Úvaha: příběh World of Warcraft teprve začíná

http://media.wowfan.cz/uploaded/uvaha_logo
Já vím, já vím. Když jste viděli název článku, museli jste si určitě říct, že jsem každý datadisk naivní a prostě jen věřím, že to bude jen lepší. Na mou obhajobu musím říci, že Mists of Pandaria jsem zatracovala, kopala jsem kolem sebe a prohlašovala, jak s WoWkem končím a že na nějaké blbé pandy prostě nesáhnu. Světe div se, z Mists of Pandaria se vyklubal jeden z nejlepších datadisků vůbec jak z hlediska příběhů a zvratů, tak i z hlediska hratelnosti. Spoustu dungeonů, mnoho reputací a daily questů, které nás zaměstnávaly první měsíce hraní, a jakmile se zdálo, že už není ve hře co dělat, nastoupil nový patch plný dalších novinek. A pak další a další. Vždy bylo co dělat a Pandaria nakonec do světa Azerothu zapadla dokonale. Bavila nás a já na ni vzpomínám s láskou. Pak byl oznámen Warlords of Draenor. Úvodní video mi vyrazilo dech. Možnost podívat se na Draenor? Vidět Shadowmoon Valley a Talador v celé své kráse? Nové modely hratelných ras? Vlastní pevnost? Proboha, co se na tomhle může pokazit?! Všechno. Úvodní questová linie v Tanaan Jungle a příběhy, které nás doprovázely lokacemi, byly božské. Nestalo se mi, že bych se během levelování nudila. S hlavním příběhem už to ale tak veselé nebylo. Nejenže Blizzard zapomínal na zápletky, které dříve nastínil, a nakonec z nich vůbec nic nebylo, ale co bylo úplně nejhorší, pokud jste neměli guildu, se kterou jste mohli raidovat, neměli jste ve hře za chvíli co dělat. Ano, Garrisons se z počátku zdály neuvěřitelně zábavné a návykové. Jenomže z MMO hry se stala single playerovka. Hráči zůstávali ve svých pevnostech, občas se zalogovali do hry, aby rozdali úkoly followerům, ale už neměli proč zůstávat. Garrison nabízel jeden větší daily quest a vy jste mohli jen přemýšlet, jaké achievementy půjdete dokončit, jaké dungeony můžete už poněkolikáté jít a jestli půjdete znovu farmit mounty. A obsah? Menší patch, který přinesl selfie kameru a propojení s Twitterem. První a poslední velký patch obsahoval Tanaan Jungle a naval missions. Good job, Blizzard. Držel jsi dva roky datadisk, který měl jen jeden velký patch a žádný obsah. Výsledek? Promrhaný potenciál datadisku. Poprvé za dobu, co hraji WoW, jsem přestala platit po dvou měsících. Proto jsem po oznámení Legionu byla skeptická. A dokonce jsem si o sobě začala myslet, že už nedokážu být tím pravým fanouškem World of Warcraft a že pomalu asi přejdu i k jinému fandomu. Ovšem… … pokud sledujete novinky na našem webu, musí alespoň pár lidí napadat to samé. Blizzard se začíná poučovat ze svých chyb. Nedávno prohlásil, že pochopili, jak moc důležité je hráčům dávat pravidelný obsah. Datadisk ještě ani není venku a Blizzard už ohlásil první patch. A přímo v novince o Return to Karazhan prohlásili, že už nikdy nechtějí obětovat obsah aktuální hry na úkor vývoje nového datadisku. Na WoWfan jsem původně přišla jako lore redaktor. Za poslední roky dělám tak trochu všechno (až na PvP), ale většina z vás ví, že příběh je to, co mě u World of Warcraft drží a že mé srdce bije pro Warcraft hlavně díky lore. Abych byla upřímná, má první reakce na nadcházející datadisk nebyla nejlepší: „Zase někoho oživili? Proboha, Warlords of Draenor byla jen příprava na Legion? Artefakty z hlediska příběhu nedávají smysl! A ty questy s Artefakty jsou příšerně nudné! Blizzard už není schopen být originální.“
Zlomilo se to? Ano. Ale trvalo to dlouho. Prvním literárním počinem k Legionu měl být právě Illidan od Williama Kinga. Illidan je pro mě velmi zprofanovaná postava a tak jsem o tuto knihu větší zájem nejevila. Ale když jsem viděla, že konečně někdo vidí Illidana takového, jaký je a nesnaží se ho omlouvat, věděla jsem, že King ho bude schopen napsat uvěřitelně. První Warcraft kniha s hodně kvalitním temným podtónem? Nevím jak pro vás, ale pro mě rozhodně ano. Poté přišly web komiksy. Blizzard se k tomuto počinu uvolil s příchodem Warlords of Draenor. Web komiksy byly volně ke stažení a každý si je mohl přečíst. Zatímco ve Warlords of Draenor sloužily pro představení postav a nebyly ničím extra zajímavé (až na výborný výtvarný styl), web komiksy vytvořené pro Legion doplňují příběh opravdu významně. Magni Bronzebeard se probírá ze svého spánku a vydává se pátrat po odpovědích do Ulduaru. Kdo je nyní ve hře, ví, že tento komiks navazuje na questovou linii. Highmountain: A Mountain Divided nám vysvětluje, jak vlastně začaly rozbroje mezi drogbary a Highmountain klanem. A také proč se vydáváte do dungeonu Neltharion’s Lair pro Hammer of Khaz’goroth. Proč Nightborne spolupracují s Plamennou Legií a Suramar je pod jejich nadvládou? Měli snad na vybranou? A jak se se smrtí svého otce vyrovnává Anduin Wrynn? Tyto komiksy už nejsou jen nějakým bonusem, který si můžete a nemusíte přečíst, jako tomu bylo v případě WoD komiksů a stejně jste měli pocit, že vám nic neuteklo. Legion komiksy jsou však něco jiného. Ve hře si řeknete, že vše doženete během questů, ale jakmile se vám tyto kousky dostanou pod ruku, obohatí to nejen váš pohled na celý datadisk, ale i na to, co se v něm děje. Zatím vám může přijít, že tu popisuji něco, co už asi sami dávno víte. Možná trochu. Ale já se ještě nedostala k Harbingers a Tomb of Sargeras. Animovaná videa začala svou cestu se Seven Burdens of Shaohao, příběhem pandarenského císaře, který byl nucen se postavit všem negativním entitám zvaným Sha. V tu chvíli jsme všichni doufali, že Blizzard s tím jen tak neskončí. Neskončil. Lords of War byly úžasným počinem, který se podíval zblízka na příběhové pozadí hlavních postav Warlords of Draenor. Mnoho materiálů k tomuto datadisku byly předzvěstí vydařeného a temného příběhu. Ten však zůstal nerozpracován a nedokončen na úkor nové expanze. A chybějící obsah Warlords of Draenor Blizzard omlouvá právě tím, že netušili, jak dlouho jim zabere vývoj Legionu. Že by se měli sakra snažit, aby byl Legion dobrý? To by tedy vážně měli. Ovšem… z mé strany skepse opadává. A byla definitivně rozbořena audio knihou Tomb of Sargeras. Většinou jsem to já, kdo píše a nechává fanoušky čekat na další část. Prostě neznám ten pocit, kdy fanoušci žádají další díl a nemohou se dočkat. Nikdy jsem se totiž do žádného textu nedokázala zažrat natolik, abych byla schopna nějakou stránku stále aktualizovat nebo otravovat přímo autora, kdy už se teda uráčí vydat další část. Za těch několik let se to povedlo jedinému člověku: Bellatrix. Proč? Překládala Tomb of Sargeras. Netuším, jestli je to její češtinou, že to působí tak přirozeně, ale dle jejích slov Robert Brooks opravdu umí. A teď se konečně dostáváme k jádru celé věci. Skepse ohledně nového datadisku u mě trvala už od jeho oznámení. Což je celkem dlouho. A trvala i na přednáškách v Chotěboři, kdy jsem se o Legionu nevyjadřovala nijak přívětivě ať už kvůli Artefaktům nebo questovým liniím… nebo nesmyslně navráceným postavám. Po přečtení Tomb of Sargeras se můj názor na nový datadisk rapidně změnil.
Nejenže se Robertovi povedlo na pár stránkách vytvořit dílo lepší a kvalitnější než většina Warcraft knih… on i postavám vdechl život a uvěřitelnost. Zatímco mnoho Warcraft knih bych nedoporučila nikomu, kdo se o Warcraft nezajímá, Tomb of Sargeras bych doporučila i naprostému neznalci herního universa. Každou větu jsem hltala a marně jsem hledala nějakou, která by se dala s klidným svědomím vymazat. Nenašla jsem ji. I když jsem si přála, aby byl příběh přeci jen o trochu delší, věděla jsem, že v knize by už se celý náboj ztratil. Přesto si přeji, aby se Robert Brooks přestal omezovat pouze na povídky a zkusil i knihu. Protože málokdo má talent vám přiblížit i postavy, které jste před tím nenáviděli, a pochopit je nebo dokonce začít milovat. A jak jsem tak četla a hltala každou větu, uvědomila jsem si, že jsem zase fanoušek Warcraftu. Zase s nadšením čekám další část příběhu ať už v komiksové, knižní nebo herní podobě. A začíná mi docházet, že příběh Warcraftu pro mě neskončil s Wrath of The Lich King, jak jsem si původně myslela a cítila to tak. Vracíme se na Broken Isles a čím dál více se napojujeme zpět na příběh Warcraftu III. Legie se vrací. Hrdinové umírají a i mezi záporáky to pořádně skřípe. Zatímco předchozí datadisky nebyly ani tak temné a necítili jste z nich hrozbu větší než to, co se skrývá v raidu, Legion klade důraz na to, že zkáza nepostihne jen nový kontinent. Ovlivní všechno a všechny. Ještě i donedávna jsem tvrdila, že Warcraft neumí být temný. Na to, jakými nebezpečenstvími si Azeroth prošel, bylo až příliš málo obětí. Broken Shore mi však dokázalo, že to tak není. Příběh se začíná teprve rozjíždět. Jestli Blizzard udrží příběhové tempo, zvládne vydávat patche a dodrží, co slíbil… pak máme možná zaděláno na jeden z nejlepších datadisků. Stále více se nemohu zbavit pocitu, že příběh World of Warcraft nekončí. Ba naopak. Teprve začíná.

Naposledy upravil/a Bellatrix 22.08.2016 v 23:03:48.

Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Bellatrix 22.08.2016 23:07

Svatá pravda. A nic to nedokazuje lépe, než že Legion je snad konečně datadisk, který mě přiměje konečně zakotvit na offiku. Jo, a ještě chci poděkovat za vlídná slova ohledně mého překladu. Až by mi i slzička ukápla. Stay Khadgar!

Šéfredaktor WoWfan.cz

Draculla 22.08.2016 22:50

Príbeh len začína....Démoni v Outlande začínajú summonovať Metzena!http://i.imgur.com/YKSy3BI.jpg

Zug 22.08.2016 22:24

Muradin
Celkově jsem hlavně rád, že se už snad lidé aspoň částečně přenesli, že WotLK už je pryč. Samozřejmě to byla super expanze, ale to bylo furt Arthas,Arthas, Arthááááás, Lich King, LICH KING, Arthas a nic jiného! V jednu chvíli jsem ho měl pěkně znechucenej
https://www.youtube.com/watch?v=xqWJNu-IllU

Muradin 22.08.2016 22:17

Celkově jsem hlavně rád, že se už snad lidé aspoň částečně přenesli, že WotLK už je pryč. Samozřejmě to byla super expanze, ale to bylo furt Arthas,Arthas, Arthááááás, Lich King, LICH KING, Arthas a nic jiného! V jednu chvíli jsem ho měl pěkně znechucenej Jinak ti musím znovu poděkovat. Docela dost jsi mi zvedla náladu a znovu připomněla proč mám Warcraft rád.

Esperanta 22.08.2016 21:57

Lidi, já čumim. Já si myslela, že mě začnete kamenovat a vám se ta úvaha líbí. Tak to jsem nečekala.

Zug 22.08.2016 21:55

Kaspo? Proč by si sakra obléhal díru v zemi? O.o

Kaspo 22.08.2016 21:49

Neviem, kto si, ale absolútne s tebou súhlasím vo sšetkom, čo si hovorila. Aj keď na offi som sa dostal až na SoO a pandy som nechcel ani len na oko skúsiť opak sa stal pravdou. Pre mňa boli pandy jedným z naj expanzií, ak nie vôbec naj ,(možno je to tým, že som bol presýtený WoTLK-om) Ale späť k veci.WoD všetci sme dúfali a a čakali aký cool budú Warlodi a príbeh, ktorý nám vyrazí dych. Jediné, čo vyrazilo dych bola nuda, ktorý priniesol. Po farma v HC dung, prišla nudná farma HM. Skutočne nič nové raid nepriniesol. Čo je asi najzaujímavejšie, že najviac ma bavil BRF, ktorý som si prešiel len pár krát, ako HFC.Potom, čo bol ohlásený LEGION, čakal som všetko. Povedal som si, že to nemá zmysel. A dlho, dlho som nehral. Vrátil som sa až na PEDO-week , ani extra nečakal. Lebo natlačiť všetko do jednej zóny je proste bulshit. K Legion som bol skepický, ale skeptickosť vyvracia LORE. Audio kniham je AWESOME, Harbringers cool a Return of Karazhan? (Tajne dúfam, že Jaina sa spojila s Légiou, aby zničila hordu a príde Siege of Theramore).Proste verím tomu, že LEGION bude cool.

Zug 22.08.2016 21:46

Hezký článek. A dokonce se i s ním docela ztotožňuji. U WoD jsem měl hype jak na nikdy na nic. Konečně hnědí orkové! Grommash a spol., Karabor! SUPER!.Karabor měl být původně hlavní alianční hub a co se stalo? Ta věc spíš připomíná Black Temple. Všude je mrtvo.Grommash se objevil asi tak třikrát. Na záporáka (na záporáka jeho kalibru. Vždyť to je zatracenej Hellscream!) dost málo. Takovej Artý se objevil pomalu v každým 3 questu.70% Warlordů bylo K.I.A. před selfie patchem. Jediní, kdo dělali svému jménu čest, byli Gul'dan, Blackhand a Ner'zhul.Legion jsem ze začátku moc nevěřil. Ale oni opravdu vypadají že se poučili. WoD trpělo na nedostatek obsahu (*cough* Ape- Apexis ...*cough*). Jak tak zatím koukám, to asi u Legion nehrozí. Už teď se díky invazím nenudím. A to ten datáč ještě ani nezačal.Takže jak jsi řekla. Pokud to tak udrží, tak má Legion šanci stát se nejlepším datadiskem vůbec. Jenom to nepokonit.

Esperanta 22.08.2016 21:36

Muradin
Trochu to vypadá jakoby Blizzard až teď začal na WoW doopravdy pracovat.
Úplně přesně tenhle pocit z toho mám i já a proto ten článek i vznikl! Díky moc!

Muradin 22.08.2016 21:30

Fajn článek. Ve většině s tebou musím souhlasit (i když já jsem nebyl takový skeptik ). Jako s Legion se Blizzard fakt ukazuje. Jak v lore tak v gameplayi. Trochu to vypadá jakoby Blizzard až teď začal na WoW doopravdy pracovat Snad to bude i takhle pokračovat. A doufám že se objeví více knih jako Illidan!Děkuji.

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet