky tomu, že žánr RTS už není tak populární, jako býval v minulosti, a Warcraft III: Reforged, jakožto jeden z původních tahounů celého žánru, tímto nešťastně na sebe vzal břímě jako jedna z posledních nadějí na jeho oživení.

Hra jako taková nabízí unikátní, avšak zároveň i kouzlo původního zážitku, především pro hráče, jejichž očekávání se točilo převážně kolem grafického revampu, a kteří si touží starší hru vyzkoušet "nanovo". Obrovskou předností je hlavně přítomnost většiny původních herních prvků, které hře dodaly a stále dodávají autenticitu. Nicméně, pokud si hru chcete skutečně vychutnat ve zcela původní podobě, můžete se Reforged obloukem vyhnout.

Konečné hodnocení: 6/10

Klady:

• Grafika (kvalita, originalita modelů atp.)