Vzestup a pád
Od vydání World of Warcraft v listopadu roku 2004, přes uvedení prvního datadisku The Burning Crusade v lednu 2007, až po říjen 2010, kdy už byl vydán druhý datadisk Wrath of the Lich King i v Číně popularita hry stále rostla a úměrně tomu přibývali i aktivně platící hráči na oficiálních serverech. V té době i bez započítání hráčů hrajících na free serverech dosáhl počet předplatitelů svého vrcholu, což v tomto případě bylo číslo o něco vyšší než 12 milionů. Toto číslo se poté stalo pomyslnou hranicí, kterou se už nikdy nepodařilo překonat, a počet předplatitelů začal pomalu klesat. Po vydání třetího datadisku nesoucího název Cataclysm v prosinci 2010 začali hráči pozvolna ubývat a v srpnu roku 2012 bylo platících hráčů už jen 9,1 milionů. Tento úbytek nezapříčinil jen samotný datadisk, ale i další faktory. Blizzard v datadisku sice aktualizoval celý Azeroth, ale zároveň přidal jen pět levelů, což je o polovinu méně než u předchozích datadisků a finální obsah taky mezi fanoušky moc nezabodoval. Začala se ve větší míře objevovat nová konkurence jak na poli klasických MMORPG (Rift), tak i mimo něj v podobě Free/Pay to Play her. Taky klasičtí hráči, kteří hráli už dlouhou dobu, dospěli a přestali mít na hraní čas a chuť. Taktéž sílily hlasy tvrdíce, že hra je neustále zjednodušována a volající po bojkotu, dokud nedojde k nápravě. Nic netrvá věčně a ani hry se neudrží svou popularitu donekonečna a jednou skončí. Přece jen to bylo už 8 let od vydání základní verze World of Warcraft.Zmařené naděje
Ale po vydání čtvrtého datadisku Mists of Pandaria v září 2012 se stalo nečekané. Počet platících hráčů poprvé od roku 2010 stoupnul. A to rovnou o 900 tisíc na 10 milionů předplatitelů. To nikdo nečekal a Blizzard mohl začít jásat. Staré české přísloví ale praví: „Neříkej hop, dokud nepřeskočíš,“ a lidé v Blizzardu řekli: „Hop!“ dříve, než doskočili. A hořce na to doplatili. Po počátečních úspěších nastal největší a nejrychlejší odliv hráčů v celé historii World of Warcraftu. Dle nejnovějších čísel z tohoto měsíce odešlo za necelý rok ze hry více než 2,3 milionů hráčů a vypadá to, že jestli se tvůrci rychle neseberou a neprovedou ve hře zásadní změny, bude úbytek pokračovat.Finanční stránka WoW
Z událostí několika posledních měsíců mám však dojem, že Blizzard dělá velkou chybu tím, že se snaží odliv hráčů vykompenzovat mikrotransakcemi ve hře. Zdá se, že čím více hráčů odchází, tím více věcí přibývá v oficiálním e-shopu, ať už jde o non-combat pety, mouty nebo jiné doplňky. A já se ptám, je dobré chtít po hráčích, aby si koupili hru, všechny datadisky, měsíčně platili nemalé částky na poplatcích a ještě navíc z nich tahat peníze za drobnosti do hry? Není toho už trochu moc? Někteří z vás mohou namítat, že je vše dobrovolné. Kdo nechce hrát, nemusí. Kdo chce začít, může to vyzkoušet až do 20. úrovně zdarma a popřípadě přestat, aniž by musel cokoliv platit. Kdo si chce koupit hru a datadisky, může je koupit levně při speciálních akcích. A kdo si nechce zakoupit doplňky, nemusí. Nejsou povinné a jejich koupě závisí čistě na hráči. Já si však myslím, že Blizzard má vše dobře spočítané. Takovéto „speciální“ věci znamenají prestiž a lidé je budou kupovat, jen aby se ve hře mohli předvést. Navíc se mi zdá, že i tvůrci cítí blížící se konec a chtějí ze hry vytěžit, co se dá. Proto nezbývá než doufat, že se pletu, a že se osud naší oblíbené hry v dobré obrátí, tvůrci dostanou rozum a čísla hráčů se zvednou stejně jako fénix z popela. Nebo pomyslnou štafetu po WoW rovnou přebere připravované next-gen MMORPG Titan? Toť otázka. Ale nesmíme zapomínat, že World of Warcraft je stále velice populární, dokázal porazit všechny dosavadní vyzyvatele (Warhammer Online, Star Wars: The Old Republic, Age of Conan, Lord of the Rings Online aj.) a své první pozice mezi placenými MMORPG hrami se drží zuby nehty.Počty předplatitelů v kostce zdroj
- listopad 2004 - vydání WoW v USA a Australasii
- únor 2005 - vydání WoW v Evropě
- leden 2008 - 10 mil. hráčů (2 mil. v Evropě, 2,5 mil. v Severní Americe a 5,5 mil. v Asii) - Blizzard děkuje za dosavadní podporu
- říjen 2008 - 11 mil. hráčů - WotLK beta - Mike Morhaime, spoluzakladatel Blizzardu, děkuje a cítí se poctěn zájmem hráčů
- září 2009 - stále 11 mil. hráčů - problémy v Číně
- říjen 2010 - 12 mil. hráčů - WotLK konečně v Číně; očekávání Cataclysmu
- březen 2011 - 11,4 mil. hráčů - po začátku Cataclysmu - pokles hráčů, ale vzestup příjmů Blizzardu
- srpen 2011 - 11,1 mil. hráčů - Blizzardu zaznamenal nárůst počtu accountů v souvislosti se Starter Edition; Mike Morhaime tvrdí, že novým obsahem chtějí udržet současné hráče a přitáhnout zpět odchozí a nové hráče
- listopad 2011 - 10,3 mil. hráčů - ztráty v Číně (banování gold-sellerů); očekávání nárůstu hráčů po vydání nového obsahu
- únor 2012 - 10,2 mil. hráčů - očekávaný vzestup spolu s vydáním MoP; konkurence v podobě SW: ToR; označení Annual Passu jako úspěchu
- květen 2012 - 10,2 mil. hráčů - nic se nezměnilo, čeká se na MoP
- srpen 2012 - 9,1 mil. hráčů - úbytek hlavně v Asii a Evropě; přechod hráčů k Diablu III; stále se čeká na MoP
- listopad 2012 - 10 mil. hráčů - vydání MoP; v Číně opět 1 mil. hráčů (skoro stejně jako za dob tBC)
- únor 2013 - 9,6 mil. hráčů - MoP zjevně pomohlo jen dočasně
- květen 2013 - 8,3 mil. hráčů - nejvíce v Asii; Blizzard počítá s propadem předplatitelů, a proto chce zajistit lepší podmínky pro start ve hře pro navrátilce i nováčky; objevuje se velká konkurence ve Free to Play
- srpen 2013 - 7,7 mil. hráčů - WoW stále jedničkou na poli placených MMORPG
Naposledy upravil/a Serwak 23.08.2013 v 20:42:06.
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskuze
Draculla 26.08.2013 12:54
Veľmi pekný článok a ešte ak chcete presnejšie čísla predplatiteľov už od jeho releasu tak sa pozrite na toto: http://www.statista.com/statistics/208146/number-of-subscribers-of-world-of-warcraft/
Draculla 26.08.2013 12:44
Harant 26.08.2013 11:08
HonkL 25.08.2013 23:13
HonkL 25.08.2013 23:11
Moje teorie je ta: Kdyz wowko zacinalo tak to hral skoro kazdy. Epicky pribeh. A v te dobe nebylo moc konkurenci. Kazdym datadiskem se clovek vzdaloval od toho bodu kdy na to byl maximalne zavisli. A clovek ten bod chce zase nekdy dosahnout. Ale pokrok mu to nedovoluje tak casem skonci. Taky bych se nejradeji vratil do budu kdyz jsem na tom nejvice zavisli jelikoz ta hra mne bavila na maximum. 2 vec je ta. Ze za doby vanily, TBC, wotlk to hrali predevsim lidi kolem 15-25. Po 6 letech se jejich zivoty posunuly a uz nemaji cas na hrani.
riven 25.08.2013 22:38
ano pardon burning crusade :-) ale v tych casoch som si vsimal este jednu vec wow komunita bola taka...ako by som to povedal ...sudrznejsia?zapalenejsia?Stacilo aby sa na servery objavil nejaky ninja looter a hned bol toho plny world chat a chlapik si uz nazaraidoval pretoze ho do guildy viac nikdo nezobral.Guildy sa navzajom poznali vedeli akych maju hracov,ake pouzivaju setupy,ake taktiky...boli hrdy na svojich spoluhracov, dokonca existovali lovci lebiek ktory prehovarali ludi na prestupy a tak. Teraz my pride wowko dost neosobne je to uz len a len hra.....
milanko 25.08.2013 14:06
Nightward 25.08.2013 12:18
riven 25.08.2013 12:08
Osobne si myslim ze wowku najviac najviac uskodila blizzard politika equip pre kazdeho Moje najkrajsie zazitky su z cias burning blade (tym nemyslim ze ostatne datace niesu fajn)ked sme skladali karazan a okolo mna prefrcal chlapik v T5 alebo T6 isiel som si oci vyocit a povedal som si pani to musi byt macher ten musel zazit dobrodrustiev na raide toto asi odstrelilo wowko.
Wolfox 24.08.2013 10:55
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet