Vzestup a pád
Od vydání World of Warcraft v listopadu roku 2004, přes uvedení prvního datadisku The Burning Crusade v lednu 2007, až po říjen 2010, kdy už byl vydán druhý datadisk Wrath of the Lich King i v Číně popularita hry stále rostla a úměrně tomu přibývali i aktivně platící hráči na oficiálních serverech. V té době i bez započítání hráčů hrajících na free serverech dosáhl počet předplatitelů svého vrcholu, což v tomto případě bylo číslo o něco vyšší než 12 milionů. Toto číslo se poté stalo pomyslnou hranicí, kterou se už nikdy nepodařilo překonat, a počet předplatitelů začal pomalu klesat. Po vydání třetího datadisku nesoucího název Cataclysm v prosinci 2010 začali hráči pozvolna ubývat a v srpnu roku 2012 bylo platících hráčů už jen 9,1 milionů. Tento úbytek nezapříčinil jen samotný datadisk, ale i další faktory. Blizzard v datadisku sice aktualizoval celý Azeroth, ale zároveň přidal jen pět levelů, což je o polovinu méně než u předchozích datadisků a finální obsah taky mezi fanoušky moc nezabodoval. Začala se ve větší míře objevovat nová konkurence jak na poli klasických MMORPG (Rift), tak i mimo něj v podobě Free/Pay to Play her. Taky klasičtí hráči, kteří hráli už dlouhou dobu, dospěli a přestali mít na hraní čas a chuť. Taktéž sílily hlasy tvrdíce, že hra je neustále zjednodušována a volající po bojkotu, dokud nedojde k nápravě. Nic netrvá věčně a ani hry se neudrží svou popularitu donekonečna a jednou skončí. Přece jen to bylo už 8 let od vydání základní verze World of Warcraft.Zmařené naděje
Ale po vydání čtvrtého datadisku Mists of Pandaria v září 2012 se stalo nečekané. Počet platících hráčů poprvé od roku 2010 stoupnul. A to rovnou o 900 tisíc na 10 milionů předplatitelů. To nikdo nečekal a Blizzard mohl začít jásat. Staré české přísloví ale praví: „Neříkej hop, dokud nepřeskočíš,“ a lidé v Blizzardu řekli: „Hop!“ dříve, než doskočili. A hořce na to doplatili. Po počátečních úspěších nastal největší a nejrychlejší odliv hráčů v celé historii World of Warcraftu. Dle nejnovějších čísel z tohoto měsíce odešlo za necelý rok ze hry více než 2,3 milionů hráčů a vypadá to, že jestli se tvůrci rychle neseberou a neprovedou ve hře zásadní změny, bude úbytek pokračovat.Finanční stránka WoW
Z událostí několika posledních měsíců mám však dojem, že Blizzard dělá velkou chybu tím, že se snaží odliv hráčů vykompenzovat mikrotransakcemi ve hře. Zdá se, že čím více hráčů odchází, tím více věcí přibývá v oficiálním e-shopu, ať už jde o non-combat pety, mouty nebo jiné doplňky. A já se ptám, je dobré chtít po hráčích, aby si koupili hru, všechny datadisky, měsíčně platili nemalé částky na poplatcích a ještě navíc z nich tahat peníze za drobnosti do hry? Není toho už trochu moc? Někteří z vás mohou namítat, že je vše dobrovolné. Kdo nechce hrát, nemusí. Kdo chce začít, může to vyzkoušet až do 20. úrovně zdarma a popřípadě přestat, aniž by musel cokoliv platit. Kdo si chce koupit hru a datadisky, může je koupit levně při speciálních akcích. A kdo si nechce zakoupit doplňky, nemusí. Nejsou povinné a jejich koupě závisí čistě na hráči. Já si však myslím, že Blizzard má vše dobře spočítané. Takovéto „speciální“ věci znamenají prestiž a lidé je budou kupovat, jen aby se ve hře mohli předvést. Navíc se mi zdá, že i tvůrci cítí blížící se konec a chtějí ze hry vytěžit, co se dá. Proto nezbývá než doufat, že se pletu, a že se osud naší oblíbené hry v dobré obrátí, tvůrci dostanou rozum a čísla hráčů se zvednou stejně jako fénix z popela. Nebo pomyslnou štafetu po WoW rovnou přebere připravované next-gen MMORPG Titan? Toť otázka. Ale nesmíme zapomínat, že World of Warcraft je stále velice populární, dokázal porazit všechny dosavadní vyzyvatele (Warhammer Online, Star Wars: The Old Republic, Age of Conan, Lord of the Rings Online aj.) a své první pozice mezi placenými MMORPG hrami se drží zuby nehty.Počty předplatitelů v kostce zdroj
- listopad 2004 - vydání WoW v USA a Australasii
- únor 2005 - vydání WoW v Evropě
- leden 2008 - 10 mil. hráčů (2 mil. v Evropě, 2,5 mil. v Severní Americe a 5,5 mil. v Asii) - Blizzard děkuje za dosavadní podporu
- říjen 2008 - 11 mil. hráčů - WotLK beta - Mike Morhaime, spoluzakladatel Blizzardu, děkuje a cítí se poctěn zájmem hráčů
- září 2009 - stále 11 mil. hráčů - problémy v Číně
- říjen 2010 - 12 mil. hráčů - WotLK konečně v Číně; očekávání Cataclysmu
- březen 2011 - 11,4 mil. hráčů - po začátku Cataclysmu - pokles hráčů, ale vzestup příjmů Blizzardu
- srpen 2011 - 11,1 mil. hráčů - Blizzardu zaznamenal nárůst počtu accountů v souvislosti se Starter Edition; Mike Morhaime tvrdí, že novým obsahem chtějí udržet současné hráče a přitáhnout zpět odchozí a nové hráče
- listopad 2011 - 10,3 mil. hráčů - ztráty v Číně (banování gold-sellerů); očekávání nárůstu hráčů po vydání nového obsahu
- únor 2012 - 10,2 mil. hráčů - očekávaný vzestup spolu s vydáním MoP; konkurence v podobě SW: ToR; označení Annual Passu jako úspěchu
- květen 2012 - 10,2 mil. hráčů - nic se nezměnilo, čeká se na MoP
- srpen 2012 - 9,1 mil. hráčů - úbytek hlavně v Asii a Evropě; přechod hráčů k Diablu III; stále se čeká na MoP
- listopad 2012 - 10 mil. hráčů - vydání MoP; v Číně opět 1 mil. hráčů (skoro stejně jako za dob tBC)
- únor 2013 - 9,6 mil. hráčů - MoP zjevně pomohlo jen dočasně
- květen 2013 - 8,3 mil. hráčů - nejvíce v Asii; Blizzard počítá s propadem předplatitelů, a proto chce zajistit lepší podmínky pro start ve hře pro navrátilce i nováčky; objevuje se velká konkurence ve Free to Play
- srpen 2013 - 7,7 mil. hráčů - WoW stále jedničkou na poli placených MMORPG
Naposledy upravil/a Serwak 23.08.2013 v 20:42:06.
Chcete si povídat o World of Warcraft? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.
Diskuze
Serwak 23.08.2013 20:44
Sh4d0w 23.08.2013 19:25
srpen 2012 - 9,1 mil. hráčů - úbytek hlavně v Asii a Evropě; přechod hráčů k Diablu II; stále se čeká na MoP Má tam bejt Diablo 3
milanko 23.08.2013 16:59
Nemáte pravdu každý na svete keď je kvalitná hra tak môže prejsť zo žánru na žáner to neni ako v obliekani alebo vo filme je hra zábava.Ide tam o to že musia držať krok z dobo 60 vyvojarov im nebude stačiť musia pridať viac q zlepšiť tu trapnu grafiku zrenovovať engine znovu spraviť s toho cestu hrdinu spraviť aktívne world pvp spraviť zábavnejšie bgčka oproti terajšim budkam na honory .Spraviť všetko viac hardcore a fakt za odmenu.
Kubajz007 23.08.2013 10:45
No wow se udrží do roku 2016 kdy je plánované odhalení projektu Titan což je dosti zavádějící co tak může být známějšího nežli wow? od blizardu nic jiného než wow mě moc neláká doufám že to bude něco jako přechod na Cataclysm ve wow a jen posunou hru do nové grafiky a celkově předělají hru o 100ky let do předu do nové doby toto by mě třeba zajímalo více než něco nového a zrušení kompletně wowka tak by aspoň základní myšlenka hry a známá místa zůstaly jen trochu sešlá časem nebo modernizované a možná by zde konečně dodali vesmirnou část hry typu skřetí vesmírné války jak jinak by se dostali posléze na jiné planety kde jsou ještě Titáni buď vesmírem nebo nějakým skrytým portálem DDDD
Deathares 23.08.2013 10:36
WoW je klasika, ale musím uznat, že na trhu MMORPG už se objevily kousky, které ho předčily hratelností, cenou, grafikou atd. Guild Wars 2 příkladem. Typoval bych, že se ještě 2-3 roky udrží, ale počet platících hráčů bude rychle klesat, pokud nový datadisk nepřinese nějaké opravdu výrazné změny k lepšímu.
Kubajz007 23.08.2013 10:25
trh je přelitý hrami typu F2P jenže na wow ve stylu hratelnosti nemá nikdo
Momloo 23.08.2013 10:23
Upadok hracov WOW je uplne prirodzena vec. MMORPG ako zaner je na tom velmi podobne. Stari hraci postupne quituju a mladych MMOcka nijak moc netahaju. Staci sa pozriet na popularitu LOL, COD, Minecraft, alebo niektorych FB hier medzi mladyni hracmi.
Kubajz007 23.08.2013 10:22
Tož já jsem dříve hrával od roku 06 pravidelně aš do roku kdy vydali lich kinga pak mě to jaksi moc nebavilo jelikož dali datadisk ale ten byl posléze ještě menší nežli ten předchozí ale teď po dvou letech se vrátím přece jen furt čekám jestli se bude moci konečně hrát za nágy teda doufám že je dají v novém datadisku přece jen všechny tam již dali o kterých se kdy mluvilo nebo hrálo ve Warcraf 3 jen ti nágové scházejí by to bylo dosti super je tam mít
seanito 23.08.2013 09:39
Souhlasím s Barrnym a jen doplním: Když Medivh letěl ve W3 do Lordaeronu varovat Terenase, a přilétal do hlavního města, sledoval jsem u celý cinematic u pc s otevřenou pusou. Když Grom zamordoval Mannorotha, úplně mě mrazilo v zádech. Dneska se bojím, co zase za pandí kungfu kravinu plnou obláčkových nebo upištěných pivních bossů přijde. Nespekuluji o tom, zda pandy do wow patřili či ne, ale kouzlo, které měl warcraft v dobách w3-tbc jsou tatam, hra se stala ryze komerčním dílem a továrnou na peníze, film v nedohlednu, ingame kraviny přibývají, místo totálního předělání talentů, ale třeba i armoru se radši vymyslí karty, pracuje se na jiných projektech atd. Však také takový skalní hráč jako já už je jednou nohou z wowka venku, čekám jen na impuls, který mě dorazí.
Benosh 23.08.2013 08:57
Jak zmínil autor článku, staří hráči odrostou, přestanou hrát a noví zkrátka nepřicházejí v takovém tempu, jako při začátcích WoWka. MoP je skvělý datadisk nabízející největší spektrum věcí ke hraní, včetně LFR a Pet Battles.Je ale třeba myslet taky na to, že tak drastický a historicky největší úbytek hráčů nemusí mít na svědomí jen hra samotná, ale když se to tak zjednodušilo, do hry se dostává stále více pseudohráčů, lamek a botů, kteří ruinují hru ostatním. Na Vanille a TBC člověk potkával jenom lamy z vlastního serveru a takoví lidi, když chtěli úspěchy, museli se přizpůsobit. Dneska neznají pointy BG, dungeonů, raidů a ani vlastních postav, casteři equipují agilitu, tanci cloth věci.
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet